וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצאו איפה לעשות תג מחיר: אבו גוש, סמל לדו קיום ישראלי

17.7.2023 / 10:52

היסטוריה של כפיות טובה: איפה תג מחיר בחרו לפגוע? בסמל דו הקיום הישראלי עוד מתקופת המנדט הבריטי והכפר המעורב הראשון בישראל בעתיד הקרוב, כאשר בימים אלו מקודמת בניה משותפת לערבים ויהודים של כ-1,500 דירות בלב אבו גוש

תג מחיר, אבו גוש, 17 ביולי 2023. דוברות משטרת ישראל
תג מחיר, אבו גוש, 17 ביולי 2023/דוברות משטרת ישראל

אבו גוש, המתוכנן להיות הכפר המעורב הראשון בישראל, חווה הלילה (א') פשע שנאה נוסף של פעילי "תג מחיר", כאשר ארבעה רכבים הוצתו על ידי שני חשודים רעולי פנים. נפגעים לא היו, אך לצד הרכבים השרופים רוסס הכיתוב: "תג מחיר מנהלי 30 יום לרצח". מאוחר יותר הבוקר, המשטרה פתחה בחקירת נסיבות המקרה.

מקרים כאלו לא זרים לכפר אבו גוש, הנמצא בקרבת העיר ירושלים: נזכיר, כי מדובר באירוע זהה נוסף תוך שמונה חודשים בלבד, כשבסוף נובמבר האחרון הוצתו מכוניות בכפר ליד ירושלים ורוססה כתובת "גירוש לערבים".

וכל זה קורה כשבמקביל הכפר אבו גוש עובר מהפך עצום האמור לבסס אותו כסמל חדש לדו קיום ישראלי - קיימת תכנית מאושרת לבנייה משותפת של 1,500 דירות ליהודים וערבים, ושיווק יחידות הדיור כבר נמצא בשלב מתקדם.

אבו גוש. ראובן קסטרו
אבו גוש/ראובן קסטרו

התכנית שביוזמת משרד הבינוי והשיכון ואושרה להפקדה על ידי הועדה לתכנון ובניה בירושלים מציעה תוספת של כ-1,500 דירות חדשות בעיר בבניינים של עד 4 קומות בלב הישוב אבו גוש, מדרום לדרך השלום, בנוסף לשטחי מסחר ותעסוקה, אירוח תיירותי וטיילת לאורך הוואדי. כשאישרה את התכנית, ציינה הועדה בהחלטתה כי מדובר בתכנית בעלת חשיבות רבה.

הכפר אבו גוש נמצא בדרך העולה לירושלים מצד מערב. סביבו נמצאים היישובים מעלה החמישה, קריית ענבים, קריית יערים ובית נקופה. הדרך לאבו גוש מוקפת נוף ירוק ומעיינות ומהווה אטרקציה תיירותית בפני עצמה.

שיווק הפרויקטים באבו גוש, ליהודים וערבים, נמצא בימים אלו כאמור בשלב מתקדם, כשהבנייה צפויה להתחיל בזמן הקרוב. האם הפעולות הללו של "תג מחיר" ישפיעו על התכנית החדשה להפיכתו של הכפר הציורי בהרי ירושלים, לסמל דו קיום ישראלי חדש, הכפר המעורב הראשון בישראל? נקווה שלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מצאו איפה לעשות תג מחיר: היסטוריה של כפיות טובה

ההיסטוריה של אבו גוש שסייעה לצד היהודי במאבק בשלטון הבריטי ואף במלחמת יום העצמאות אולי תגרום לפעילי "תג מחיר" לחשוב פעמיים לפני פשע השנאה הבא.

על פי המועצה לשימור אתרים, בתקופת המנדט הבריטי השתייך הכפר לנפת ירושלים, נקרא ברישומים קריית אל-ענב. במפקד האוכלוסין המנדטורי משנת 1931 נמנו בו 601 תושבים (מתוכם 25 נוצרים) ו-138 בתים.

עם סיום מלחמת העולם הראשונה ותחילת המנדט הבריטי קיבל סעיד אבו גוש, שהנהיג את הישוב באותה תקופה, החלטה היסטורית לתמוך בהתיישבות היהודית. כך, בכל תקופת המנדט נמנעה חמולת אבו גוש מלקחת חלק במאבק הלאום הערבי בארץ ישראל, ואבו גוש נחשב לכפר הערבי היחידי באזור ירושלים ששמר על ניטרליות ואף סייע ללוחמים היהודים ולצה"ל.

בנוסף, יוסוף אבו גוש, בנו של סעיד, נחשב לערבי הראשון ש-"הצטרף" למחתרת הלח"י, כאשר על פי עמדתו וסיבותיו סייע לארגון זה במחסה, מזון ונשק ואף הציע להקים יחידה צבאית ערבית שתצטרף ללח"י.

בתים נטושים בקיבוץ ניצנים אחרי מלחמת העצמאות. אוסף התצלומים הלאומי
תושבי אבו גוש סייעו ליהודים במלחמת יום העצמאות/אוסף התצלומים הלאומי

בעקבות עמדתו הפרו יהודית של הכפר הובטח לתושביו שלא לפגוע בהם בקרבות מלחמת העצמאות ולסייע להם לאחריה. אמנם, הבטחה זו הופרה והכפר נפגע קשות, יוסוף נאסר, משפחתו הוגלתה מהארץ ולא הורשתה לחזור, כמו רבים מבני הכפר ורכושו הוחרם.

כמו כן, יש לציין כי פוליטיקאים וסופרים יהודים רבים יצאו למען "גולי אבו גוש", במהלך שהחזיר את רובם המכריע של תושבי הכפר לביתם בתחילת שנות ה-50, כמו גם את משפחת אבו גוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully