וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרים, לא שקופים: האם העובדים הזרים מקבלים הדרכות בטיחות בשפתם?

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 13:08

על רקע החלטת הממשלה להגדיל את מכסת העובדים הזרים בישראל בלמעלה מ-12,000 מכסות במגוון ענפים - המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא בקמפיין הקורא למעסיקים להקפיד על הנחיות הבטיחות באמצעות שירות חינמי ומתקדם המוצע בכל השפות

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021/ראובן קסטרו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר העבודה יואב בן צור הביאו השבוע (א') לממשלה הצעת מחליטים, הקובעת הגדלה של למעלה מ-12,000 מכסות עובדים זרים בין היתר בענפי החקלאות, התעשייה ובמוסדות הרווחה.

ברקע ההצעה הזו, המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא בקמפיין שקורא למעסיקים להקפיד על הנחיות הבטיחות של העובדים הזרים בישראל, באמצעות שירות חינמי של ניידות בטיחות אינטראקטיביות בטכנולוגית למידה מתקדמת להדרכה במשקים חקלאיים, בתי מלאכה קטנים, בתי מסחר ואתרי בנייה ב- מגוון שפות: עברית, ערבית, רוסית, רומנית, סינית, תאילנדית, אמהרית וטורקית.

ע"פ נתוני רשות האוכלוסין מחודש מרץ האחרון, מתחילת 2023 נחתו בישראל 8,768 עובדים זרים מרחבי העולם, המועסקים בענפים השונים, מתוכם כ-3,600 בענף הבנייה. לענף הבנייה הגיעו 3,644 עובדים זרים, שיותר ממחציתם הם אזרחים סינים. זה גם הענף שאליו הגיע המספר הגבוה ביותר של עובדים זרים מתחילת השנה. לענף הסיעוד הביתי הגיעו 1,937 עובדים זרים ממגוון מדינות, לענף החקלאות הגיעו 1,396 עובדים שארץ מוצאם היא תאילנד, ולענף המלונאות התווספו עוד 126 עובדים, אזרחי הפיליפינים.

עובד זר כדין ישראלי: הנחיות לשמירה על בריאותם של העובדים הזרים

על פי החוק, דין זכויות נפגעי תאונות העבודה הזרים הינו כדין זכויות נפגעי תאונות העבודה הישראלים. לפיכך, העסקת עובד זר בישראל מחייבת את המעסיק לשלם דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות חודשיים, אשר יבטיחו כי במהלך תאונת עבודה, העובד הזר יוכל לקבל את מלוא זכויותיו הרפואיות, הבטיחותיות והכלכליות המגיעות לו, מחובתו של המעסיק לרכוש לעובדו, על חשבונו, ביטוח בריאות פרטי.

פוליסת הביטוח לעובדים זרים תקפה לשנה בלבד, ויש לחדש את פוליסת הביטוח לשנה נוספת 3 חודשים לפני מועד סיומה.

באחריות המעסיק או הארגון להיות מעורב בבחינת שיעורי הפגיעות ובקביעת יעדים, שמטרתם למנוע נזקים פיזיים ארוכי טווח לעובדים הזרים שנמצאים תחת חסותו. הפעילות להפחתת הסיכונים כוללת תהליך של הערכת סיכונים בעבודה שתתייחס לפרטים הקשורים בתהליכי העבודה, במהות העבודה ובארגונה.

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021/ראובן קסטרו

על המעסיק לוודא כי העובד הזר זוכה למנוחות המגיעות לו במסגרת שעות עבודה וכי דרישות העבודה והמאמץ הפיזי נעשים בהתאם להנחיות רפואיות וארגונומיות שימנעו מהעובד נזק בלתי הפיך. בתוך הרכיבים הללו ניתן להכליל עבודות הדורשות הפעלת כוח והרמת משאות כבדים, עבודה בסביבה תעשייתית הדורשת עבודה סטטית ופעולות חזרתיות שמפעילות לחץ על שרירים מסוימים.

בנוסף, על המעסיק לדאוג כי לעובד יש סביבת עבודה ראויה עם מרחב עבודה סביר, רצפה תקינה שאינה מחליקה, התחשבות בתנאי חום או קור, תנאי תאורה שאינם פוגעים בראייה והימנעות מחשיפה לקרינה או חומרים מסוכנים.

ב-8 שפות שונות: טכנולוגיית הלמידה המתקדמת של המוס"ל

בכדי לפתור את בעיות השפה ולהגביר את פעילות הדרכת הבטיחות באתרי בנייה, המוסד לבטיחות ולגיהות, בסיוע במימון של קרן מנוף מהביטוח הלאומי, פיתחו וייצרו ניידות הדרכה המגיעות עד לאתר למקום העבודה.

בניידת מותקנת מערכת למידה בטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת לבצע הדרכות לעובדים במגוון נושאי בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית ב-8 שפות במקום העבודה, שהעובד מפסיק את עבודתו למשך 30-45 דקות בלבד, מבצע את ההדרכה ובסיום חוזר להמשיך בעבודתו.

ההדרכה מתבצעת באמצעות מערכת למידה מתקדמת המאפשרת חווית למידה והבנה של סיכונים בעבודה ודרכים למזעור הפגיעה. פיתוח הניידת זכה בתחרות בינלאומית של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO).

של ניידות בטיחות אינטראקטיביות. המוסד לבטיחות ולגיהות,
של ניידות בטיחות אינטראקטיביות/המוסד לבטיחות ולגיהות

מטרת ההדרכה בניידות היא להגביר את המודעות בקרב העובדים לסיכונים בעבודה ומחלות תעסוקתיות, לחשיבותם של כללי והנחיות הבטיחות ולהצלת חיים ושמירה על בריאות העובד, וכן הכרת אמצעי המגן לשימוש העובד למזעור הפגיעה ומניעת תאונות עבודה.

קיימים מגוון רחב של נושאים להדרכה לעובדים ולמנהלים בהתאם לבחירת מזמין ההדרכה. המזמין במקום העבודה קובע את נושאי הבטיחות והבריאות התעסוקתית בהם הוא מעוניין שהעובדים יודרכו וישפרו את הידע והמקצועיות, לדוגמא בניידת בנייה ניתן למצוא: הגנה מנפילה בגובה, פיגומים, עבודות עפר, חפירות ותעלות, בטיחות בחשמל, הרמת ציוד ומשאות באתרי בנייה, ציוד מגן אישי, מצבי חרום ומניעת שרפות ועוד.

של ניידות בטיחות אינטראקטיביות. המוסד לבטיחות ולגיהות,
של ניידות בטיחות אינטראקטיביות/המוסד לבטיחות ולגיהות

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: "העובדים הזרים בישראל משמשים חלק אינטגרלי מענפי הבנייה, החקלאות, בתי המלאכה, המסחר, התעשייה והסיעוד. העובדים משתלבים במקומות העבודה ומבצעים את תפקידם במקצועות בהם למדינה יש מחסור בעובדים ומכאן, חובתינו לשמור על בטיחותם בעבודה ובריאותם התעסוקתית. אנו קוראים למעסיקים לזהות את הסיכונים והדרכים למזעורם ולתת תשומת לב מרבית להדרכת העובדים הזרים בדרכים למזעור הסיכונים והנחיות הבטיחות בשפה המובנת לעובדים כדי שיוכלו לסייע ולתרום בתהליכי העבודה והייצור ובהגברת הפריון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully