וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכול להיות שאתם גרים במבנה מסוכן, ואפילו לא יודעים את זה

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 31.8.2023 / 8:44

מרפסות רופפות, סדקים ואריחים שנפלו: נכון לדו"ח מבקר המדינה משנת 2022, אלפי בניינים בישראל מוגדרים כמסוכנים, בעוד ישנן רשויות מקומיות שלא מנגישות את המידע המהותי הזה לציבור. איך בודקים האם הבניין בו אתם גרים מסוכן? קודם כל, מתעוררים

שיקום מבנים מסוכנים. דור ל.ר פרויקטים בע"מ,
שיקום מבנים מסוכנים/דור ל.ר פרויקטים בע"מ

מדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2022 עולה כי כיום קיימים כ-610 אלף מבנים בישראל שנבנו לפני שנת 1980 ואינם עומדים בתקן רעידות אדמה, אשר נועד להגן על מבני מגורים מפני קריסה בעת רעידות אדמה.

בנוסף, מתוך 44 רשויות מקומיות שנבדקו באופן מדגמי נמצאו כ-4,840 מבנים מסוכנים, כאשר בחמישית מאותן רשויות כלל לא קיים חוק עזר בנושא מבנים מסוכנים. מה המשמעות של זה? יכול מאד להיות שאתם גרים בבניין המוגדר כמסוכן ואתם אפילו לא יודעים את זה.

עוד, לפי הדו"ח, גם משרד הפנים לא קבע אופני פעולה מוגדרים לרשויות המקומיות במטרה למנוע התמוטטות מבנים מסוכנים, כשברשויות עצמן אין מדיניות אחידה לטיפול בתופעה. אז תגידו, אתם עדיין סומכים על המדינה שתדאג לכם?

זירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
זירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021/ראובן קסטרו

דו"ח מבקר המדינה התפרסם כשנה לאחר אירוע התמוטטות בניין המגורים בחולון, שפונה מדייריו ברגע האחרון בהוראת קצין כבאות והצלה, ופינוי כמה בתים נוספים מדייריהם מחשש להתמוטטות בערים נוספות ברחבי הארץ.

ולמי שלא זוכר, נזכיר: בספטמבר 2021 קרס בניין מגורים בחולון, יממה לאחר שדייריו פונו, עקב סדקים משמעותיים שהתגלו במבנה והתרעות לסכנה ממשית לחייהם. התרעות אלו, התבררו כאמור כנכונות, כשהבניין קרס פחות מ-24 שעות לאחר פינוי הדיירים, ותוך כמה רגעים איבדו 32 משפחות את ביתן ורכושן.

זהו לא המקרה הראשון, ולא האחרון, בו בניין ישן קורס. אז נכון, הפעם לדיירים עוד היה "מזל", ועיריית חולון פינתה אותם בזמן, אך האם לסמוך על המזל זו אסטרטגיה נכונה כשמדובר בחיים שלנו? כמובן שלא.

מבנה מגורים מתוכנן לעמוד על תילו לתקופה של 50 שנה, אולם בישראל קיימים עשרות אלפי בניינים שעלולים להתמוטט משום שנבנו לפני שנים רבות יותר. אז אם אסור לנו לחכות לרשויות, כיצד נדאג לבטיחות שלנו בעצמנו? בדקנו עם דור לב-רון, הבעלים של דור ל.ר פרויקטים, חברת פיקוח, ניהול וביצוע פרויקטים בתחום הבניה המתמחה בשיקום מבנים מסוכנים והסרת צו מבנה מסוכן.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
שיקום מבנים מסוכנים. דור ל.ר פרויקטים בע"מ,
שיקום מבנים מסוכנים/דור ל.ר פרויקטים בע"מ

"לא צריך ללכת רחוק, בשנה האחרונה בלבד היינו עדים לכמה תקריות טרגיות המשמשות קריאת השכמה לטיפול בסוגיה הדוחקת של מבנים מסוכנים," אומר לב-רון, "החל באסון המזעזע בטורקיה והחשש למשבר דומה בישראל, עקב מיקומה על השבר הסורי אפריקאי - ועד מבני מגורים שקרסו או נמצאו בסכנת קריסה מיידית בשנה האחרונה ברחבי הארץ, ובין היתר גם בערים מרכזיות כמו חולון, קרית שמונה, ראשון לציון, חיפה, בני ברק ועוד".

עוד, אומר לב-רון, כי "מאז המקרה בחולון חלה עלייה קיצונית במקרי הדיווח על מבנים, שלטענת הדיירים, נמצאים בסכנת התמוטטות. כמובן שמדובר בחרדה ופחד טבעיים, ולדעתי - זה עדיף מהשאננות שהייתה טרם המקרה. בכל זאת, צריך לזכור שאנחנו מדינה יחסית צעירה וזאת הפעם הראשונה שבה אנו נתקלים במצב שבו מבנה מגורים נחשב לישן ומסוכן בגלל מספר השנים בו הוא קיים. באירופה, למשל, כבר מאות שנים דואגים לשיקום ושיפוץ המבנים".

לפני הכל - איך אדע אם המבנה בו אני גר מסוכן?

הכירו את נורות האזהרה

לדברי דור לב-רון "קודם כל, תסתכלו על הבניין, או אפילו על המסדרון בקומה שלכם. לעתים קרובות נורות האזהרה נראות על פני השטח ואנחנו לא שמים לב מרוב שהתרגלנו לקבל אותן כתופעה טבעית בבניינים ישנים. סימנים של בטון מתקלף, ברזל חשוף, סדקים אלכסוניים ועוד - כל אלו צריכים להדליק אצלכם נורות אזהרה מהבהבות. חשוב להבין שלא כל סדק בקיר מצביע על כך שהבניין עומד להתמוטט, אבל זה אמור להדליק אצלכם נורה אדומה אחת שאומרת שהבניין ישן ועליכם להיות ערניים מעתה לנורות אזהרה נוספות, במיוחד אם הבניין שלכם בן 40 שנה ויותר. בסופו של דבר, הבניין לא באמת מתמוטט ביום בהיר אחד - וכנראה היו מספר נורות אזהרה שהתעלמו מהן, או כמו שאמרתי, התרגלו אליהן".

"בנוסף, כדאי שתכירו מספר גורמים בולטים העלולים להגביר את הסכנה, ולהוביל בסופו של דבר לקריסת המבנה לאורך השנים, בעיקר כתוצאה מהזנחה", אומר דור לב-רון, "לדוגמה, תקלות במערכות המים, נזילות והזנחת המערכות הללו, עלולות להוביל לקורוזיה ולפיצוץ הבטון. גם בעיות ניקוז עלולות לגרום לחלחול מים ליסודות המבנה ולהחלשת הקרקע, מה שמוביל לשקיעת המבנה. מהסיבה הזו, למבנים באזור מישור החוף שקרובים לים יש סיכון גבוה יותר להגיע למצב של התמוטטות, בגלל הלחות הגבוהה והמלח".

"תופעה מסוכנת נוספת שיכולה לקרב את ההתמוטטות של המבנה היא ביצוע שיפוץ של המבנה ללא היתרים וללא עדכון הרשויות המקומיות. דבר זה עלול להוביל לפגיעה בקונסטרוקציה של המבנה. לרוב המבנים יש תוכנית שבה כתוב מה העומס המותר על המבנה, ועל כן במידה והחלטתם לשפץ את המבנה - חשוב שתעשו זאת אצל חברה מקצועית עם ניסיון ורישיונות מתאימים".

שיקום מבנים מסוכנים. דור ל.ר פרויקטים בע"מ,
שיקום מבנים מסוכנים/דור ל.ר פרויקטים בע"מ

על מי מוטלת האחריות לבדוק את הבניין?

לדברי דור לב-רון, "קודם כל ולפני הכל, האחריות הבלעדית היא של בעלי הדירות. מעבר לזה, בכל עירייה יש מחלקת הנדסה שתפקידה לסרוק את המבנים הישנים שיש בעיר ולבדוק את התקניות שלהם. במקרים בהם הרשות המקומית החליטה שהמבנה מוגדר כמבנה מסוכן, היא בדרך כלל תוציא צו לשיקום מבנים מסוכנים, או במקרה החמור יותר צו הריסה למבנה. יש צווים שהם ללא דיחוי, ובמקרה כזה קובעים פינוי של הדיירים, לדוגמה, הבניין בחולון. ברוב המקרים, דרישת הצו לתיקון ליקויים בפרק זמן של עד 90 יום".

עוד, אומר לב-רון, "עם זאת, ושוב אני מדגיש, החוק הראשון בבטיחות הוא לדאוג לעצמכם ובכל מקרה, האחריות היא על בעלי הדירות. במידה ואתם חושדים מכל מיני סיבות שהבניין שאתם חיים בו עומד בהגדרה של מבנה מסוכן, או מעוניינים לדעת את מצב תקינותו של הבניין, כדאי לכם לעשות שני דברים, הראשון הוא לפנות לעירייה ולבדוק האם קיים עליו צו מבנה מסוכן. במידה ולא קיים, ואתם עדיין חושדים, או שלא התבצעה בדיקה תקופתית ב-5 השנים האחרונות, תוכלו להזמין חברה מקצועית המתמחה בחיזוק ושיפוץ מבנים. החברה מבצעת סריקה ראשונית, הכוללת גם דו"ח מהנדס קונסטרוקטור שבודק את הליקויים וקובע כיצד ניתן לשקם את המבנה, ולאחר מכן תוכל החברה לתת הצעת מחיר".

מה עלות התיקון של בניין מסוכן?

כפי שכבר הבנתם, האחריות על תיקון המבנה המסוכן חלה על בעלי הדירות, היות ומדובר בנכס פרטי. כך גם האחריות על התשלומים שיידרשו לשיפוץ וחיזוק המבנה. לדברי לב-רון, "אם מגלים ליקויים בזמן, עלות התיקון היא זניחה ויכולה להגיע לאלפי שקלים בלבד לכל דירה. אם מזניחים את הבניין ולא בודקים אותו במשך שנים ארוכות, עלולים להיווצר נזקים גדולים יותר וכך עלות התיקון עלולה לטפס למאות אלפי שקלים אם לא יותר".

שיקום מבנים מסוכנים. דור ל.ר פרויקטים בע"מ,
שיפוץ מבנים מסוכנים נחשבת גם להשקעה נדל"נית חכמה/דור ל.ר פרויקטים בע"מ

"כמובן שאפשר להסתכל על זה גם כהשקעה" מדגיש לב-רון, "חידוש ושיפוץ מבנים ישנים הוא אמנם הוצאה מיידית, אך השקעה לטווח ארוך מבחינת שמירה על איכות החיים של הדיירים, וכמובן העלאת מחיר הנכס הפרטי של כל אחד מבעלי הדירות בבניין ושל הבניין עצמו".

"לפני שיהיה מאוחר מדי"

"לסיכום," אומר דור לב-רון, "המסר שהכי חשוב לי להעביר הוא: כלל ראשון בבטיחות - תסמכו אך ורק על עצמכם; כשזה נוגע למקרים של חיים ומוות, אסור לנו להשאיר את הבטיחות שלנו בידיים זרות, ובטח שלא בידיים של הרשויות. אתם חייבים להבין שלא מדובר פה במותרות, אלא בהכרח, בחיים שלכם ושל הילדים שלכם.

"לא משנה אם הבניין נראה שמור, כאשר מדובר במבנה בן 40 שנה ויותר, עליכם לדאוג שתיערך בדיקה תקופתית אחת ל-5 שנים לפחות. כל עוד אין חוק שמחייב את הרשויות לבצע בדיקה תקופתית במבנים ישנים - זו אחריות שלכם בלבד. תאמינו לי, אתם לא תרצו להתעורר בוקר אחד עם הודעה מהרשויות שקוראת לכם לארוז את ביתכם במהירות האפשרית ולעזוב את הדירה כי הבניין שלכם עומד לקרוס, כמו שקרה בחולון לפני שנתיים בלבד, או גרוע יותר...".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully