וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקנות, לחכות ומה שביניהם: האם יש תשובה לשאלה הגדולה מכולן?

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 9:13

לקנות דירה עכשיו, או לחכות? בין הדג המרוקאי בערב שבת עם המשפחה ועד הבירה בפאב עם החברים, הפך הנדל"ן לנושא החם סביב כל שולחן בישראל, כשאלפי סימני שאלה מרחפים מעל ראשנו; האם יש גם תשובות? עופר פטרסבורג עושה סדר

שאלה. ShutterStock
אלפי סימני שאלה בשוק הנדל"ן/ShutterStock

אין ליל שישי סביב שולחן משפחתי שנושא הנדל"ן לא עולה בו פתאום; הדוד משה מספר על החבר שלו, רואה חשבון במשרד הסמוך שקנה דירה בהזדמנות או הפסיד את כל כספו על רכישה לא מוצלחת. עמית, הבת הבכורה, מספרת שחברה שלה מהאוניברסיטה קיבלה מההורים דירה בבאר שבע, במקום שתמשיך ותשכור, וזה הזמן. דני, המשרת בקבע, מספר שבעקבות המעבר של קרית המודיעין לנגב הוא בודק דירה בשכונה החדשה בעיר, יחד עם דפנה אשתו.

שולחן השבת הזה משוכפל לאלפי גרסאות נוספות של מפגשים עם חברות וחברים על בירה בפאב השכונתי, עם העמיתים בעבודה בארוחת צהריים משותפת, ואפילו בחדר כושר בין סט לסט.


הנדל"ן הפך להיות הנושא החם בישראל, בכל גרסה אפשרית; התחדשות עירונית בבית של הסבתא, רכישת משרד או דירה להשקעה, מחיר למשתכן או מחיר מטרה, קבוצות רכישה שחוזרות פתאום בימי פוסט ענבל אור, וכן, תמיד יש את החבר הזה שקנה נכס בקפריסין או פורטוגל. בין כל סימני השאלה הללו, השאלה הגדולה מכולן היא: האם לקנות דירה היום ואיפה, או שעדיף דווקא לחכות ולהכות את השוק במחיר יותר נמוך?

מה התשובה שלי לכל השאלות האלו? כמובן, אל תיקחו שום דבר כהמלצה וכו' וכו', אבל האמת, אם מסתכלים לטווח הרחוק, הנתונים מצביעים על כדאיות ברכישה. אם לא היום, אז מחר, או בעוד חצי שנה. אין לחץ, המחיר לא יזנק פתאום, אבל בכדאיות הכללית בטוח שיעלה - כמו שהיה בטוח שירד בעקבות עליית הריבית.

אסביר:

אנשים מפחדים לצאת פראיירים

כשנסתכל מסביב נגלה שהמצב היום בשוק לא מזהיר במיוחד. אנשים רוצים לקנות, אבל מפחדים "לצאת פראיירים" ולגלות בעוד שנה שהמחירים בירידה, והם עשו עסקה "גרועה".

נוכל ללמוד זאת מתופעה חדשה מהשבועות האחרונים: אחוז ביטולי העסקאות גבוה במיוחד. אנשים כבר הגיעו, השקיעו, החליטו, חתמו, ואז קיבלו רגליים קרות ושיחררו את העסקה. דוגמה: בפרויקט בירושלים נסגרו בחודש האחרון 7 עסקאות, מתחילת השבוע בוטלו 4! ויש עוד דוגמאות כאלה.

העסק די אבסורדי, בינינו. המשקיעים בורחים כי הורגים אותם במיסוי, ועכשיו גם הריבית הגבוהה לא ממש עוזרת. שכר הדירה מתייקר בטירוף, עשרה אחוז בממוצע בשנה האחרונה. מחירי הדירות יורדים, בעיקר בתל אביב בירתה של הבועה. התשואה עולה ועולה לה לה לה. אז מצד אחד ההזדמנויות גדלות. מצד שני, אין מי שלא מדבר על רילוקיישן, אם לא פיזית בדמות דירה להשקעה.

אחת ועוד אחת שווה עליית מחירים

זו ממשלה לא מתפקדת בפן הנדל"ני, שולחת צעירים זכאים לחפש דירות בפחות מ-600 אלף שקל כדי לקבל מענק עלוב למדי. יש בקושי 300 דירות כאלה בכל הארץ. מספר המתעניינים הוא רבע מיליון זוגות צעירים ומשפחות צעירות. תעשו חשבון לבד.

בכיתה א' למדנו שאחת ועוד אחת שווה שתיים. כלומר, היצע שעונה על הביקוש שווה מענה למחירי הדיור ואיזונם הטבעי כלפי מטה. כשהביקוש רק עולה ועולה, והקבלנים מעדיפים לא לבנות בתנאי שוק כאלה, או לשמור על מה שיש לתקופות טובות יותר, המצב יביא לעליות במחירי הדיור.

ובנוגע לריבית - טוב עשה הנגיד שהקפיא את עליית הריבית. ברגע שהריבית תתחיל לרדת, בעתיד הקרוב או הרחוק, כצפוי זה יוביל לשרביט מנצחים. היכון, הכן - צא. ההתנפלות תגיע, צפו לעליות מחירים ובעיקר צפו למפח נפש של אלו שרצו לקנות בהזדמנות וכעת בוכים על חלב שנשפך. היינו בסרט הזה, והוא חוזר על עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully