וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר ויותר ישראלים ממחזרים את המשכנתה: נשבר שיא של 8 שנים

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 17:14

בשלושת החודשים האחרונים היקף מחזור המשכנתאות מכלל המשכנתאות שנלקחו עומד בממוצע על 32%, פי 4 מהתקופה המקבילה אשתקד; מאז יוני 2015 לא נראו שיעורי מיחזור כה גבוהים כמו ברבעון האחרון

משכנתא. ShutterStock
יותר ויותר ישראלים ממחזרים את המשכנתה: נשבר שיא של 8 שנים/ShutterStock

מנתוני המשכנתאות שפורסמו על ידי בנק ישראל עולה כי בחודש יולי האחרון סך היקף המשכנתאות עמד על 6.4 מיליארד שקל, נתון המסמן עליה המשך גרף של עליה לעומת תחילת השנה וגרף של התייצבות של 3 חודשים רצוף.

עם זאת, יש לציין כי מתוך סכום זה, 2.1 מיליארד מהמשכנתאות הם למעשה משכנתאות שמוחזרו. כלומר, 32.9% מהמשכנתאות שניתנו הן למעשה משכנתאות ממוחזרות.

נדגיש כי הלקוחות שפונים לקבל יעוץ בנושא מחזור משכנתה הם, כצפוי, אנשים המתקשים לעמוד בנטל החזרי המשכנתה, שעלו בעקבות עליית הריבית יותר מ-1,000 שקל בחודש בממוצע לפי נתוני בנק ישראל.

אחוז משכנתאות ממוחזרות מכלל המשכנתאות החדשות. אלדר משכנתאות,
אחוז משכנתאות ממוחזרות מכלל המשכנתאות החדשות/אלדר משכנתאות

מניתוח שנעשה בחברת אלדר משכנתאות לנתונים של בנק ישראל, עולה כי יולי 2023 היה החודש השלישי ברציפות בו אחוז המשכנתאות הממוחזרות מכלל המשכנתאות החדשות היה גדול מ-28%. הפעם האחרונה בה נרשם אחוז מחזור הגדול מ-28% היה ביוני 2015. בעשור האחרון, אחוז המשכנתאות הממוחזרות עומד בממוצע על 15.0%.

ד"ר מרים שוורץ-זיו, מרצה בכירה במימון באוניברסיטה העברית ויו"ר פורום המומחים של חברת אלדר משכנתאות מצביעה על כך שבחודשים מאי-יולי 2023 היקף מחזור המשכנתאות מכלל המשכנתאות החדשות עמד בממוצע על 32%, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד אחוז זה עמד על 8% בלבד.

עוד, היא מוסיפה, כי מחזור המשכנתה מתמקד לרוב בחלק שצמוד לריבית הפריים, שכידוע עלתה ב- 4.65% בתוך שנה וחצי. לרוב, מסלול הפריים מוחלף במסלול ריבית משתנה לא צמודה (מסלול בו הריבית נשארת קבועה למשך מספר שנים בהתאם לעוגן שנקבע מראש), מה שמוזיל את הריבית באופן מידי בכ-1 אחוז. יחד עם זאת, כדאיות המחזור משתנה מלקוח ללקוח, ותלויה בין השאר, בריבית המוצעת במסלול ריבית משתנה לא צמודה ובמספר השנים שנותרו עד להחזר המלא של משכנתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully