וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלגולו של סכין גילוח: מה יוקם על חורבות המפעל המיתולוגי?

עודכן לאחרונה: 18.7.2023 / 12:23

על חורבות מפעל מיתולוגי שייצר סכיני גילוח בשנות ה-60, יוקם מתחם הסיטי החדש של נוף הגליל, הכולל ארבעה בניינים מפוארים שישמשו למסחר, מגורים ועסקים. לבקשת העירייה, מיצג סכין הגילוח שמסמל את הבניין ישמר

את מפעל פרמה-שארפ בנוף הגליל. צילום: דוברות עיריית נוף הגליל,
את מפעל פרמה-שארפ בנוף הגליל/צילום: דוברות עיריית נוף הגליל

זקני נוף הגליל זוכרים היטב את מפעל פרמה-שארפ, שהוקם בשנת 1964 על ידי רוברט מנדל, יהודי אמריקאי אוהב ישראל, יחד עם חברו הישראלי יצחק ויימן, בשיתוף חברת פרמה שרפ הבריטית. המפעל ייצר סכיני גילוח שכבר לא מיוצרים היום, בצורת מלבן עם שיניים שמותקן בתוך מכשיר הגילוח.

היזמים בחרו להקים את המפעל במרכז העיר, במבנה מרווח בן שלוש קומות. בחזית קיר מגדל המעלית הוטבע תרשים של סכין גילוח ותושבים נהגו להגיע למקום במיוחד כדי לראות ולצלם את הסכין חרוט על הקיר.

מפעל פרמה נסגר בשנת 1996 ומאז עומד המבנה נטוש כמו פיל לבן במרכזה של העיר, אבל באופן מוזר התרשים של סכין הגילוח על הבניין נשאר שלם וללא פגע. למרות השנים הרבות שחלפו התרשים לא דהה או נמחק, אלא נשאר כפי שהיה ביום היווצרו לפני 27 שנים. "מיצג סכין הגילוח עמד בתנאי מזג אוויר קשים, בגשם ובשמש ולא דהה או נמחק כהוא זה", מסרה מהנדסת העיר אתי בוצ'ין.

מה יוקם במקום המבנה ההיסטורי?

בשנים האחרונות, כחלק ממהפכת ההתחדשות הכוללת שמתרחשת בנוף הגליל, נמצא קונה למבנה שמוכן להשקיע בו מאות מיליונים. המבנה נרכש על ידי חברת גי'.פי רימון בע"מ, שאחד מבעליה הוא ג'אן מישל פרטוש ז"ל.

לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הוגשה תכנית להקמת מתחם סיטי חדש, כולל ארבעה בניינים מפוארים שישמשו למסחר, מגורים ועסקים, בסמיכות לתחנת הרכבת 'נופית' המוקמת בעיר, לצד אחד מעורקי התחבורה המרכזיים, המקשר בין הכניסה לעיר מדרום ובין אזור התעסוקה והמסחר שבחלקה הצפוני.

מתחם הסיטי החדש של נוף הגליל. הדמיה: ג'. פי רימון בע"מ,
מתחם הסיטי החדש של נוף הגליל/הדמיה: ג'. פי רימון בע"מ

בתהליך התכנון ביקש ראש העיר, רונן פלוט, לשמר בתכנון הסיטי החדש את העבר ולשלב בחזות פנים המבנה מיצג של סכין הגילוח שהיה מיוצר במפעל. חברת רימון הרימה את הכפפה, באמצעות משרד האדריכלים "גורדון", והמתכננת של הפרויקט האדריכלית דורית דר.

לדברי ראש העיר, רונן פלוט, "ההריסה של המבנה הישן והבנייה של החדש במקומו מסמלת את כל מה שקורה בשנים האחרונות בנוף הגליל. העיר משנה את פניה מקצה לקצה והופכת למובילה ואטרקטיבית, לצד ההתחדשות האדירה שומרת על זיכרונות העבר ופועלת לשימור ההיסטוריה".

מתחם הסיטי החדש של נוף הגליל. הדמיה: ג'. פי רימון בע"מ,
מתחם הסיטי החדש של נוף הגליל/הדמיה: ג'. פי רימון בע"מ

מחברת רימון נמסר כי את הפרויקט מלווים יועצים מהשורה הראשונה בארץ כגון גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ, חברת הפיקוח אי. שטרן ועוד. "התכנון כולל פינוי שטחים ומבנים ישנים והקמת מתחם מגורים, מסחרת ותעסוקה ברמה הגבוהה ביותר ויצירת סינרגיה עם תחנת הרכבת הקלה שעתידה להיבנות בסמוך והסדרי התנועה הקיימים לשמירה ושיפור רווח התושבים" הריסת המבנה תתבצע בשבועות הקרובים והתושבים יוזמנו לצפות ולתעד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully