וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תל אביב מובילה את האכיפה על בניה לא חוקית, אבל מה עם שאר הרשויות?

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 10:17

מדוח סיכום פעולות האכיפה בתחום התכנון והבנייה לשנת 2022, שהוגש מטעם הרשות לאכיפה במקרקעין, עולה כי כ-41% מכלל צווי האכיפה מהרשויות הוצאו בועדה המקומית בתל אביב, בעוד 42% מהרשויות כלל לא עומדות בתקן לכח אדם מקצועי המטפל באכיפה על הבנייה

עגורן הורס בניין. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הבוקר (ה') הוגש לכנסת דו"ח סיכום פעולות אכיפה בתחום התכנון והבנייה לשנת 2022 מטעם הרשות לאכיפה במקרקעין, בו מוצגים נתוני האכיפה של הרשות ושל הוועדות המקומיות.

על פניו, הרשות עומדת בכל היעדים שהציבה לעצמה בתחילת דרכה ב-2018: בלימת התחלות בנייה משמעותיות; גידול במספר צווי הריסה מנהליים; גידול במספר צווי הריסה של מבנים לא חוקיים ופעילות נגד מבנים שלא יוסדרו בעתיד;

יש להבהיר כי נקודת המוצא של הרשות לאכיפה במקרקעין היא פעולה רק במקומות שבהם "אין כל אופק תכנוני בטווח הנראה לעין". במילים אחרות, רשות האכיפה פועלת רק באתרים שבהם יש "תשתיות לאומיות", בסביבה החופית, בקרקע חקלאית, בגנים לאומיים, בשטחים שבהם אמורים לקום גנים או פארקים ובשטחים שבהם מתוכננות תוכניות דיור גדולות, מבני ציבור או דרכים.

במקביל, בהתאם לחוק התכנון והבנייה, האחריות הראשונית לאכיפת החוק בערים, מועצות מקומיות והתיישבות כפרית, היא בידי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה. שם, בחינה מדוקדקת יותר של הנתונים מהמסמכים שסופקו מעלה נוף מורכב מלא בליקויים מטרידים.

מנוף הורס מבנה לא חוקי. ShutterStock
מנוף הורס מבנה לא חוקי/ShutterStock

על פי הדו"ח, היבט אחד מדאיג הוא הביצועים החסרים של ועדות מקומיות מסוימות, כאשר 42% מהועדות המקומיות לא עומדים בתקן הידרש מבחינת כח אדם מקצועי המטפל באכיפה על הבנייה. כך, למשל, בערים כמו חולון, בת ים ורחובות, התקן מאויש רק במחצית. בהתיישבות הכפרית המצב לא הרבה יותר טוב - יש וועדות מרחביות ואזוריות שבהם אין מפקחים בכלל.

בנוסף, מתוך 20 הוועדות המקומיות העצמאיות שפעלו בישראל בשנת 2022, רק 16 הפעילו סמכותן לפי תקנות העבירות המנהליות והנפיקו התראות והודעות קנס. ארבעת הוועדות המקומיות העצמאיות שלא הוציאו בשנת 2022 התראות או הודעות על קנס הן חיפה, קרית טבעון, ראשון לציון ושוהם.

בתוך האתגרים הללו, הוועדה המקומית תל אביב-יפו בולטת דווקא לטובה, עם נתונים המציגים 29% מכלל האזהרות ו-44% מכלל הקנסות שהונפקו בועדות המקומיות. עם זאת, גם בתל אביב, הנתונים הסטטיסטיים הללו מרמזים רק על שיפור מינורי בהשוואה לשנים קודמות, ומשאירים אותנו תוהים לגבי הפוטנציאל האמיתי של הוועדה בניצול יעיל של כלי אכיפה. כששנת הבחירות 2023 מתקרבת, קיימת ירידה פוטנציאלית בפעולות האכיפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

פרויקט ערים: יסייע לרשויות באיתור עבירות בנייה חדשות בתחומן?

הרשות לאכיפה במקרקעין השיקה בשנת 2022 את פרויקט "ערים", במטרה לסייע לוועדות המקומיות (נכון להיום 22 ועדות מקומיות) להפחית את מספר התחלות הבנייה הלא חוקיות במרחב התכנון המקומי בהסתמך על צילומי אוויר עיתיים.

היעד הוא הגדלה משמעותית של תפוקות האכיפה המנהלית בוועדות, בדגש על צווי הריסה וצווי הפסקה. בשנת 2023 הורחבה הפעילות בפרויקט לוועדות נבחרות במחוזות צפון, דרום וירושלים.

ירידה עקבית בהתחלות בנייה בלתי חוקיות

מנתוני תצלומי האוויר התכופים שעורכת הרשות לאכיפה במקרקעין עולה כי המגמה של בלימת התחלות בנייה משמעותיות (שלדי מבנים, כלונסאות, קידוח יסודות) בשטחים הפתוחים נשמרת. הרשות הרחיבה את השטח המצולם ביחס לשנים קודמות, ומהנתונים עולה כי בשנת 2022 אותרו בצילומי האוויר 22 התחלות בנייה משמעותיות לכל 1,000 קמ"ר לעומת 21 התחלות בנייה בשנת 2021 ו-80 בשנת 2017.

ירידה עקבית בבנייה הלא חוקית בישראל. הרשות לאכיפה במקרקעין, צילום מסך
ירידה עקבית בבנייה הלא חוקית בישראל/צילום מסך, הרשות לאכיפה במקרקעין

יש להדגיש כי השטח המצולם הוא השטח "המועד", קרי השטח בו קיים ריכוז של התחלות בנייה בלתי חוקית. יש להדגיש כי תצלומי האוויר מאפשרים מיקוד של משאבי הרשות והכוונת המפקחים בפרקי זמן קצרים שמאפשרים פעולה באמצעות צווים מנהליים.

במחוז דרום פועלת הרשות באמצעות תצלומי אוויר באופן תדיר משנת 2018. המגזר הבדואי מציב אתגרים שונים והוא מטופל על ידי מספר של רשויות. מהנתונים עולה כי פעילות האכיפה הביאה לירידה משמעותית בהתחלות הבנייה המשמעותיות (מבנים מעל 50 מ"ר) תוך מיקוד בשטחים הפתוחים שבין צבירי המבנים הקיימים ("שטח אפס").

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully