וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד הרחובות המרכזיים בתל אביב מתחדש - אבל מה המחיר?

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 12:37

סגירת רחוב אלנבי לתנועת כלי רכב לטובת הקמת הקו הסגול לעבודות תשתית הינה דרמה של ממש, כאשר אחד הרחובות המשמעותיים והסואנים בתל אביב ובמדינת ישראל הולך להפוך לאתר בנייה אחד גדול

תחנת אלנבי של הרכבת הקלה. נת"ע, אתר רשמי
תחנת אלנבי של הרכבת הקלה/אתר רשמי, נת"ע

כל מי שנכנס לתל אביב בשנים האחרונות מרגיש את אותה תחושה: אינספור מנופים, פקקים אין סופיים בשל העבודות, בעיקר של קו הרכבת הקלה, משאיות שחוסמות כבישים קטנים כדי להביא סחורות ומוצרים לאתרי הבנייה ומצוקה קשה של חניות.

ההודעה האחרונה על סגירת רחוב אלנבי לכניסת כלי רכב לטובת הקמת הקו הסגול לעבודות תשתית - הינה מכה קשה לעסקים הקיימים באחד הרחובות המרכזיים בתל אביב, שנהנו למשך שנים רבות ועד היום מטראפיק עצום של הולכי רגל, רכבים ובעיקר אוטובוסים, וכיום צפויים לחוות ירידה משמעותית בהיקף ההכנסות לפרק זמן ארוך.

הצפי הוא כי אותם עסקים שישרדו, או עסקים חדשים שיפתחו עם פתיחת הקו הסגול לפי הצפי ב-2027 - ייהנו מנגישות גבוהה יותר ותנועה שוקקת אפילו יותר של הולכי רגל. עם זאת, מדובר פה בעוד 4 שנים לפחות, לא כולל עיכובים, דחיות, ותקלות שיהיו בדרך, כפי שאנו למודי הניסיון יכולים לנחש שיהיו.

האם ניתן לעשות את הדברים אחרת?

מבחינת מגורים, זהו זמן נהדר לקדם תוכניות של התחדשות עירונית ברחוב, כאשר זמן התכנון והבנייה בישראל עומד על 7-5 שנים בממוצע לפרויקט של התחדשות עירונית. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בזמן העבודות, שכר הדירה והביקוש למגורים ברחוב צפוי לרדת, לאור העובדה שמדובר באתר בנייה רחב היקף. אולם עם פתיחת הקו הסגול, יש צפי לעליית מחירים גדולה מאוד ברחוב.

אלנבי הוא לא הרחוב הראשון והאחרון שמתחדש בתל אביב, העוברת מהפכה נדלנ"ית של התחדשות בעשור האחרון. אז נכון, אין עוררין על החשיבות של ההתחדשות העירונית, אך השאלה שחייבת להישאל - מה המחירים שמשלמים תושבי העיר, בעלי העסקים ואלו שמגיעים לבקר בה? האם ניתן לעשות את הדברים אחרת?

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. ראובן קסטרו
העבודות של הרכבת הקלה ברחוב אבן גבירול. בקרוב באלנבי/ראובן קסטרו

לדברי ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, הפתרון הטוב ביותר נכון להיום הוא עבודות בלילה: "זה קשה אבל זה אפשרי. צריכים לשאוף שכל עבודות הבנייה, שאינן מרעישות בתל אביב העמוסה כל כך, יתבצעו בשעות הלילה ולא בשעות היום. הדבר יגרום לשחרור מסיבי של נתיבי תחבורה, יקל על התושבים והמבקרים ויאפשר התקדמות בעבודות שאינן מרעישות כמו קידוחים מסיביים וכו', בשעות שהעיר ריקה באופן יחסי ואינה עמוסה כל כך".

עוד, אומר שמול, "בנוסף, חייבים לנצל את העבודות של הרכבת כיום וקו המטרו העתידי לביצוע התחדשות עירונית באותם אזורים. למה "לתקוע" את העיר פעמיים? אם היום עובדים על קו הרכבת יש לתת עדיפות תכנונית וביצועית לפרויקטים שנמצאים על קו העבודות הקיים והעתידי, על חשבון פרויקטים שמרוחקים ממנו. הדבר יאפשר חלוקת משאבים עירוניים נכונה ויגרום להגברת העבודות באזורים שבכל מקרה כרגע עמוסים בבנייה על חשבון אזורים, אחרים שיוכלו להיות פנויים מעבודות ובנייה. בעתיד, כאשר באזורים הללו יסתיימו העבודות עם תכנון נכון מדויק ומוגדר, יחלו העבודות בשאר אזורי העיר שאינם נמצאים בקן העבודות הראשון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully