וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חושף: מרבית מחדלי הבטיחות לא ידווחו - עד שעובד לא ייפגע

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 13:19

מכחישי סיכונים: מחקר חדש מציג כי מרבית העובדים באתרי הבנייה בישראל לא ידווחו על אירועים של "כמעט ונפגע" - מה שמעיד על תרבות בטיחות קלוקלת ומגביר את הסיכויים לתאונות עבודה קטלניות

דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ. צילומים ששלחו תושבים, תמונות גולשים
דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ/תמונות גולשים, צילומים ששלחו תושבים

מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות בחן את הקשר שבין דיווח על אירועי "כמעט ונפגע" ותרבות העובדים באתרי בנייה בישראל, באמצעות סקר שנערך בקרב 438 עובדי ענף הבנייה בישראל, שכידוע רובם הגיעו ממדינות שונות, כמו סין, מולדובה, אזרחי ישראל ותושבי השטחים.

על פי תוצאות המחקר - 55% מהעובדים הפלסטינים והישראלים לא ידווחו למעסיק על האירוע, וכך גם 40% מהעובדים הזרים המגיעים ממולדובה; דווקא בקרב העובדים הסינים ישנה משמעת גבוהה ו-85% מהם ידווחו למעסיק על אירוע "כמעט ונפגע" בו היו מעורבים.

הסיבות לאי הדיווח שונות ומגוונות: 70% מהעובדים הפלסטינים והישראלים ו-64% מהעובדים הסינים לא ידווחו בטענה שהאירוע הסתיים בשלום. 71% מהעובדים הזרים ממולדובה לא ידווחו כי שיטת הדיווח מורכבת מדי. בקרב שלושת הקבוצות, למעלה מ-45% מכלל העובדים לא ידווחו מכיוון שלדעתם הדיווח על אירוע כמעט ונפגע לא יסייע בשיפור הבטיחות באתר. סיבות נוספות בגינם העובדים לא ידווחו על אירוע "כמעט ונפגע": הפחד מפגיעה בפרנסה, בושה וחשש מנזיפה.

מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות. המוס"ל,
מחקר חדש של אוניברסיטת בן גוריון בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות/המוס"ל

עורך המחקר, עלאדין אבו עיד מאוניברסיטת בן גוריון, שיתף במסקנותיו ואמר: "ממצאים מראים קשר מובהק בין המוצא והתרבות הארגונית של מדינת המקור ממנה הגיעו העובדים, לבין הבחירה האם לדווח על אירועי "כמעט ונפגע" באתרי הבנייה. בעוד שבקרב העובדים הפלסטינים והישראלים האמונה ש-"הכל מלמעלה" או "תתקדם בעבודה, לא קרה כלום" מחזקת את ההשפעה השלילית על התרבות הארגונית ומשקפת את ההבנה של העובדים שמה שעומד בראש סדר העדיפויות של הארגון הוא מדד התפוקה.

"מנגד אנו רואים כי העובדים הסינים ממושמעים יותר עם נכונות גבוה לדווח על אירוע "כמעט ונפגע", בעקבות ההרכב ההירכי בחברה הסינית והאופי הקולקטיבי הקבוצתי שמטרתו לשמור על בריאות חברי הקבוצה ולהבטיח לכל מי שהגיע לעבוד רחוק ממשפחתו את היכולת להמשיך ולפרנס אותה בחו"ל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

כך עוצרים ומונעים את מקרה המוות הבא באתרי הבנייה

בכדי למנוע מקרים של 'אי דיווח על אירועי כמעט ונפגע' המוסד לבטיחות ולגיהות משתמש בכמה כלים מרכזים. המוקד הלאומי 'קו החיים' הוא מוקד שהקים המוסד לבטיחות ולגיהות בשנת 2019 במטרה לאפשר לעובדים ולעוברי אורח לדווח על סיכונים בעבודה שראו באתרי הבנייה ובמקומות עבודה אחרים.

הדיווחים, אותם ניתן לבצע באופן אנונימי, יכולים להיות מלווים גם בתמונה או בסרטון. מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות מגיעים למקומות המדווחים לצורך ביצוע אבחון סיכונים וחניכת המנהל בדרכים למזעור הסיכונים למניעת פגיעה ותאונה לעובדים - במידה ובאתר הבנייה אין מנהל עבודה שמולו ניתן לבצע את פעילות האבחון החניכה, מעבירים את הדיווח אל מפקח עבודה אזורי של מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה האחראי על אכיפת חוקי הבטיחות.

כלי נוסף בו משתמש המוס"ל לחיזוק תרבות הבטיחות באתרי הבנייה הוא המרכז הלאומי לסימולטורים המאפשר למפעילי הכלים (עגורנים, מלגזות, משאבות בטון ואתתים) להתאמן ולשפר את המיומנות, המקצועיות והמוכנות למצבי חרום ומצבי קיצון. הסימולטורים מדמים פעילות שוטפת באתר הבנייה, כמו תנועה של עובדים בתוך האתר וגם תנועה של הולכי רגל בסמוך לאתר. בכל פעם שהמפעיל שוגה ואינו פועל אל מול הנחיות ודרישות הבטיחות, הוא מקבל התראה ודיווח היכן הוא שגה בהפעלת הכלי הכבד ובהנחיות הבטיחות. הסימולטורים הקיימים במרכז כוללים הדמיה של: מלגזה, משאבת בטון, עגורן צריח, עגורן לאפינג, עגורן נייד, עגורן זחלי, עגורן טעינה עצמית), התאונה שבה קרס מנוף לאפינג ותוך כדי נפילתו הפעיל מנוף עגורן כתוצאה מרוח חזקה פתאומית שהגיעה במהירות, באמצעות הסימולטור לו היה המפעיל מגיע ומתאמן היה יכול לשפר את מיומנות ההתמודדות עם מצבי קיצון, מצבים מסוכנים ומצבי חרום.

כ- 13,035 פעילויות אבחון סיכונים והדרכות ביצעו מדריכי המוס"ל בחצי הראשון של שנת 2023, המוס"ל שם לעצמו ביעדים לתת מענה לענפי כשל כאתרי הבנייה ולהביא לחיזוק ולשיפור המקצועיות, כ-6,008 פעילויות שהם כמחצית מפעילויות המדריכים התבצעו באתרי הבנייה. ואלו הם הליקויים המרכזיים שנמצאו בדו"ח המוס"ל: כ-704 מקרים בהם נמצא כי לא קיים באתר פנקס כללי למנהל העבודה כנדרש בחוק, כ-657 אתרים שאינם מגודרים כנדרש, 586 דיווחים על מחסור בשילוט עם בעלי התפקידים של החברה המבצעת כנדרש, 447 דיווחים על היעדר גידור, כיסוי פתחים ואמצעי מגן למניעת נפילת משטחי עבודה בגובה, 440 דרכי גישה שאינן בטיחותיות, 435 דיווחים על משטחי עבודה ומדרכות מעבר שמהם עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטרים ודיווחים נוספים ודיווחים נוספים.

של ניידות בטיחות אינטראקטיביות. המוסד לבטיחות ולגיהות,
של ניידות בטיחות אינטראקטיביות/המוסד לבטיחות ולגיהות

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר, שהנחה את עלאדין אבו עיד בביצוע המחקר, סיכם ואמר: "אנו חייבים לשתף פעולה בין כל הגורמים לקידום תרבות של ניהול בטיחות באתרי הבנייה, למגר את תופעת ה-יהיה בסדר ולפעול בכלל הכלים ההסברתיים והאכפתיים בכדי לעודד את העובדים לדווח על אירועי "כמעט ונפגע" באתרי הבנייה. לכל תאונה יש אירוע או שרשרת של אירועים מקדימים וללא דיווח על אירועים אלו לא נוכל ללמוד, להשתפר ולמנוע את מקרה המוות הבא באתר הבנייה".

"אנו נמשיך לסייע למעסיקים להעלות את מודעות העובדים לדיווח אירועי "כמעט ונפגע" ונמשיך גם לעודד את הציבור הרחב והעובדים לדווח למוקד הלאומי קו החיים על סיכונים באתר והפרות בטיחות. מדריכי המוס"ל וכל שרותי המוס"ל עומדים לרשותכם יזמים, קבלנים, מנהלי פרויקטים, מנהלי העבודה ועוזרי בטיחות באתרי הבנייה, בכדי שכלל העובדים שהגיעו לעבודה בריאים ושלמים יחזרו כך בחזרה למשפחותיהם בלי פגיעה בעבודה וללא חשיפה לגורמים מסוכנים שתוביל למחלה תעסוקתית".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully