וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתעלים כשאתם מגיעים למשרד? תבדקו, אולי הבניין חולה

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 10:59

לא, זו לא רק תשישות: עובדים השוהים במשרד חשים לעתים אי נוחות כרונית או תסמינים בריאותיים קליניים, כמו בעיות במערכת הנשימה, גירוי בגרון וכאבי ראש חוזרים. הסיבות לכך, כנראה, קשורות לאיכות האוויר במבנה בו אתם עובדים

אישה עייפה במשרד. ShutterStock
אישה עייפה במשרד/ShutterStock

מתחילים להשתעל איך שאתם מגיעים למשרד ומפסיקים כשאתם יוצאים ממנו? אתם לא לבד - ולא, זה לא רק בגלל שאתם תשושים. על פי מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות, מדובר בתופעה נפוצה, וההסבר לכך נעוץ, ככל הנראה, באיכות האוויר בבנייו בו אתם עובדים.

עובדים השוהים במבנה חשים לעתים אי-נוחות או תסמינים בריאותיים קליניים כמו בעיות במערכת הנשימה, שיעול יבש, יובש וגירוי בגרון, בעיניים ובעור, עייפות, כאבי ראש, בחילה וסחרחורת, קשיי ריכוז ורגישות לריחות, המפריעים לתפקוד התקין שלהם. התסמינים מחמירים עם העלייה במשך השהות במבנה, ולרוב, חולפים בעת עזיבת המבנה.

למצבים האלה לרוב יש הסברים והם נובעים מחומרים שונים שהריכוז שלהם בחלל המנה גבוה מדי, תנאי תאורה, אוורור, טמפרטורה. במידה ולא נמצא הסבר לתסמינים, מדובר ככל הנראה בתופעה המכונה 'תסמונת הבניין החולה' (Sick Building Syndrome).

מחקר המוסד לבטיחות ולגיהות. המוס"ל,
מחקר המוסד לבטיחות ולגיהות/המוס"ל

כך, עולה ממחקר שערך המוסד לבטיחות ולגיהות בקרב עובדים. המחקר בוצע על רקע סקר הלמ"ס מאפריל האחרון בקרב מעסיקים, אשר מציג צמצום ימי העבודה מהבית בקרב העובדים בישראל בעקבות ההאטה במשק. ע"פ הסקר, כ-22% מהמנהלים צופים שהיקף העבודה מהבית יצטמצם בשנה הקרובה. בעסקים (שאינם הייטק) המאפשרים עבודה מהבית, אחוז אלו שמעוניינים להרחיב את היקף העבודה מהבית בשנה הקרובה עומד על כ-15% בלבד בענפי המסחר ועל וכ-9% בלבד ענפי השירותים.

"לאור הגברת הנוכחות הצפויה של עובדים במשרדי החברה", מוסרים במוסד לבטיחות ולגיהות, "על המעסיקים לבצע הערכה מחודשת של סיכונים על מנת למנוע תופעות הקשורות לסביבת העבודה בתוך מבנים".

המחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות שנערך בשנת 2022, שנערך בהשתתפות 1171 עובדים, בחן את הקשר בין איכות סביבה פנים-מבנית לבין בריאות ותפקוד מקצועי, בקרב 'עובדי משרדים' וביניהם בתי חולים, תחום התעשיות, משרדים בבית ספר, חנויות בקניון ועוד.

המחקר בחן את בריאות העובדים ושביעות רצונם, בהתאם להרגשתם לגבי גורמי איכות סביבה פנים-מבנית כמו: איכות האוויר, נוחות תרמית, סביבה אקוסטית, תאורה ורמת הניקיון. בנוסף נבחנו תסמינים בריאותיים: יובש בגרון, גירוי ריריות האף, גירוי ויובש בעיניים ובעור, עייפות וכאבי ראש.

למעלה משליש מהעובדים שהשתתפו בסקר הביעו אי שביעות רצון מחלל העבודה. כ-44% מהמשתתפים דיווחו על הופעת לפחות תסמין בריאותי אחד שמפסיק עם היציאה מסביבת העבודה. הגורם העיקרי שנמצא קשור הן לשביעות הרצון הכללית מאיכות סביבה פנים מבנית והן להופעת תסמינים הוא איכות האוויר הנתפסת כמו: מחנק, זיהום וריח.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

איך יוצרים סביבת עבודה בטוחה ובריאה לעובדים?

מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקלר, מציע למעסיקים כמה דרכים ליצירת סביבת עבודה בטוחה ובריאה לעובדים הקשורים לאיכות האוויר, סביבה אקוסטית ותאורה:

איכות האוויר: בכדי לשפר את איכות האוויר בחלל העבודה יש להאריך את משך זמני ההפעלה של מערכת המיזוג בכדי לשמור על בקרה תרמית של אזור העבודה, תוך וידוא כי המסננים נקיים ולא קיימים מחסומים ומכשולים בפתחי האוויר המסופק והחוזר. בחללים הממוזגים עם מערכת מיזוג מרכזית יש לוודא תחלופת אוויר מספקת.

הרחיקו חומרי ניקוי: חשוב לאחסן צבעים וחומרי ניקוי בחלל נפרד מחלל העבודה. כמו כן, יש לפעול לסילוק מקורות מים עומדים במערכת האיוורור, אשר גורמים להתרבות של גורמים מיקרוביאליים.

הימנעו מזיהום רעש: בכדי להימנע מרעשים מזיקים בחלל העבודה המשותף, יש תחילה לקחת בחשבון את הרעש שמייצר המכשיר בעת קניית הציוד המשרדי. במקרים בהם קיים ציוד מרעיש, יש לרכז את המכשירים בחלל אחד סגור, מבודד עד כמה שניתן מהעובדים. לבסוף, יש לבצע תחזוקה נכונה של הציוד כמו: טיפול בכיסאות חורקים, ושימון דלתות הזזה ופריטים נוספים הסובלים משחיקה.

איכות התאורה במשרד: יש לפעול ע"פ התקן הישראלי לתאורה בתוך מבנים המתייחסת לעוצמת תאורה הנדרשת בכל חלק במשרד. ככלל, יש להשתמש במספר מיתקנים בעוצמה נמוכה יחסית ולא במיתקן תאורה אחד בעל עוצמת הארה גבוהה יותר. יש להחליף או להסיר מיד נורות שרופות בחלל העבודה. יש למקם את מיתקני התאורה בכיוון נכון ביחס לעובד, כך שכמות האור המוחזר אל עיני העובד תהיה קטנה ככל הניתן. יש למקם את עמדות העבודה כך שהחלונות מקבילים לקו הראייה של העובד ולהמנע ממשטחים מבריקים במשרד. מומלץ להתייעץ עם ארגונום/ית וגהותן/ית על ליקויים בסביבת העבודה.

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר. המוס"ל,
מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר/המוס"ל

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: "ההאטה במשק עלולה להוביל להגברת כמות ימי העבודה במשרד בקרב העובדים בישראל. עם חזרת העובדים למשרד, חובת המעסיקים להכשיר את המבנה בצורה הטובה ביותר בכדי להימנע מתסמינים של תופעת 'הבניין החולה'. לסביבה הפנים-מבנית יש השפעה על בריאות העובדים, על ביצועיהם ועל היעדרויותיהם מהעבודה. קורא למעסיקים להסתייע במדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות בכדי לרכוש כלים והכוונה בכל הנוגע לניטור ומעקב אחר תסמיני 'הבניין החולה' במקום העבודה שלהם".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully