וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום בכנסת: אזרחים ערבים לא יוכלו לחיות במאות ישובים נוספים בישראל?

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 15:16

חוק ועדות הקבלה צפוי לעלות היום לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת ולשנות באופן משמעותי את גודל הישובים הקהילתיים ברחבי מדינת ישראל. האם החוק נועד למנוע מאזרחים ערבים לעבור ועדות קבלה?

יישוב קהילתי רבבה, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אזרחים ערבים לא יוכלו לחיות במאות ישובים בישראל?/ראובן קסטרו

לאחר שעבר ביום שני האחרון בוועדה למיזמים ציבוריים בתמיכת חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, צפוי לעלות היום (ד') למליאת הכנסת התיקון לפקודת האגודות השיתופיות - שיגדיל את מספר המשפחות בישובים הקהילתיים ברחבי הארץ.

עד כה, ועדות הקבלה האזוריות פעלו ביישובים שכללו עד 400 משפחות בלבד. הדבר מנע מיישובים קהילתיים לגדול בדרך שמשמרת את אופי הישוב ואת הרב דוריות שבו.

הצעת החוק שצפויה לעלות היום לדיון במליאת הכנסת, מעלה את מכסת המשפחות האפשרית ל-700 משפחות, תוך אפשרות שימור המנגנון הקהילתי של ועדות הקבלה.

ואיך זה קשור לאזרחים הערבים בישראל?

כבר היום, עוד טרם הרחבת החוק, מרבית האזרחים הערבים בישראל לא עוברים את ועדות הקבלה ולא יכולים לחיות בכ-600 ישובים בישראל, בהם קיימות נכון להיום ועדות קבלה.

חוק ועדות הקבלה החדש, שיגדיל בעוד כמה מאות את מספר הישובים בהם תתאפשר ועדת קבלה לישוב, תחריף את המצב.

יש לציין כי למרות שבאופן רשמי ועדות הקבלה לא נועדו לסנן אזרחים ערבים, זה מה שקורה בשטח - ועל פי המבקרים, זו גם הסיבה שממשלת הימין הנוכחית מבקשת להרחיב את הישובים בהם מתקיימת ועדת קבלה.

בהתיישבות מברכים

לאחר שהחוק יעבור, הוא צפוי להשפיע באופן ישיר על ישובים קהילתיים רבים בכל רחבי הארץ, בדגש על הנגב, הגליל והפריפריה. המועצות והנהגות היישובים יפעלו לפתח ולאשר קרקעות נוספות לבניה, דבר שייצר מאות יחידות דיור נוספות בישובים רבים.

לדברי ראש החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, ישי מרלינג, "התיקון לפקודת האגודות השיתופיות שצפוי לעבור היום בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת הוא חוק עם משמעות אסטרטגית אדירה להתיישבות ונחוץ כמו 'אוויר לנשימה' עבור מפעל ההתיישבות בישראל. מזה כשנתיים אנחנו עובדים במרץ על התיקון לחוק בהובלה ודחיפה מתמדת של שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, שפועלת ללא לאות להעברתו. החטיבה להתיישבות תמשיך לפעול לתיקונים והשינויים הנחוצים בשביל להרחיב את היישובים מתוך ראיה אזורית ואסטרטגית, ולשמור על ההתיישבות בכל מרחבי ארצנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
יישוב קהילתי יקיר, 10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
יישוב קהילתי יקיר, 10 ביוני 2020/ראובן קסטרו

אסף זנזורי, מנהל תחום תכנון בחברה להגנת הטבע: "מצד אחד המערכת התכנונית והמדינה, רוצים לחזק את היישובים העירוניים בהסכמי גג שעולים מיליארדים. מצד שני, המדינה מאפשרת הקמה של יישובים קטנים חדשים במרחבים האלה, וגם מרחיבה יישובים פרווריים. הצע"ח האגודות השיתופיות להגדלת הקיבולת של ועדות הקבלה היא אבסורד וחוטאת למטרה שלשמה כביכול היא מחוקקת- הגדלת ההתיישבות בנגב ובגליל.

רבות אפשר לכתוב על "הזכות" לבחור באופן הומוגני את השכנים שלך וקצרה היריעה מלתאר ולהסביר את הבעייתיות העולה מתוך "זכות" זו. עם זאת, הצע"ח האגודות השיתופיות באה לפרוץ את מגבלת ועדות הקבלה באופן שמשנה לחלוטין את ההתיישבות הכפרית. בפועל המשמעות היא שמדובר ביישובים שגודלם עולה על זה של יישובים כדוגמת ראש פינה או סביון. האם יעלה על הדעת שביישובים אלה תתקיים ועדת קבלה למבקשים לגור בהם?

אנו קוראים לממשלה לעצור את החקיקה, לחזור לעקרונות התכנון המקצועיים ולהפנות את מירב הפיתוח של יחידות הדיור החדשות על היישובים העירוניים,תוך תיעדוף ההתחדשות העירונית ובמקביל לשמירה וחיזוק אופיים הכפרי של הישובים והמרחב"

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully