וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני לא יודע ממה לפחד ראשון, מרעידת אדמה או חיזבאללה"

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 16:15

למעלה ממיליון תושבים בישראל חיים במבנים ישנים לא מיגון. מתוכם, מאות אלפים בערים בסיכון גבוה לרעידות אדמה, קו ראשון לטילים. ואיך המדינה מטפלת בזה? כרגיל, מערימה קשיים ומעכבת היתרים. שוחחנו עם יאיר חדד, בעלים של חברת מיגון

פגיעה ישירה באשדוד, 16 במאי 20201. מד"א
פגיעה ישירה בבית מגורים באשדוד/מד"א

עד האסון הבא? דווקא במדינה מוקפת אויבים הממוקמת על אזורים בעלי סיכון גבוה לרעידות אדמה - למעלה ממיליון תושבים חיים ללא מיגון מתאים, כשהקמת ממ"ד בבניין מגורים היא משימה כמעט בלתי אפשרית.

ומה הממשלה עושה בנושא? כרגיל, מערימה אינספור דרישות רגולטוריות על החברות שמציעות פתרונות מיגון, מה שלעתים קרובות מוביל לעיכובים ולעלויות מוגברות, שהופכים את התהליך למורכב, ארוך ולא יעיל.

ובינתיים, תושבי מבני המגורים הותיקים שחיים ללא ממ"ד, ולרוב גם נמצאים בפריפריה המרוחקת, באזורים בעלי סיכון גבוה לפגיעת טילים או רעידת אדמה, ממשיכים לחיות ללא מיגון הולם ובסכנת חיים מידית עד לקבלת ההיתר.

יום אחרון במקלט באשקלון 5 באוגוסט 2014. רויטרס
שתי נשים מבוגרות במרחב מוגן באשקלון/רויטרס

"ביטחון הוא לא רק לעשירים," אומר יאיר חדד, הבעלים של חברת "מגן איתן" המתמחה בייצור חדרי בטון, בניית מרחבים מוגנים בכל רחבי הארץ.

לדבריו של חדד, הציפייה לתמ"א 38 מסכנת חיים, "דווקא במקומות שהכי זקוקים לה, בפריפריה הרחוקה, בערים על קו השבר או בקו ראשון לטילים, היא לא תבוא. מדובר בתכנית שאינה כלכלית ברוב המקומות, ועד שהממשלה לא תעשה צעד דרמטי להתחדשות הפריפריה, עליו היא מדברת שנים ארוכות מדי, או מצד שני תעביר רפורמות שיקלו על הבירוקרטיה על חברות המציעות פתרונות מיגון, שום דבר לא ישתנה ואנשים "לא עשירים" ימשיכו לחיות בסכנה ממשית".

"אני מקבל אינספור פניות מבית שאן, שנמצאת בסכנה קיומית יום-יומית. אסור לזלזל בזה. לאחרונה התקשר אלי בחור מבית שאן כדי לבחון אופציה לבניית ממ"ד בבניין הישן בו הוא גר. הוא אמר לי 'אני כבר לא ישן בלילה, לא יודע ממה לפחד ראשון, רעידת אדמה, ג'נין, חיזבאללה, אבל מה שבטוח אני מפחד'. זה לא מצב נורמלי לחיות ככה, הם בטוחים שהרע יבוא, מאיפה הם לא יודעים, אם זה רעידת אדמה או טילים, יש להם ילדים קטנים והם צריכים להגן עליהם," אומר חדד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אם המלחמה מתחילה בספטמבר אנחנו בבעיה רצינית"

תהליך הוצאת היתר בנייה בישראל פועל במסגרת רגולטורית קשיחה שנקבעה בקפידה. מדובר במספר גופים ממשלתיים שמעורבים, כל אחד עם תחום האחריות שלו. החל ממשרדים ממשלתיים, כמו משרד הבינוי והשיכון, ועד לרשויות המקומיות ו-ועדות התכנון המקומיות והמחוזיות. כפי שאתם בטח מתארים לעצמכם, התיאום הבין-משרדי בין הגופים הללו, שכולם ממשלתיים נדגיש שוב, מוביל לעיכובים רבים בהוצאת ההיתר וחוסר יעילות.

"הבירוקרטיה של הוצאת ההיתרים בישראל היא דבר בלתי נסבל שאין לו אח ורע בעולם כולו," אומר יאיר חדד, "למרות כל הפרסומים שיצאו על מסלול ירוק, בפועל הקבלנים נתקלים בבירוקרטיה קשה ומתישה. הביצוע עצמו של הממ"ד מהיר, מדובר בעבודה של חודשיים סך הכול, אבל להוציא את היתר הבנייה לממ"ד מתחיל מחצי שנה וממשיך צפונה עד למקרים של שנתיים ואפילו יותר. דווקא במקומות שהכי צריכים את זה, הרשויות המקומיות לא ערוכות לזה, זה בעייתי כשאתה תלוי בכח אדם, פקידים שבלעדיהם שום דבר לא יכול לזוז. חגים אז כולם בחופשה, קיץ כולם בחופשה, ההיא בהריון ולא מצאו לה מחליף, ההוא יצא לסיור בדובאי ותמיד יש משהו שמעכב, באוגוסט כולם בחופש, אם המלחמה מתחילה בספטמבר אנחנו בבעיה רצינית".

למה לא מיגוניות?

"עוד דבר שמעיק מאד על אנשים," ממשיך חדד, "הוא הנושא של הקמת מיגונית בחצרות הבתים. הרבה פונים אלי ואומרים, 'אני לא צריך ממ"ד שעולה לי 120 אלף שקל, אין לי את הכסף, אני רוצה מרחב מוגן, משהו קטן, שכשיש אזעקה אני, אשתי והילדים נכנסים, אני לא צריך יותר מזה'. במילים אחרות, הם אומרים: תבנה לי מיגונית בחצר".

"אז נכון, הנושא של מיגוניות נופל בין השורות. בהרבה מקומות מקשים על בניית מיגונית בחצר הפרטית, ועל זה אני זועק. באופן אישי בניתי מיגוניות בחצר של אנשים, שביקשו ממני קודם לבנות ואחר כך הם כבר יתמודדו עם הרשות, והמפקחים מהעירייה פשוט הורסים להם את הנשמה, זה פשוט קטסטרופה. אז נכון, הם עוברים על החוק, אבל לא מדובר בפושעים, מדובר באנשים מודאגים שחשים כי אין להם ברירה אחרת. הלקוח רואה חדשות בערב ונבהל, הוא מרגיש שאין לו זמן לחכות חודשים ארוכים עד שיבוא אדריכל, עד שיביאו את המפה ויביאו מודד ועד ש ועד ש... אנחנו חיים פה בסכנה יום יומית".

גני ילדים לא ממוגנים בניר עם, עוטף עזה. דצמבר 2016. שי מכלוף
מיגונית ליד גן ילדים בעוטף עזה/שי מכלוף

"לקוח שלי, עורך דין שהיה שופט לשעבר, רכש בית בדרום והזמין ממני מיגונית, אמר לי תקשיב יאיר איבדתי 2 אחים ויש לי 3 ילדים, אני לא יודע להתמודד עם השכול ויודע להתמודד עם העירייה. אני רוצה ששופט יסתכל לי בעיניים ויגיד לי אל תגן על הילדים שלך".

"אז נכון, יש ערים בישראל שמקלות על הקמת מיגוניות ויש ערים שמערימות קשיים. אבל למה שלא תהיה חזית אחת של הקלות? כולנו בחזית אחת מול הטילים. היה מקרה שבמשך שנתיים הייתה אצלי מיגונית במפעל והלקוח שילם על האחסון שלה, ובסוף זכה במשפט. אז למה למשוך את זה שנתיים? למה להגיע למצב הזה? הממשלה צריכה להבין שמדינת ישראל כולה היא קו קדמי, כולנו חזית אחת וצריך לעשות יישור קו בנושא הזה. הטילים מגיעים היום לכל מקום, תפסיקו עם המילים קו עורפי וקו קדמי, אנחנו נמצאים בעידן של טילים ארוכי טווח, אין קדמי ועורפי אנחנו צריכים למגן את מדינת ישראל, נקודה".

"7 ילדים ניצלו, הכלב נהרג בסלון"

"אני 30 שנה בתחום וראיתי לא מעט דברים בחיי," נזכר יאיר, "פעם בניתי מיגונית בנתיבות בשעה 10 בלילה. האבא התקשר אלי והתחנן שאבוא, הייתה לו תחושה לא טובה, כל היום התקשר אלי כאילו איזו רוח באה לו לאוזן ואמרה הלילה אתה חוטף טיל. 4 שעות לאחר מכן הבית חווה פגיעה ישירה. 7 ילדים ניצלו, הכלב נהרג בסלון".

יום אחרון במקלט באשקלון 5 באוגוסט 2014. רויטרס
ילדה קטנה במרחב מוגן באשקלון/רויטרס

"בתחילת דרכי, אני זוכר שראיתי ילדה קטנה שמסתובבת ברחוב, לא היה שום מקלט באזור, ואז הייתה אזעקה. תפסתי אותה ונשכבנו על הרצפה. נפל טיל לא רחוק מאיתנו. ראיתי את התגובה שלה אחרי שהטיל נפל, היא הייתה מבולבלת ואבודה, זה היה מחזה קשה מאד. אני בטוח שהיא פצועה נפשית מזה עד היום. כיום, בתור אבא וסבא, אני מבין את זה שבאיזשהו מקום זה מה שהניע אותי לעבוד בתחום".

"מעבר לזה, אני גר באשדוד, אני חי את זה הרבה שנים, זה הניע אותי לפתח הגנות ולמצוא פתרונות. אני נושם את זה ביום יום, וגם בלילות לצערי. חושב כל הזמן איך לעשות את זה, לקדם רפורמות עם הממשלה, או להמציא את הפתרון הבא שיציל חיים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully