וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלנים לא רשומים: המחלה האנושה של ענף הבנייה והתשתיות

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

13.7.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, טוען: הגיע הזמן שבכל הענפים יפסיקו להעסיק חאפרים

אדם מתקין לוחות גבס. ShutterStock
הגיע הזמן שבכל הענפים יפסיקו להעסיק חאפרים/ShutterStock

ענף הבניין מורכב מהרבה תתי תחומים, עשרות סוגי מקצועות, עשרות סיווגי מקצוע ותעודות מקצועיות ולכל תחום יש תחומי התמחות תחתיו. אבל המשותף לכולם הוא שאנחנו חייבים להסדיר את כל המקצועות תחת מערכת החוק. יותר מדי תחומים פועלים במחשכים: תופעת החאפרים נמצאת בכל מקום, עבודות ללא תעודות מקצוע כנדרש בחוק, תשלומים במזומן וחוסר ביקורת ופיקוח על שעות העבודה, קבלת עובדים שלא עברו הסמכות מקצועיות ועוד. שלא נדבר על הנזקים העצומים שחוסר המקצועיות גורם לכל התחומים.

יש תת סיווג לקבלנים אלו וחלקם הגדול פועל ללא שום היתר או הכשרה מתאימה. אחרי שהסדרנו את ענף השיפוצים, את העסקת המנופים באמצעות תאגידי כח אדם, את הרישיונות ותעודות המקצוע של מפעילי המנופים, את הפיגומים עם תו תקן אירופאי ואת תחום האינסטלציה וכיבוי אש שנמצא בתהליך של מו"מ, עכשיו אנחנו נתחיל לטפל בכל הקשור לגבי קבלני מתקיני מיזוג, קירור והסקה לענף הבנייה והתעשיה.

מהנדס בניין. ShutterStock
על כולנו להקפיד קלה כחמורה בכל מה שמשפיע על חיי אדם/ShutterStock

הגיע הזמן שבכל הענפים יפסיקו להעסיק חאפרים. כבר מזמן אני במלחמת חומרה במאבק בקבלנים לא רשומים בכל התחומים בענף הבנייה והדבר הראשון שצריך לעשות הוא למנוע מחברות שלא עומדות בדרישות החוק מלעבוד עם גופים ממשלתיים או ברשויות מקומיות. לאחר מכן זה יקרה גם במגזר הפרטי. יש בכוונתי לדרוש שאחד מתנאי המכרז יהיו לא להעסיק קבלני משנה, שעליהם אין פיקוח או שאינם רשומים במרשם הקבלנים.

בכוונתי לפנות לרשם הקבלנים, למינהל הבטיחות, משרד השיכוי והבינוי וכל גורם אחר, ולדרוש שכל הגופים ביחד יפעלו במתואם ובשיתוף. חברות התקנת מיזוג, קירור והסקה שעובדות כחוק לא צריכות לחשוש. אנחנו רוצים להלחם בחאפרים, במי שמעסיק עובדים ללא תעודות הסמכה מקצועיות ומי שאינו מקפיד על תקנות הבטיחות.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

מערכות מיזוג, קירור והסקה הן תחום מורכב, שכולל בתוכו עבודות חשמל, שימוש בגזים וחומרים מסוכנים, צנרות ועוד. כל מי שמכיר את הענף מקרוב יודע עד כמה התחום הזה מקצועי ובעל חשיבות לענף כולו - הן למגזר הפרטי והן לעסקי.

על כולנו להקפיד קלה כחמורה בכל מה שמשפיע על חיי אדם. הבטיחות היא הדבר הראשון במעלה, אך גם המקצועיות. אסור להעסיק עובדים בחשמל מבלי שעברו את ההכשרה וקיבלו אישור ממשלתי לעסוק בתחום. בדיוק כמו שלא ניתן לרופא שיניים לטפל בנו אם אין לו תעודות והסמכה.

עובדי מיזוג, קירור והסקה ראויים ליחס מכבד ומקצועי. השינוי קרוב ואנחנו מתחילים לעסוק בזה בכל הכח. אני מתכוון לעלות הילוך כי מדובר בכ-10,000 מתקיני מיזוג אוויר והסקה מהם אולי כ-300 עם היתר לעיסוק בתחום. הדבר לא יעלה על הדעת. סוגיה זו פרוצה ויש בכוונתי לפעול ולמגר את התופעה. רק מי שיהיה קבלן רשום יוכל לעסוק במקצוע. אני פונה לרשם הקבלנים ולחברות הבנייה לשתף איתי פעולה בעניין.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully