וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הפנים יוכל להעביר כספי ארנונה לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון?

17.7.2023 / 13:05

הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר, 'צדק חלוקתי בכל הרשויות המתוקצבות במדינה' אושרה לקריאה ראשונה בועדת הפנים - ומאפשרת לשר הפנים להחליט על העברת כספי ארנונה משטחי תעסוקה בתחומי הקו הירוק לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון

בנייה במעלה אדומים. ShutterStock
שר הפנים יוכל להעביר כספי ארנונה לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון?/ShutterStock

אושר לקריאה ראשונה: ועדת הפנים אישרה הבוקר (ב') את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, המאפשרת לשר הפנים להחליט על חלוקת הכנסות משטחי תעסוקה מניבי ארנונה בתחומי הקו הירוק - גם לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון.

הצעת החוק, "צדק חלוקתי בכל הרשויות המתוקצבות במדינת ישראל," שכבר נידונה בכנסת הקודמת ולא קודמה, עוסקת אמנם בהעברת כספי ארנונה בין רשויות בכל הארץ, עם זאת הדיון היום התמקד בהעברת כספים ליהודה ושומרון. מגיש הצעת החוק יעקב אשר הצהיר אמנם כי להצעת החוק אין קשר לתמיכה בהתיישבות בשטחי יהודה ושומרון, אך גם אמר כי הערים החרדיות ביתר עילית ומודיעין עילית עומדות לנגד עיניו.

הרעיון העומד בבסיס הצעת החוק הוא לסייע לרשויות מקומיות שאין בשטחן די שטחי תעסוקה מניבי ארנונה, אך נמצאות בסמיכות לערים אמידות, באמצעות "צדק חלוקתי" מחדש. חשוב לציין כי גם אם ההצעה תאושר, יהיה צורך בהמלצה של ועדת חקירה, בה יהיו חברים נציגי משרדי ממשלה.

ח"כ יעקב אשר. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
מגיש הצעת החוק, ח"כ יעקב אשר/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עו"ד תומר רוזנר, היועמ"ש של ועדת הפנים, שנכח בדיון אמר במהלכו כי "אנחנו לא מדברים על החלה טריטוריאלית אלא על עניין תקציבי, ואנחנו יודעים שחוק תקציב המדינה כולל סעיפים שמכוונים לרשויות ביהודה ושומרון. יחד עם זאת, הרגישות הפוליטית-מדינית היא נושא שצריך להביא בחשבון. אני לא חושב שמדובר בחקיקה שיש בה אלמנט של סיפוח, אבל עדיין הטענה תשמע".

לדבריו, "מבחינה משפטית אנחנו לא מכירים בזכות של רשות מקומית לשוויון. החקיקה מסמיכה את ועדת הפנים לעשות צווים לחלוקת הכנסות. בבואו לעשות את הצווים שר הפנים יצטרך לשקול את ההנחות הללו - ולכן, זה לא במישור של הצעת החוק אלא במישור של היישום. קיים שוני רלבנטי בין רשויות מקומיות מעבר לקו הירוק לאלה שבתחומו. הכנסותיהן העצמיות של רשויות בתחום יהודה ושומרון מצומצמות בהרבה. אם סוכמים את ההכנסות - המכלול של ההכנסות נמוך יותר, ולכן התקצוב המדינתי לרשויות האלה הוא גבוה יותר - אולי גם משיקולים אחרים אבל גם מהשיקול הזה. אנחנו לא רואים את הפגיעה בשוויון שעולה כדי קושי שמצדיק התייחסות מיוחדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully