וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 7 שנים: השינוי המיוחל בתקנות הבטיחות

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

3.8.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על תקנות הבטיחות החדשות שצפויות להיכנס לתוקף מיד לאחר פגרת הקיץ של הכנסת

קרקע לבנייה. ShutterStock
עד כה, האחריות הכוללת "נופלת" על מנהל העבודה בלבד והוא נושא בכל האחריות/ShutterStock

בקרוב, מיד לאחר תום פגרת הקיץ של הכנסת, נוכל לברך על המוגמר ולסיים שנים ארוכות של עבודה על שינוי תקנות הבטיחות כשאר הכנסת סוף סוף תאשר את התקנות החדשות.

כבר יותר מ-7 שנים אנחנו שוקדים על התקנות החדשות, ביחד עם מינהל הבטיחות, משרד העבודה, ארגון המעסיקים והסתדרות עובדי הבניין. התקנות החדשות יעשו סדר בחלוקת האחריות בין מזמין העבודה, מנהל העבודה והאחראי על הבטיחות באתרי הבנייה.

עד כה, האחריות הכוללת "נופלת" על מנהל העבודה בלבד והוא נושא בכל האחריות על כל מה שקורה באתר, גם אם ברור לכולם שהוא אינו מסוגל להיות אחראי בפועל על כל דבר שקורה. המציאות הזו הביאה אותנו למצבים אבסורדים בהם מנהל העבודה אחראי, מבחינה פלילית אפילו, על כך שמפעיל המנוף עובד מעבר לשעות המותרות בחוק או שגרוע יותר - עובד עם תעודת מקצוע שניתנה בניגוד לחוק. כל אבן באתר הבנייה היא באחריות מנהל העבודה.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL
המצב הזה מסוכן. מחסור במנהלי עבודה לא רק פוגע בענף אלא גם מסכן חיי אדם. אין למדינה מספיק מפקחים על מנת לבדוק את אלפי אתרי הבנייה, ולכן יש מאות מקרים בהם אתרים אלו עובדים ללא מנהל עבודה או עם מנהל עבודה שלא עבר הכשרה כחוק

התקנות החדשות עושות חלוקה מחדש של האחריות ומכירה בכך שמזמין העבודה אחראי לכך שימונו בעלי תפקידים באתר ולכך שהם הוסמכו כחוק. האחראי על הבטיחות יהיה באמת אחראי על בטיחות ולא חותמת גומי. מנהל העבודה יוכל באמת לנהל את העבודה באתר.

אישור התקנות הצפוי בתום פגרת הקיץ הוא מהפכה של ממש. התקנות החדשות יקלו על מנהלי העבודה, שכמותם חסרים כיום יותר מ-4,000. המחסור גורם לכך שאתרי בנייה רבים פועלים ללא מנהל עבודה, בניגוד לחוק, והדבר מסכן חיים של עובדים ושל אזרחים.

בדברי ההסבר לתקנות חדשות כתוב "תקנות אלה באות להסדיר ולהרחיב את שרשרת האחריות באתרי בנייה כחלק משורה של מאמצים שמטרתם להגביר את המאבק בתאונות עבודה, בפרט באתרים אלו, והצורך בנקיטת אמצעים שונים להגברת הבטיחות בעבודה. במסגרת התיקון, מוצע להרחיב את מעגל בעלי התפקיד הרלוונטיים לניהול בטיחות באתרים, ובכלל זה של מזמין העבודה, מנהל האתר ועוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מנהל באתר בנייה. ShutterStock
התקנות לא עברו שינויים מאז שנת 1988/ShutterStock

התקנות לא עברו שינויים מאז שנת 1988. הטכנולוגיות השתנו, המשק התפתח, היקפי הבנייה רחוקים ממה שהיה בעבר, אך התקנות נותרו אותן תקנות.

השינויים ישפרו בצורה אמיתית את רמת הבטיחות. בין היתר, למשל, קובעות התקנות שכל שלב בתהליך הבנייה מחוייב להיו בליווי תוכנית בטיחות ובקרה עליה. מדי חודש מחוייב מזמין העבודה לבדוק שכל עובדי האתר עברו רענון בטיחות ועוד.

כולי תקווה שנגיע לרגע ונוכל לבשר על ניצחון חשוב במלחמה הכוללת שלנו בתאונות העבודה באתרי הבנייה.

תקנות אלו הגיעו אחרי עבודה מאמצת ומאוד רצינית והן ישנו את פני ענף הבנייה בכל הקשור לחלק הכי חשוב - הצלת חיי אדם מצד אחד ומצד שני הן יטילו אחריות על כל גורמי המקצוע ובעלי התפקידים שמשום מה תמיד ברחו מאחריות למרות שיש להם חלק בניהול האתר

אני שמח מאוד לראות את המאמצים האדרים של מנהל הבטיחות אשר קיבל את החלק הגדול של דרישותינו בנושא ושסוף סוף תהיה חלוקת אחריות צודקת באתר. אין לי ספק שהמהלך שהוא חלק מתוכנית כוללת אשר תסדיר את הענף, תמקצע אותו ותציל חיי אדם.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully