וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתונים של המחסור החמור במנהלי עבודה נחשפים

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

27.7.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על המצב הקשה בענף הבנייה

מנהל עבודה משגיח על פועלים בתוך אתר בנייה. ShutterStock
מנהל עבודה הוא התפקיד החשוב ביותר באתר הבנייה/ShutterStock

כבר הרבה שנים שאנחנו מזהירים מפני המחסור החמור במנהלי עבודה בענף הבניין. הערכת אנשי המקצוע היא שבשוק הבנייה חסרים יותר מ-4,000 מנהלי עבודה. המחסור החמור מעכב את תהליכי הבנייה, גורם לסגירת אתרי בנייה ובמקרים חמורים ומסוכנים - אתרי בנייה פעולים ללא מנהל עבודה, דבר אסור על פי חוק.

מנהל עבודה הוא התפקיד החשוב ביותר באתר הבנייה. החוק אוסר להפעיל אתר בנייה ללא מנהל עבודה, ולא בכדי. מנהל העבודה אחראי על האתר. הוא מכיר את תהליכי הבנייה ואחראי על כל מה שזז מול קבלנים, נותני שירותים, עובדים, ספקים, רשויות ועוד. הכול על הכתפיים שלו.

כעת, נחשפים נתונים שהגיעו ממקורות שונים וממנהל הבטיחות, לפיהם המחסור במנהלי עבודה חמור יותר ממה שחשבתי. המצב בו חסרים כ-4,000 מנהלי עבודה גורם לכך שיש מאות אתרים שעובדים עם מנהלי עבודה צעירים וללא ניסיון ניהולי, או לחילופין עובדים עם מנהלי עבודה מעל לגיל 70. כי אין להם ברירה. וזה מצביע על נתונים קשים ביותר.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL
המצב הזה מסוכן. מחסור במנהלי עבודה לא רק פוגע בענף אלא גם מסכן חיי אדם. אין למדינה מספיק מפקחים על מנת לבדוק את אלפי אתרי הבנייה, ולכן יש מאות מקרים בהם אתרים אלו עובדים ללא מנהל עבודה או עם מנהל עבודה שלא עבר הכשרה כחוק

המחסור במנהלי עבודה נובע ממספר סיבות אך אפשר לפתור אותו. זה תהליך שיכול להימשך שנה-שנתיים אך הדבר אפשרי. מדובר במסלולי הכשרות לעובדי בניין, שרוצים להיות מנהלי עבודה. התפקיד הוא אטרקטיבי, השכר בו גבוה ויש בו אפיקי קידום בהמשך.

אך המדינה לא מספקת מספיק ולא מקצה משאבים ותקציבים גדולים על מנת לפתוח מסלולים והכשרות כדי להדביק את קצב הדרישות ולא מעודדת מספיק עובדי בניין להמשיך במסלול הקידום ולהפוך למנהלי עבודה.

המצב הזה מסוכן. מחסור במנהלי עבודה לא רק פוגע בענף אלא גם מסכן חיי אדם. אין למדינה מספיק מפקחים על מנת לבדוק את אלפי אתרי הבנייה, ולכן יש מאות מקרים בהם אתרים אלו עובדים ללא מנהל עבודה או עם מנהל עבודה שלא עבר הכשרה כחוק.

מנהל הבטיחות אוכף מידי יום את הנושא וסגר כ-3,000 אתרי בנייה במהלך השנתיים האחרונות.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
מנהל עבודה משגיח על פועלים בתוך אתר בנייה. ShutterStock
הכנסת מנהלי עבודה רבים לענף הבנייה והתשתיות תסייע ותעזור לנו בהגברת האכיפה על עבירות הבטיחות הקשות/ShutterStock

הפתרון מאוד פשוט: הקמת מסלולי הכשרה למנהלי עבודה שיביאו תוספת של מאות מנהלי עבודה תוך שנה ואלפים תוך שנתיים-שלוש. במקביל, הממשלה חייבת להגדיל משמעותית את מספר המפקחים ולאפשר להם תנאים נאותים, כך שיוכלו לסייר בכל המדינה ולבדוק אתרי בנייה. הפתרון לא יבוא תוך שבועיים, אך הכיוון ברור וזה אפשרי. כל מה שצריך זה שהממשלה והשרים הרלוונטים יחליטו ויבצעו. אנחנו נמשיך להילחם.

הצלחנו לקצר את תהליכי ההכשרה ביחד עם האגף ההכשרה של משרד הכלכלה ולהקים מסלולי קידום למנהלי עבודה על מנת למשוך עוד ועוד עובדים לתפקיד, ובימים אלו אנו מפעילים כמה כיתות שבהן לומדים חרדים. אני פועל ללא הפסקה על מנת להגן על מנהלי העבודה מפני אחריות פלילית במקרים של תאונות ועוד.

להפסיק להילחם ולמצוא פתרון לבעיית המחסור במנהלי עבודה זה חשוב לענף הבנייה, השיפוצים והתשתיות. זה יאפשר לחברות להמשיך לצמוח ולשפר את איכות העבודה ובנוסף הדבר חשוב למדינה ולכלכלה הישראלית.

הכנסת מנהלי עבודה רבים לענף הבנייה והתשתיות תסייע ותעזור לנו בהגברת האכיפה על עבירות הבטיחות הקשות שקיימות ובמאבק בתאונות בענף. בעקבות המאבק שלנו הצלחנו להביא להסכמה כוללת ובקרוב יצא אישור הפותר את נוכחותו של מנהל עבודה באתר בנייה של בית פרטי (וילה). האחריות תיפול על הקבלן המבצע. אותו הדבר נכון גם לגבי קבלן שיפוצים שהוא זה שיישא באחריות ללא צורך בנוכחותו של מנהל עבודה. זה הישג נוסף כי את כל מנהלי העבודה אנו רוצים לנווט לאתרי הבנייה של מבנים גבוהים ומורכבים ולא קבלן שבונה וילה או בית פרטי שהוא זה שאמור להיות אחראי.

נמשיך לעדכן.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully