וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל העלאה עתידית של אחוז בריבית תמנע בניית 5,380 דירות חדשות"

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 18:06

בתגובה להחלטת נגיד בנק ישראל להותיר את הריבית במשק ללא שינוי, מסר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, כי מדובר בהחלטה נבונה; לדבריו, כדי שהריבית לא תעלה שוב, "בנק ישראל צריך לקבוע מסלול שיחל את הורדת הריבית לרמות שיאפשרו את הפסקת הקפאון בענף הבנייה"

בניינים בפתח תקווה. ראובן קסטרו
"כל העלאה של אחוז נוסף בריבית תמנע בניית 5,380 דירות חדשות"/ראובן קסטרו

נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, הודיע היום (ב') על החלטתו להותיר את הריבית ללא שינוי, על שיעור של 4.75%, זו הפעם השנייה ברציפות.

בתגובה, מסר נשיא ההתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "ההחלטה של בנק ישראל היא ההחלטה נכונה, ובעת הזו על הוועדה המוניטרית לקבוע מסלול שיחל את הורדת הריבית לרמות שיאפשרו את הפסקת הקפאון בענף הבנייה והתשתיות ויחזיר את התעשיה הכי משפיעה על מדד המחירים לצרכן לעבודה מלאה. המשוואה שנוצרה במשק בחודשים האחרונים, של שמירה על ריסון מונטרי מול הפגיעה בכיס של הציבור בישראל הפכה מסוכנת ביותר".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. לידור גולברג,
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו/לידור גולברג

עוד, אומר סרוגו, כי "על פי ניתוח של כלכלני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כל עליית ריבית נוספת במשק של רבע אחוז תמנע בניית 1,350 דירות חדשות השנה, תמשיך להעלות את דמי השכירות במשק ואת החזר המשכנתה בקצב הולך ועולה, ובמקביל תחתוך בכמיליארד שקל מהכנסות המדינה מענף הבנייה. תוספת של כל אחוז מלא לריבית בנק ישראל, תביא לאבדן של 5,380 דירות חדשות למשק השנה, לתוספת של אחוז בשכר הדירה הממוצע במשק ולהפסד ענק בהיקף של 3.2 מיליארד שקל מהכנסות המדינה ממיסי נדל"ן וקרקע".

סרוגו מוסיף כי הממשלה חייבת לנקוט בפעולות שמעודדות צמיחה שיעודדו בנייה, כמו הפחתת מס הרכישה על משקיעים בדירות ועידוד בנייה לשכירות ארוכת טווח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"עליות הריבית לא מאחורינו"

עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, הגיב גם הוא על החלטת הנגיד היום, ואמר כי "הכרזת הריבית תופסת את הכלכלה הישראלית לא מוכנה. לצד קיפאון מתמשך של שוק הנדל"ן והבנה של נוטלי המשכנתאות שאלו רמות הריבית שיהיו בשוק בשנה הקרובה, כעת התחזקות הדולר מציבה אתגר משמעותי לבנק ישראל. גם המדד בחודש הקודם והצפי למדד גבוה בחודש אוגוסט, מחזקים את הסברה, כי עליות הריבית לא מאחורינו".

"מצד אחד, הציבור ככל הנראה כבר מבין ומתרגל לסביבת הריבית הגבוהה, כאשר בחודשים האחרונים, אנו עדים לעלייה יחסית במספר עסקאות המכר החדשות ולהתייצבות בשוק המשכנתאות. נראה, כי ישנה התאוששות של כ-30% במכירות החודשיות לעומת החודשים הקודמים. אמנם זו רק טיפה בים, אבל לחלוטין מדובר בתקווה גדולה להמשך. מהצד שני, העסקאות החדשות מגיעות בזכות הטבות הקבלנים המציעים תנאי תשלום מקלים והלוואות משכנתה מסובסדות. תנאי תשלום נפוצים, המצריכים רוכשים לשלם סכום נמוך בחתימת העסקה ואת מרבית התשלום לדחות עד לקבלת מפתח, מציבים אתגר מימוני בשוק ודוחים את לוח התשלומים ללקוחות. כאן, טמונה הדילמה העיקרית ביחס להכרזות הריבית: האם ממשיכים להילחם ביוקר המחיה, באינפלציה ובשער הדולר באמצעות עליה נוספת בריבית, או שמאותתים לשוק ולמקבלי ההחלטות שצריך עוד פתרונות באמצעות הקפאה נוספת של הריבית בהמשך".

עדי ניניו. רפי דלויה,
עדי ניניו/רפי דלויה

עוד, אומר ניניו, כי "בהסתכלות רחבה יותר, בדו"ח היציבות הכלכלית אוגוסט 2023, ניתן לגלות נתון שיכול לאותת על הצורך הממשי בהקפאה וריסון הריבית. העלייה בהוצאות המימון מהרווח הפכו לבעיה ממשית לחברות רבות - קפיצה של פי 3 בהוצאות המימון מהרווח לעומת שנת 2021, יכולות להוות סממן לבעיות פיננסיות של חברות ציבוריות ובסופו של יום, מאותתות כי המשך עליית הריבית עושה יותר נזק מתועלת. קיפאון נוסף במכירות והמשך תנאי התשלום החריגים אותם מעניקים ללקוחות יגדילו עוד יותר את הוצאות המימון למיזמים קיימים וירחיקו קבלנים עוד יותר ממיזמים חדשים. לעת עתה, נראה כי בנק ישראל בחר שלא להקשות יותר על משקי הבית ועל החברות במשק המתקשות לעמוד בריביות התופחות, גם אם המשמעות היא שקצב ירידת האינפלציה יהיה איטי יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully