וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין לכם ממ"ד בבית? זו אינה גזירת גורל - אל תוותרו על השקט הנפשי שלכם

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 20:31

נכון לשנת 2022, בישראל קיימות כ-1.6 מיליון דירות ללא ממ"ד. עם זאת, אף שאתם בחברה טובה - זו אינה גזירת גורל. בימינו ניתן להוסיף ממ"ד בכל בניין, לא משנה עד כמה הוא ישן. איך עושים את זה? בטח שלא מחכים לתמ"א; בדקנו עם אודי יהודה מלכה, בעלים של חברת בניה

בניית ממ"ד בבניין משותף. מגדלי יהודה בע"מ,
בימינו ניתן להוסיף ממ"ד בכל בניין, לא משנה עד כמה הוא ישן/מגדלי יהודה בע"מ

השנה האחרונה הוכיחה יותר מכל את חשיבות המרחב המוגן הדירתי (ממ"ד) בישראל. החל מרעשי האדמה המזעזעים שקרו במדינות השכנות לנו והביאו למותם של עשרות אלפי בני אדם, דרך רעידות האדמה הקלות בישראל שהזכירו לנו שאנחנו ממש לא חסינים מפני תופעות טבע כאלו, ועד מבצע מגן וחץ מחודש מאי האחרון בו נהרג אדם מפגיעה ישירה של רקטה על בניין ישן ברחובות - ללא מרחב מוגן דירתי. כל האירועים האלו התרחשו, נדגיש, תוך שנה אחת בלבד.

ובכל זאת, לפי נתוני התאחדות הקבלנים, נכון לשנת 2022, קיימות בישראל 2.7 מיליון יחידות דיור - ומתוכן, ליותר מ-1.6 מיליון יחידות אין ממ"ד. שימו לב - יותר מ-50% מהדירות. נתון בלתי נתפס במדינה כמו ישראל, החשופה כאמור למספר רב של סכנות יום-יומיות.

אז מה תוכלו לעשות כדי לשמור על הבטיחות שלכם?;

כמובן, אפשר לחכות להתחדשות עירונית, תמ"א 38 או פינוי בינוי, אבל זה יכול לקחת עשרות שנים, אם בכלל, וזה ממש לא הפתרון האידיאלי שיבטיח לכם רוגע נפשי בזמן המיידי.

אתם יודעים מה המזל בדור שלנו? שכבר אין באמת צורך לחכות לרשויות שיעשו לנו טובה ויסתכלו לכיוון שלנו. כיום, יותר ויותר דיירים המתגוררים במבנים ישנים מגיעים למסקנה שאין להם ברירה - אלא להבטיח את הבטיחות שלהם ושל המשפחה שלהם ולפנות לחברת בניה באופן עצמאי לשם בניית חדרי הממ"ד, חיזוק המבנה ועוד.

חשוב שתדעו, שמבחינה הנדסית, ניתן להוסיף ממ"ד לכל בניין ומבנה, גם אם הוא בן עשרות שנים. הבעיות שעלולות להתעורר, מנגד, הן חוסר מקום פיזי להוספה, בעיה בקבלת הסכמה מהשכנים או קבלת היתרים מוועדות התכנון.

אז איך משכנעים את השכנים, מקבלים היתרים מהרשויות, מתכננים ומבצעים במקסימום בטיחות ומינימום כאבי ראש? בדקנו עם אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ, המתמחה בשיפוץ בתים משותפים, ובין היתר בבניית ממ"דים.

המסע לעבר הבטיחות: מרעיון למציאות

"קודם כל ולפני הכל, חשוב שתזכרו שהאחריות על החיים שלכם היא אך ורק שלכם - לא של העירייה ולא של גורמי המקצוע", אומר אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ, "עד לאחרונה, רוב הישראלים, כהרגלנו בקודש, היו אומרים 'יהיה בסדר, נדחה את החיזוק ונעשה תמ"א בעוד כמה שנים', אבל בשנה האחרונה, ככל הנראה עקב הסכנות שהגיעו ממספר כיוונים שונים בו זמנית, המודעות לנושא גדלה משמעותית, כשאנשים מתעוררים ומתחילים להפנים שמדובר פה בסכנת חיים ממשית להם ולילדים שלהם. לא צריך לחכות עד שיקרה אסון כדי להתחיל לפעול".

מלכה מדגיש כי מטרת בניית חדר ממ"ד, מעבר לבטיחות, היא מתן שקט נפשי: "המטרה שלנו היא להפוך מבנים ישנים למבצרים המגנים על חיי תושביהם. השקט הנפשי שאני מדבר עליו הוא כמובן לאחר ביצוע הפרויקט, כשתדע שלילדים שלך יש מקלט במקרי חירום, אך לא רק - אלא גם במהלך ואף טרם ביצוע הפרויקט. בשביל זה, בסופו של דבר, אנשים לוקחים חברה שתנהל ותבנה להם את הפרויקט, ולא מנהלים אותו בעצמם.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
חברת בניה או עבודה עצמאית?. א.מ מגדלי יהודה בע"מ,
בימינו ניתן להוסיף ממ"ד בכל בניין, לא משנה עד כמה הוא ישן/א.מ מגדלי יהודה בע"מ

לדברי אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ, הצעד הראשון, הוא חינוך הדיירים לגבי חשיבותם של חדרי ממ"ד והסיכונים הפוטנציאליים העומדים בפניהם. "חברת בניה איכותית תעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי הבניינים והדיירים, כדי להבטיח שהם מבינים את היתרונות ומשתתפים באופן פעיל בתהליך קבלת ההחלטות. בנוסף, היא תסייע גם בשלבים "המתישים" מול הרשויות, החל מהשגת האישורים הנדרשים ועד טיפול במכשולים בירוקרטיים, וכך ייחסך מהדיירים מתח מיותר ובזבוז זמן יקר".

"חשוב לדעת כי חוק התכנון והבנייה קובע כי רשות מקומית תקבל החלטה בבקשה לבניית מרחב מוגן בתוך 30 יום, לעומת ‭90-60‬ יום לבקשות רגילות. באזורים מסוימים בארץ, שבהם יש "מצב מיוחד בעורף" ודחיפות מטעמי ביטחון, יכול יו"ר ועדה מחוזית לקבוע שעל בקשה להליך כזה לא תהיה חובת פרסום, כדי לזרז את הליך האישור," מדגיש אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ.‬‬

רגע לפני שמתחילים בבנייה: כמה זה עולה והאם צריך לשכנע את השכנים?

אחת השאלות הראשונות שישאלו ככל הנראה על ידי השכנים, היא כמה זה עולה. עלות בניית ממ"ד בבית פרטי נעה בין 130 אלף שקל לכ-165 אלף שקל בבניינים בהם יש לחזק את המבנה הקיים ואז לבנות ממ"ד לכל דירה. רוב הממ"דים נבנים בשטח של 12 מ"ר ברוטו.

"כמובן, שבניית הממ"ד גם מעלה את ערך הנכס, ובמידה ולא מתקבלת הסכמה מצד רוב דיירי הבניין הנדרשת לשם תחילת העבודה, חשוב להסביר ולהדגיש את המשמעות של הוספת ממ"ד לדירה ועד כמה היא מעלה את ערך הנכס בעת מכירת הנכס, מעבר לתחושת הביטחון והשקט הנפשי".

שיקום מבנים ישנים. מגדלי יהודה בע"מ,
שיקום מבנים ישנים/מגדלי יהודה בע"מ

"שאלה שחוזרת על עצמה לעתים קרובות היא: 'יש אצלנו דיירים שלא מעוניינים להוסיף ממ"ד בביתם, האם אנחנו יכולים לבנות בלעדיהם?' התשובה היא כן - אך לא חד משמעי. כדי להוסיף תוספות בניה בבניין (תוספת מרפסות, תוספת ממ"דים, הרחבת מרפסות וכו') יש צורך בהסכמה של 75% מבעלי הדירות, לא משנה אם הם בונים או לא, הם צריכים להסכים שיוסיפו תוספות בבניין. יש גם הגבלות נוספות שקשורות לתכנון, כמו מיקום הממ"ד בדירה וכו', אבל כל עוד יש הסכמה של מרבית השכנים, אפשר להתגבר על הכל".

יש אישור: יוצאים לדרך

לאחר שהתקבלה ההחלטה אצל מרבית השכנים על הוספת חדר ממ"ד, עוברים לשלב הביצוע. "התאמה אישית היא המפתח כאשר מדובר בחידוש מבנים ישנים. כל בניין מציב אתגרים ייחודיים, וצוות המהנדסים של החברה מעריך את התקינות המבנית של הבניין, ומבטיח שהחדר ממ"ד עומד בתקני הבטיחות מבלי לפגוע באסתטיקה האדריכלית," מסביר אודי יהודה מלכה, מנכ"ל חברת א.מ מגדלי יהודה בע"מ.

לדבריו, "תהליך העבודה להוספת ממ"ד בבית משותף אורך בדרך כלל בממוצע בין 6 ל-8 חודשים. זאת, נוסף על הזמן שלוקח להוציא את האישורים מהרשויות, וכן התמודדות עם התנגדויות השכנים".
לסיכום, אומר אודי מלכה, כי "ההחלטה להוסיף או לבנות ממ"ד גוררת תהליך יחסית מורכב שיכול להימשך זמן רב. עם זאת, עד כמה שזה קשה - הבטיחות שלכם ושל הילדים שלכם שווה את זה".

שרטוט אדריכלי - אילוסטרציה. ShutterStock
שרטוט אדריכלי - אילוסטרציה/ShutterStock

"כדי להקל על התהליך כמה שאפשר, הטיפ הכי חשוב שאני יכול לתת הוא: וודאו עם חברת הבניה כי היא אכן מספקת לכם מעטפת מלאה לאורך כל ההליך הביורוקרטי מול העירייה, הבדיקות, האישורים והוצאת הרישיונות - טרם הבנייה, בשלב הוצאת ההיתר, בזמן הבנייה ואף לאחריה. אתם תגלו שלא כל חברות הבנייה עושות את זה, והדבר יכול יחסוך לכם כאבי ראש משמעותיים. אל תתפשרו על זה. החברה שאני מנהל, א.מ. מגדלי יהודה בע"מ, מבצעת כבר שנים את כל התהליך מתחילתו ועד סופו, כולל הוצאת היתרי הבנייה, ואני רואה את ההקלה של הלקוחות שבחרו לעבוד איתנו וחשבו שהתהליך הולך להיות ארוך ומייגע, וגילו שהדבר היחיד שהם צריכים לעשות זה לבחור חברת בנייה אמינה שמבצעת הכל".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully