וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש יוני קובע מגמה חדשה? התייצבות בשוק המשכנתאות

11.7.2023 / 14:59

השוק מתייצב? כעבור חודשים בהם שוק המשכנתאות דשדש בין עליות וירידות, במגמת ירידה כללית מאז שהגיע לשיאו במרץ 2022 - נראה כי בחודש יוני שוק המשכנתאות מתייצב על היקף של 6.5 מיליארד שקל

אופיר פאר יועץ משכנתאות. ShutterStock
חודש יוני קובע מגמה חדשה? התייצבות בשוק המשכנתאות/ShutterStock

על פי נתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ג') נראה כי שוק המשכנתאות מתחיל להתייצב, כעבור חודשים ארוכים בהם דשדש בין עליות וירידות, במגמת ירידה כללית. כך, בחודש יוני האחרון נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף של כ-6.5 מיליארד שקל, בדומה להיקף המשכנתאות החדשות שנלקחו בחודש מאי שקדם לו.

ההיקף אמנם מעיד על התייצבות בהשוואה לחודש מאי, אך בהשוואה שנתית ליוני 2022, מדובר בצניחה של 45% בהיקף לקיחת המשכנתאות, שמסתדרת עם הקיפאון הנוכחי בשוק הדיור, שבאה לידי ביטוי גם בירידה החדה בכמות עסקאות המכר בשוק הדיור.

עם זאת, יש לציין כי במערכת הבנקאית צופים התאוששות בשוק המשכנתאות ועלייה להיקפים של כ-7 מיליארד שקל כבר בחודשי הקיץ הקרובים - במיוחד לנוכח החלטת נגיד בנק ישראל אתמול (10.7) להקפיא את הריבית לראשונה מאז אפריל 2022, על שיעור של 4.75%.

משכנתא. ShutterStock
חודש יוני קובע מגמה חדשה? התייצבות בשוק המשכנתאות/ShutterStock

כך על פי דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי-טפחות, "אם נשפוט על-פי הגידול במספרן של הבקשות החדשות למשכנתאות המגיעות אלינו, עושה רושם כי בשבועות האחרונים משהו מתחיל להשתנות. זוגות צעירים חוזרים לבחון את האלטרנטיבות השונות, מחירי השכירות שרק ממשיכים לעלות מול מהלכי שיווק של קבלנים, ומגיעים למסקנה שאולי הגיע הזמן לרדת מהגדר ולרכוש דירה".

גם תקופת הפירעון במגמה חיובית;

גם כשבוחנים את משך חיי ההלוואה של המשכנתה, נראה כי חל שינוי קל ביוני האחרון, כאשר נתוני בנק ישראל מראים שלאחר שבמאי האחרון מגמת פריסת המשכנתאות במסלולים הלא צמודים הביאה את תקופת הפירעון הממוצעת לשיא של 25.2 שנים, ביוני תקופת הפירעון ירדה ל-25 שנים.

עם זאת, יש לציין כי גם כאן מדובר בעלייה משמעותית לעומת חודש יוני אשתקד, בו עמדה תקופת הפירעון במסלולים אלו על 23.8 שנים, וביוני 2021 על 22.7 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully