וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר ויותר עובדים מהמגזר הערבי מדווחים על תחושת שחיקה

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 15:24

סקר חדש של המוסד לבטיחות ולגיהות מציג כי יותר ויותר עובדים מהמגזר הערבי, בכלל הסקטורים בישראל, מדווחים על שחיקה במקום העבודה, ובשיעור כמעט כפול ביחס לעמיתיהם היהודים. מה הסיבות לכך?

שני גברים ערבים יושבים. ShutterStock
יותר ויותר עובדים מהמגזר הערבי מדווחים על תחושת שחיקה/ShutterStock

במסגרת ועידת נצרת של המוסד לבטיחות ולגיהות, שהתקיימה אתמול (שלישי), הציג ד"ר סמי סעדי, מנהל מחוז צפון במוס"ל, סקר חדש שנערך בקרב עובדים מכלל המגזרים והסקטורים בישראל, ובוחן את רמת הפגיעות ותחושת השחיקה במקום עבודה.

מהסקר עולה כי מספר העובדים שדיווחו על תחושת שחיקה, פיזית ונפשית, במקום העבודה, ביחס לאוכלוסייה הכללית, היא האוכלוסייה הערבית - בשיעור כמעט כפול מעמיתיהם היהודים.

ע"פ נתוני הלמ"ס ונתוני משרד העבודה, החברה הערבית מהווה 15% מכמות המועסקים בישראל כש-44.7% מהנשים ו-76.4% מהגברים במגזר הערבי משולבים בשוק התעסוקה.

הסקר, שנערך על ידי מחלקת המחקר של המוס"ל, בחן בקרב 2,042 עובדים מכלל הסקטורים בישראל את סוגי תחלואה העיקריים במקום העבודה, פגיעות עור, שמיעה, דרכי נשימה וכו', וכן פגיעה רגשית ונפשית, שאף מובילה לפגיעה בשינה, ונבחנה על ידי לחץ ותחושת שחיקה. כ-11% מהמשתתפים בסקר היו מהמגזר הערבי.

תוצאות הסקר

ע"פ ממצאי הסקר העובדים במגזר הערבי מדווחים על היפגעות מבחינה פיזית ונפשית במקום העבודה ועל שחיקה באחוזים גבוהים יותר, ביחס לעמיתיהם במגזר היהודי.

מבחינת פגיעות פיזית, כ-41.1% מהעובדים הערבים דיווחו על כאבי גב תחתון שפגעו בתפקודם לעומת 22.8% בקרב העובדים היהודים; 36.5% מהעובדים הערבים דיווחו על כאבי עורף וצוואר שפגעו בתפקודם, לעומת 13.1% מהעובדים היהודים; 4.1% דיווחו על הרעלה כתוצאה מחשיפה לחומרים כימיים; 4.6% דיווחו על שבר שנגרם במקום העבודה;

מבחינת פגיעות נפשית, המתבטאת בתחושת שחיקה כתוצאה מהתמודדות עם גורמי לחץ רבים, 37% מהעובדים במגזר הערבי דיווחו על תחושת שחיקה גבוהה לעומת 19.5% בקרב העובדים היהודים, כאמור כמעט כפול; 19.5% מהעובדים מהמגזר הערבי מעידים שהם שוקלים לעזוב את העבודה לפחות פעם בשבוע אל מול 9.5% מהעובדים היהודים;

מה הגורמים לשחיקה הגבוהה בקרב העובדים הערבים?

חלק מהגורמים להבדלים ברמת הפגיעה והשחיקה נובעים מהבדלים ניכרים בתחומי העיסוק ודרישות התפקיד.

לדוגמה, 35% מהעובדים במגזר הערבי מעידים על כך שאינם מקבלים סמכויות ויכולת לפעול בעצמאיות בשטח במקום העבודה, אל מול 21% מהעובדים במגזר היהודי; 30% מהעובדים במגזר הערבי מדווחים על חוסר איזון בין בית לעבודה, אל מול 21% מהעובדים היהודים; 28% מהעובדים במגזר הערבי מעידים על התנהלות של הארגון שמקשה על עבודתם אל מול 13% מהעובדים היהודים; 23% מהעובדים במגזר הערבי מדווחים על עומס פיזי בעבודה, אל מול 8% מהעובדים היהודים ו-17% מהעובדים במגזר הערבי דיווחו על תוקפנות בעבודה לפחות פעם בשבוע, אל מול 10% בקרב העובדים היהודים.

מבחינת תנאי העבודה, 40% מהעובדים מדווחים על עבודה בתנאי חום אל מול 24.8% בקרב העובדים היהודים (בחישוב של גברים ונשים בשוק העבודה סה"כ).

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר, במהלך ועידת נצרת. המוס"ל,
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר, במהלך ועידת נצרת/המוס"ל

מהמוסד לבטיחות ולגיהות נמסר כי "בכדי להיאבק בתאונות העבודה בחברה הערבית, המוס"ל הגביר את פעילותו בחברה הערבית בשנת 2023. מדריכי המוס"ל ביצעו הדרכות במקומות עבודה בכ-71 ישובים מתוך 79 היישובים הקיימים במגזר הערבי. כ-13,035 פעילויות אבחון סיכונים והדרכות ביצעו מדריכי המוס"ל בחצי הראשון של שנת 2023 חלק לא מבוטל מהעובדים באתרי הבנייה מגיעים מהמגזר הערבי והבדואי בפרט, המוס"ל שם לעצמו למטרה לתת מענה להביא לחיזוק ולשיפור המקצועיות ותרבות הבטיחות באתרי הבנייה באמצעות הדרכות שמעבירים המדריכים בשפה הערבית וגם באמצעות ניידות הבטיחות".

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר הגיב לממצאים ואמר: "הנתונים שאספנו על תנאי העבודה והתחלואה התעסוקתית בחברה הערבית מדאיגים. אנחנו במוס"ל פועלים מסביב לשעון לקידום תרבות הבטיחות בכלל מקומות העבודה ונותנים דגש מיוחד גם בחברה הערבית על מנת להקנות לעובדים ולמעסיקים את הכלים הנדרשים לשמירה על בריאותם ולהיאבק בתופעה המדאיגה של נפגעים, הרוגים בתאונות עבודה ותחלואות ארוכות טווח ובלתי הפיכות הנגרמות לעובדים בשל תנאי עבודתם. אנו קוראים לכל היזמים ולכל המנהלים להיעזר בשירותינו למען שינוי תרבות הבטיחות ושמירה על ביטחונם של העובדים, ביחד נצליח כולנו לקדם תרבות של בטיחות במדינת ישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully