וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי מלחה נאבקים: "התכנית שאושרה תהרוס את אופי השכונה"

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 18:28

תושבי שכונת מלחה הישנה הגישו לאחרונה ערר נגד הועדה המקומית ירושלים, שאישרה בקשה להיתר לפרויקט תמ"א 38 בשכונה, בטענה כי התכנית מאיימת לפגוע באופי ההיסטורי שלה

תושבי שכונת מנחת (מלחה הישנה) ממשיכים את המאבק ביזמי תמ"א 38 - אשר לטענתם מאיימים לפגוע באופי ההיסטורי של השכונה הותיקה.

התושבים הגישו ערר כנגד החלטת הועדה המקומית לאשר בקשה להיתר שהגיש יזם תמ"א 38 לפרויקט ברחוב הפטרייה בשכונה, וביקשו מועדת הערר לבטל את החלטת הועדה המקומית ולדחות את הבקשה להיתר. הערר הוגש באמצעות עוה"ד דקלה מוסרי טל ודורון טל, ממשרד מוסרי, טל עורכי דין.

מלחה הישנה היא שכונה היסטורית שסמטאותיה היו בסיסה של השכונה שכללה את בתי הכפר הערבי "אל מלחה" שננטש במלחמת העצמאות ויושב מאוחר יותר על ידי עולים מתפוצות שונות.

השכונה מאופיינת במבני מגורים וותיקים בבניה ערבית מסורתית נמוכה, ורובם מבנים ותיקים מאד, ובהם יחידת דיור אחת. השכונה סומנה כחלק מן "העיר ההיסטורית" בתוכניות של העירייה וכאתר לשימור בתכנית המתאר הכוללנית לירושלים 2000 הנמצאת בהכנה.

במסגרת הבקשה להיתר - ביקש היזם להרוס מבנה בן 2 קומות הכולל 2 יח"ד ברחוב הפטרייה 23 ולהקים במקומו במסגרת תמ"א 38 בניין בן 4 קומות מעל קומת חניה ומחסנים שיכלול 8 יח"ד.

מדוע נאבקים תושבי השכונה?

תושבי השכונה טענו בהתנגדות שהוגשה במרץ 2022 כי יש לדחות את הבקשה להיתר ממספר סיבות. הטענה המרכזית התמקדה בכך שהמבנה נמצא בתחום "העיר ההיסטורית".

לטענתם, יש לדחות את הבקשה שכן היקפי הבניה המבוקשים בה ובכלל זאת נפח הבניה, גובהה ומספר יחידות הדיור, חורגים באופן מהותי וניכר מהוראות תכנית 3718 (תכנית ייחודית שמטרתה לשמר את ערכיה ההיסטוריים הייחודיים של שכונת מנחת ואת האופי הכפרי שלה) ומעקרונות תכנית 10038 בכל הנוגע לבינוי בתחום העיר ההיסטורית.

עם זאת, הועדה המקומית דחתה את ההתנגדות ואת מרבית הטענות של המתנגדים, אך הורתה לצמצם את הזכויות שינתנו ליזם מ-190% ל-130% וביקשה שורה של תיקונים מהותיים בבקשה להיתר.

בערר שהוגש לאחרונה טוענים התושבים כי הועדה המקומית שגתה בהחלטה. בין היתר הם טוענים כי למבנה הצפוני בחלקה אין היתר בניה וכי על פי תמ"א 38 - מבנה ללא היתר אינו זכאי לתמריצים כלל.

שכונת מלחה הישנה ירושלים. יח"צ,
שכונת מלחה הישנה ירושלים/יח"צ

עוד, נטען בערר כי החלטת הועדה מנוגדת להמלצת מתכננת המחוז שקבעה בחוות דעתה לוועדה המקומית כי אין לקדם את הבקשה במתכונת המוצעת. כן נטען כי הפחתת זכויות הבנייה שקבעה הועדה אינה עונה על דרישותיה של מתכננת המחוז, וכך גם החלטתה של הועדה המקומית שאין צורך להעביר את הבקשה לאחר השינויים להתייחסות נוספת של מתכננת המחוז.

בנוסף, בערר צוין כי השינויים המהותיים שביקשה הוועדה המקומית מצדיקים את דחיית הבקשה להיתר המקורית וכי היה על הוועדה המקומית לדרוש הכנת בקשה חדשה שתעבור כאמור גם לבחינת המחוז.

עו"ד דקלה מוסרי טל, שכיהנה בעברה כיו"ר ועדת ערר מחוז חיפה, ציינה כי "ראוי היה שעיריית ירושלים תשים קץ לניסיונות לקדם בנייה שאינה מותאמת לאופי השכונה, שחשיבותה ההיסטורית ברורה וידועה. מן הראוי כי הוועדה המקומית תזדרז ותפעל לשימור השכונה וערכיה כחלק מהעיר ההיסטורית וכי בתקופת הביניים עד לאישור תוכנית מתאימה, תעצור את יוזמות הבנייה בשכונה, באמצעות הודעות לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון ובנייה, שיקפיאו אפשרות למתן היתרי בנייה שאינם תואמים את רוח התכנית, עד לאישור התוכנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully