וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד הפך ענף השיפוצים מג'ונגל של חאפרים לאחד הענפים המכובדים במדינה?

בשיתוף התאחדות קבלני השיפוצים

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 13:16

22 שנה חלפו מאז שיחת הטלפון של שר הבינוי והשיכון דאז, יצחק הרצוג, ליזם צעיר ושאפתן בשם ערן סיב. כיום, אותו שר הפך לנשיא המדינה, כשבמקביל ענף השיפוצים הפך לאחד הענפים המכובדים במדינה. המעגל נסגר לאחרונה בטקס מרגש בבית הנשיא

ערן סיב, הנשיא יצחק הרצוג וחברי ההנהלה של התאחדות קבלני השיפוצים. אמיר לוי שרותי צילום והפקת אירועים.,
ערן סיב, הנשיא יצחק הרצוג וחברי ההנהלה של התאחדות קבלני השיפוצים/אמיר לוי שרותי צילום והפקת אירועים.

לאחרונה, התרחש בבית הנשיא טקס מרגש, שבסופו הוענק לנשיא המדינה כף טייחים עם אות הוקרה מעשרות אלפי קבלני השיפוצים שהוסמכו ביוזמתו, וחבים לו תודה. בתפקידו כשר הבינוי והשיכון בשנת 2005, היה הרצוג הראשון שהאמין בענף השיפוצים ותרם רבות למיסוד הענף. הענקת אות ההוקרה לנשיא הייתה מעין סגירת מעגל עבור התאחדות קבלני השיפוצים, שכן, לדברי מקימיה, "בלעדיו כל זה לא היה קורה".

עד לפני 22 שנה, ענף השיפוצים היה פרוץ, לא מקצועי ולא מוסדר. באותם ימים כל מי שלקח מברשת צבע לידיים יכול היה לקרוא לעצמו שיפוצניק, ואם תצליחו להוציא ממנו קבלה על התשלום - אתם אלופים.

באותה תקופה זה אולי היה נשמע כמו חלום הזוי ולא מציאותי - אך כעבור כחצי יובל, תמונת המצב היא כזו: ענף השיפוצים עתיר ידיים עובדות ומונה כ-16 אלף קבלני שיפוצים, חלק גדול מהם רשום בהתאחדות קבלני השיפוצים. הענף מגלגל למעלה מ-10 מיליארד שקל בשנה, עם ממוצע של רבע מיליון בתי אב המשפצים את דירתם מידי שנה.

עם נתונים כאלה, אפשר להצהיר כי ענף השיפוצים הפך לאחד הענפים המובילים והמכובדים במדינה. כיצד זה קרה?

"אין שר בממשלה שלא נפגש עימו כדי לשמוע את דרישותיו"

מאז הקמת הגוף המייצג, לפני כ-22 שנה כאמור, ערן סיב מכהן כיו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. סיב, בן 58, תושב הוד השרון, נשוי לגילה ואב לשלושה, התחיל את דרכו בענף כשהתמחה בשיווק חומרים לשיפוצים, והמשיך למגוון תפקידים בענף הבנייה.

לסיב הפריע במיוחד שקבלנים ועובדים בענף לא זכו לייצוג הוגן, לא קיבלו שירות ולא חשבו אפילו להתאגד. על כן, סיב החליט לפעול כדי לתקן את המצב עבור האנשים שמשפצים את ישראל.

כבר באותם ימים הפעילות הציבורית לא הייתה זרה לו: סיב הוא שחקן טניס שולחן לשעבר, אשר כיהן כיו"ר ענפי הספורט האולימפיים של מכבי תל אביב. על כן, סיב השתמש בניסיונו בפעילות הציבורית במכבי כדי לקדם את המטרות שלו בענף השיפוצים - ובשנת 2001 הקים את התאחדות קבלני השיפוצים בישראל.

חלומו של ערן היה מיסוד ענף השיפוצים הפרוץ במדינת ישראל - ולשם כך גייס לעזרתו מספר חברים שהאמינו כמוהו כי "לא כל מי שקונה טנדר וסולם הוא קבלן שיפוצים". סיב וחבריו טענו מאז ועד היום כי קבלנים כאלו, לא מוסמכים שעובדים ללא רישיון, מסכנים את שלומם ואת שלום הציבור - ועל כן לשם הסדרת הענף יש צורך בלימודים והכשרות שבסופן מבחן. נכון, מהצד זה אולי נשמע קצת הזוי, השיפוצניקים בעצמם באים ודורשים להיבחן.

סיב וחבריו המשיכו לטעון כי זה יותר מהכרחי ליצור תכנית הכשרות שבוגריה יזכו לקבלת תעודות ורישום חוקי לענף השיפוצים, שבאותם ימים מנה אלפי בעלי מקצוע, "בעוד שאזרח ממוצע רוכש דירה אחת בלבד במהלך חייו, שיפוץ הוא פעולה תדירה, המוני בתים ישראלים חוסכים את מיטב כספם, ומגיע להם לדעת שהם מקבלים את הטוב ביותר".

ערן סיב עם הנשיא יצחק הרצוג. אמיר לוי שרותי צילום והפקת אירועים,
ערן סיב עם הנשיא יצחק הרצוג/אמיר לוי שרותי צילום והפקת אירועים

אירועים מרכזיים שהובילו למהפכה בענף השיפוצים

בין השנים 2002 ל-2004 לא הוכר מאבקם של סיב וחבריו, אשר נחל התעלמות וחוסר תמיכה. לטענתם, הדבר נבע מהשתייכותם לשכבות הבינוניות והחלשות בחברה. השינוי לו קיוו חל עם כניסתו של יצחק הרצוג לתפקידו כשר הבינוי והשיכון בינואר 2005, בממשלתו של אריאל שרון.

סיב משתף ונזכר בשני אירועים מרכזיים בהיסטוריה של התאחדות קבלני השיפוצים:

האירוע הראשון: לאחר ששר הבינוי דאז, יצחק הרצוג, הוזמן כקודמיו בתפקיד לכנס השנתי של התאחדות קבלני השיפוצים, הרצוג היה הראשון שהתקשר לסיב וביקש לבדוק מה הן הבעיות בענף. סיב המופתע והנרגש סיפר על התכנית שלו למסד את ענף השיפוצים, שבאותו זמן לא כלל מבחנים או הכשרות כלשהן. סיב הבהיר לשר כי פעילות זו נעשית בהתנדבות ללא כוונה רווחית. הרצוג התרשם, הבטיח להעמיק בנושא ולהגיע לכנס אליו הוזמן.

האירוע השני, והמשמעותי יותר, טוען סיב, התרחש יום קודם לכנס השנתי בשנת 2005 בכפר המכביה. סיב התעורר למבול של הודעות וטלפונים, אשר דיווחו לו כי פורסמה כתבה מאת העיתונאי עופר פטרסבורג בעמוד הראשון של מוסף נדל"ן, בה דווח על כוונתו של שר הבינוי והשיכון להכריז על מיסוד ענף השיפוצים בכנס המדובר. לדברי סיב, "לא האמנתי שראיתי את זה, אני זוכר שישבתי מול העיתון למעלה משעה וקראתי שוב ושוב את הכתבה. התרגשות כזו חשתי קודם לכן רק ביום חתונתי ובלידות של ילדיי, לא האמנתי שזה קורה לאחר שנתיים של ריצות, פניות ובקשות שנדחו אין ספור פעמים".

ציון דרך חשוב נוסף התרחש בשנת 2017. אז, קיבל ענף השיפוצים דחיפה משמעותית נוספת משר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אשר החליט להרחיב את הרישום של קבלני השיפוצים, ואף ייסד סיווג חדש - 131ק, קבלן שיפוצים לעבודות קטנות, אשר ישתכר עד 350,000 שקל לעבודה.

עוד צעד קריטי, הוא קידום חקיקת אחריות שיפוצים בכנסת שעברה. "החוק הזה הוא חוק צרכני חשוב, שבא להסדיר את היחס בין הצרכן לקבלן בעת המסירה ואת האחריות שיש לקבלן בעת המסירה", אומר סיב.

המעגל נסגר: המפגש המרגש בבית נשיא המדינה

בפגישה עם התאחדות קבלני השיפוצים לפני כחודש, בבית הנשיא כאמור, הוצגה בפני הנשיא הרצוג התפתחות הנושא משנת 2005 ועד היום - התפתחות אשר לא הייתה מתרחשת ללא תמיכתו.
מגוף לא רצוי שזכה להתעלמות גורפת, הפכה התאחדות קבלני השיפוצים לגוף חשוב ומשפיע המאגד בתוכו למעלה מ-2000 חברים. הנשיא שמע על המבחנים וההכשרות המתבצעות מדי חודש כתנאי לרישום בענף וקבלת תעודות מרשם הקבלנים. בפני הנשיא נסקרה גם פעילותה של ההתאחדות בליווי המקצועי של אלפי קבלני שיפוצים, לשם מתן שירות מיטבי. עוד, נסקרו נושאים כגון האתגר הקיים בהעסקת כוח אדם ישראלי בענף והמאמץ המשותף יחד עם התאחדות בוני הארץ, הסתדרות עובדי הבניין והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה להכשרת עובדים ישראלים לענף, במסגרת פרויקט "האקדמיה למקצועות הבניה".

"התאחדות קבלני השיפוצים שמה לה למטרה לתרום תרומה משמעותית לקהילה, תוך עזרה לאוכלוסיות מוחלשות בפרויקטים נפלאים, כמו משפצים עתיד ומשפצים קהילה, המאפשרים מתיחת פנים של מתחמים המשרתים נשים קורבנות אלימות, נערים בסיכון ואוכלוסיות רווחה. כל זה לא היה קורה ללא תמיכתו והתערבותו של כבוד הנשיא לפני עשרים שנה", טענו בהתאחדות.

חברי הנהלת התאחדות קבלני השיפוצים התרגשה לפגוש את נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ולקבל הכרה לעשייה רבת השנים. בשל פעילותו המבורכת, הפך הענף שסבל במשך שנים מעולם של חאפרים, חוסר מקצועיות וכסף שחור לאחד הענפים המוסדרים. החברים ציינו כי גם הפילוג בעם לא נסתר מעיניהם, הן בהצצה לבתי הלקוחות והן בינם לבין עצמם, והודו לנשיא על מאמציו להביא להסכמות נרחבות ועל היותו דמות ממלכתית המחברת בין חלקי העם.

הנשיא התעניין וגילה בקיאות רבה בענף הבניין על מצוקותיו השונות, ואף הראה עניין מיוחד בתרומה לקהילה שמקיימת ההתאחדות, לצד השותפות בפעילות ההכשרה המקצועית יחד עם השותפים האחרים.

בנוסף, הנשיא שוחח עם עו"ד נטלי ויינשטיין, מנכ"לית ההתאחדות, והתעניין אודות תפקידה כאישה העומדת בראש גוף בעל דימוי גברי. עו"ד וינשטיין סיפרה על הסיפוק הרב לו זוכה בעבודתה.

בסיום המפגש, סיכם הנשיא הרצוג ואמר: "שמחתי להיפגש עם אחד הגורמים המשמעותיים בענף הבניין, המהווה כתובת לאלפי בעלי עסקים עצמאיים בתחום השיפוצים. היכולת לשפץ בית או מתחם, לצד היכולת לייצר תרומה משמעותית לקהילה בדמות מתן מענה פיזי לאוכלוסיות מוחלשות והכשרה של אוכלוסיות מודרות, היא בהחלט בבחינת משפצים עתיד"

בשיתוף התאחדות קבלני השיפוצים
  • עוד באותו נושא:
  • שיפוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully