וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק התכנון והבניה מול חוק הגז הטבעי: איזה מהם קובע כשיש מחלוקת?

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 12:05

האם חוק התכנון והבניה גובר על התכנית לפרישת רשת חלוקת גז טבעי? בית המשפט המחוזי עסק לאחרונה בסוגיה הזו, כשנדרש לבטל תכנית לחבירת מפעל פלסטיק לרשת חלוקת גז אזורית. מה החליט בית המשפט?

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

האם תוכנית לפרישת רשת חלוקת גז כפופה לחוק התכנון והבניה, או לא? לשאלה זו נדרש בית המשפט המחוזי בנצרת בעתירה שהגיש הוועד המקומי של קיבוץ גניגר שדרש לבטל תכנית לחבור מפעל הפלסטיק שבתחומי הקיבוץ לרשת חלוקת הגז האזורית.

באוקטובר 2022 אושרה תוכנית עבודה לפרישת רשת חלוקה לגז טבעי שתתחבר למפעל הפלסטיקה בקיבוץ גניגר. התוכנית הופקדה להתנגדויות והוועד המקומי של קיבוץ גניגר הגיש עתירה לבית המשפט המחוזי בנצרת נגד אישור התוכנית ודרש לבטלה. הוועד טען, כי התוכנית לאישור רשת חלוקת הגז סותרת תוכנית אחרת שהתקבלה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ב-2016, שהתירה הקמת מתקן גז רק במיקום אחר בתחום הקיבוץ. לטענת הקיבוץ, התוכנית בוועדה המחוזית גוברת על תוכנית לפרישת רשת חלוקת הגז ולכן יש לבטלה.

המשיבים, ביניהם המדינה וחברת הגז "סופר אנג'י", בעלת הרישיון לפרישת רשת החלוקה, טענו כי הוועד המקומי לא הגיש התנגדות לתוכנית כשזו הופקדה, ולכן יש לדחות את העתירה שלו. לגופה של העתירה טענה המדינה, כי תוכנית רשת החלוקה אינה סותרת את התוכנית המפורטת, וגם אם כן - התוכנית של הוועדה המחוזית לא גוברת על תוכנית הגז.

סופר אנג'י, שיוצגה על ידי עורכי הדין אלי וילצ'יק, שניאור אופן ומנדי ברונפמן ממשרד כהן וילצ'יק ושות', טענה כי תוכנית לפרישת רשת החלוקה מכח חוק משק הגז אינה עומדת בסתירה לתוכנית האחרת, ובכל מקרה אינה במדרג נמוך מתוכנית לפי חוק התכנון והבניה.

מה קבע בית המשפט?

בית המשפט דחה את העתירה, וקבע שבמקרה זה אין סתירה בין שתי התוכניות, כיוון ששתיהן נמצאות באותו המעמד, ולכן לא היה מקום לבטל את התוכנית לחיבור גז אם היא הייתה סותרת את התוכנית החלה במקום מכוח חוק התכנון והבניה. בנוסף, בית המשפט קרא למחוקק להבהיר את הקושי הפרשני הטבוע בחוק בנוגע לשאלת היחס בין תוכניות לפי חוק התכנון והבנייה לבין תוכניות לפי חוק משק הגז הטבעי.

השופטת עינת גולומב הסבירה שלוועד הקיבוץ היה מספיק זמן להגיש התנגדות לתוכנית בסמוך לאישורה ע"י רשות רישוי הגז, מה גם שבסמוך למועד זה, לפני כשנה, החלה החברה בביצוע עבודות מקדימות בשטח הקיבוץ. "סבורני, כי בנסיבות המקרה מדובר בשיהוי בלתי מוצדק בהגשתה", כתבה השופטת.

לגבי איזו תוכנית גוברת על האחרת, נפסק כי "הכף נוטה לראות בתוכנית עבודה כאמור כמקבילה במעמדה לתוכנית מתאר מקומית, כגישת המדינה". השופטת גולומב קראה למחוקק לתקן את החוק ואמרה: "במבט צופה פני עתיד, סבורני שטוב תעשה המדינה אם תיזום הליך תיקון חקיקתי לצורך הגדרה ברורה ומפורשת של היחס בין תוכניות קיימות לפי חוק התכנון והבניה, לבין תוכנית עבודה מכוח חוק משק הגז הטבעי, שאיננו מוצא ביטוי ברור בחוק הקיים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully