וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל השחקנים בתחום מגיבים - ומי שלא מגיב היא ממשלת ישראל"

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 15:36

ועדת הפנים התכנסה הבוקר לדיון בהעמקת משבר הדיור ברקע הריבית הגבוהה, בהשתתפות נגיד בנק ישראל, נציגי הממשלה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ | "הממשלה ובנק ישראל צריכים לעבוד יחד עם היזמים כדי להגיע לפתרון למשבר"

אתר בנייה. שאטרסטוק, ShutterStock
משבר הדיור מחריף/ShutterStock, שאטרסטוק

ועדת הפנים בכנסת התכנסה הבוקר (ד') לדיון בהעמקת משבר הדיור ברקע רצף העלאות הריבית בשנה האחרונה. הדיון החשוב התקיים בהשתתפות נגיד בנק ישראל, נציגי הממשלה והתאחדות הקבלנים בוני הארץ.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, הציג לוועדה רשימת נושאים שלפי ההתאחדות, דורשים עכשיו טיפול מידי. "הענף שלנו רוויי הון וככל שהריבית עולה היא הופכת לנטל שמפיל פרויקטים. כל השחקנים מגיבים - היזמים והקבלנים, רשויות מקומיות ובנקים, ומי שלא מגיב היא ממשלת ישראל".

"הגענו למצב של סיכון של הקבלנים והיזמים אשר מפיל פרויקטים. אנחנו רואים את השפעת מחירי השכירות על המדד בשל ירידת מספר הדירות להשכרה, וכך נוצר כשל שוק שמחייב מהממשלה לתמרץ קבלנים לבנות יותר ובמקביל לבטל את מס הרכישה על המשקיעים. צריך לעודד משקיעים לקנות דירות להשכרה וצריך להפחית את מס הרכישה על הקרקע לקבלנים כדי לייצר שינוי מהיר בשוק השכירות".

"ללא התערבות ממשלתית מיידית בתמרוץ התחלות הבניה והגדלת מלאי הדירות להשכרה נראה חזרה של זינוק במחירי הדיור והמשך עליית שכר הדירה בטווח של מספר חודשים מהיום," התריע סרוגו.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. לידור גולברג,
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו/לידור גולברג

על התנהלות בנק ישראל, אמר סרוגו: "אנחנו רוצים לראות התייצבות של הריבית ובנק ישראל צריך לתמוך בבנקים לשם הקטנת הלימות ההון הנדרשת בליווי בנייה והקמת תשתיות, והורדה של עמלות על ערבויות שקבלני ביצוע מעמידים למזמיני עובדות בנייה מכל הסוגים, יחד עם הפחתת עמלות על הליווי להקמת פרויקטים עצמם.

"הצגנו לא פעם את חוסר האיזון שבין סיכון הבנקים בליווי בניה מול רמת הלימות ההון לה הם נדרשים בליווי קבלנים. לא יתכן שרמת הלימות ההון נותרת אותו דבר כאשר לאורך כל בניית הפרויקט כמו ביון הראשון. אבסורד נוסף שיש לבטל הוא הטלת עמלות על אי ניצול מסגרת אשראי שניתנת לקבלן".

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

3 הגורמים שצריכים לעבוד יחד כדי להגיע לפתרון המשבר בשוק הדיור

בתחילת הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר: "הממשלה ובנק ישראל צריכים לעבוד יחד כדי להגיע לפתרון למשבר בשוק הדיור, אבל הם לא מספיקים. הצלע השלישית הם היזמים עליהם אנחנו בונים שיכנסו לעניין. נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, נמצא כאן ואנחנו רואים בהם שותף. אין יזמים וולונטריים ואנחנו צריכים לייצר תמריצים שיגרמו להם לבנות".

יציין כי בחודשים האחרונים נפגשו בכירי התאחדות הקבלנים בוני הארץ עם נגיד בנק ישראל וצוותו, שרי הפנים, השיכון והאוצר ובכירים במשרדים, והציגו להם את הכלים שיש לתת לענף כדי להוציא את שוק הדיור והתשתיות מהקיפאון שאליו נגרר.

חלק מהעובדות והצרכים של הענף הללו הוצגו על ידי בנק ישראל ובראשם, צורך דחוף של הפחתת מחירי קרקע של המדינה לאור זינוק בהיקף הקרקעות שרמ"י לא הצליחה למכור. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון אמר לוועדה, בין השאר, שעל מדינה לייצר: "היקף גבוה של שיווקי קרקעות מוצלחים", וקרא למדינה "לבצע התאמה מהירה של מחירי הקרקע לביקושים המשתנים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully