וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרחק נגיעה: היעד הקרוב והמפתיע שמושך אליו נוודים דיגיטליים

בשיתוף Ewave Nadlan

11.7.2023 / 11:34

מזג האוויר האידיאלי, החופים, הנופים ומגוון האפשרויות הפכו את האי השכן קפריסין ליעד מבוקש במיוחד בקרב נוודים דיגיטליים

נוודת דיגיטלית. ShutterStock
התופעה החלה כבר לפני כ-15 שנים. נוודת דיגיטלית בפעולה/ShutterStock

המושג נוודים דיגיטליים - באנגלית Digital Nomads - תפס בשנים האחרונות תאוצה. הטכנולוגיה מאפשרת לעובדים רבים, עצמאיים או שכירים, להתחבר לנקודת Wi-Fi קרובה עם הלפטופ או הסמארטפון, ולעבוד - ללא תלות במיקום או בזמן. גם הקורונה שברה את דפוסי העבודה המסורתיים של הגעה למשרד, כשאלו נסגרו בסגרים ממושכים, ועובדים עברו לעבוד מהבית או מכול מקום אחר. אחד היעדים הפופולריים של הנוודים הדיגיטליים הוא מעט מפתיע, ואפילו אינו רחוק מישראל - מדובר באי בו השמש אינה נגמרת לעולם - קפריסין.

קהילה עולמית של מיליונים

אבל ראשית, נבחן מה הוא הטרנד הזה החדש, שתופס צעירים מכול העולם. התופעה החלה כבר לפני כ-15 שנים, אולם היא עלתה ופרחה בזמן הקורונה. הנוודים הדיגיטליים ניצלו את הסגרים של המגיפה ולקחו את המושג הזה של עבודה "מכול מקום" לקצה. הם חצו יבשות ומדינות, טסו ממקום יפה אחד למקום מהמם אחר, המשיכו בביצוע עבודתם, אך במקביל עברו חוויה מדליקה של חיים במדינות שונות, בתרבויות מגוונות, ובנופים מתחלפים. זו אולי הסיבה לכך שבארצות הברית לבדה בשנת 2020 נאמד מספרם של הנוודים הדיגיטליים בארצות הברית בכ-6.3 מיליון איש.ה, כמעט הכפלה ממספרם בשנת 2019, שאז מספרם נאמד בכ-3.2 מיליון איש.ה.

עבור הנווד הדיגיטלי מקום העבודה שלו יכול להיות טיילת עם נוף מהמם לים, בית קפה אופנתי, דירת AIRBNB בה הוא מתגורר, חלל עבודה משותף בו הוא שוכר מקום על בסיס שבועי, או ספרייה ציבורית עם חיבור יציב לאינטרנט. זה גם יכול להיות שילוב של כול אלו גם יחד. יש לו מזוודה או שתיים ובה כול מטלטליו, ובנוסף - דרכון, כרטיס אשראי בינ"ל, לפטופ חזק, וגישה לחיים הסולדת מאורח החיים המשרדי-המסורתי, כזה שמחייב הגעה למקום העבודה בשעה תשע בבוקר ועבודה רצופה עד השעה שש בערב.

למעשה, מדינות רבות זיהו את הפוטנציאל הכלכלי הקיים באימוץ קהילת הנוודים הדיגיטליים. אופי העבודות בהן הם מועסקים יהיה על פי רוב עם אוריינטציה טכנולוגית, וההכנסות יהיו מעל הממוצע. בהתאמה גם הוצאותיהם בארצות המארחות אותם הן גבוהות, והם נחשבים תורמים לתעסוקה ומעודדים שיפור תשתיות במקומות אליהם מגיעים. זו הסיבה שמדינות שונות חוקקו תכניות ויזה ייעודיות שמעודדות את כניסתם למדינה, העבירו חוקי מס המעודדים את עבודתם של הנוודים הדיגיטליים, פיתחו תשתיות תקשורת ותיירות התואמות את צרכי קהילת העובדים הנודדים, ומשקיעות משאבים בשיווק עצמן בצורה ממוקדת בקהילה העולמית ההולכת וגדלה של הנוודים הדיגיטליים.

נווד דיגיטלי עם מחשב נייד על חוף הים. ShutterStock
עוד בשנת 2021 השיקה ממשלת קפריסין תכנית פיילוט של 100 ויזות לנוודים דיגיטליים/ShutterStock
נוודת דיגיטלית בפעולה – עם לפטופ פתוח מול חוף הים. Daria Mamont on Unsplash,
"קפריסין הופכת למוקד כלכלי ועסקי איזורי"/Daria Mamont on Unsplash

קפריסין מושכת נוודים דיגיטליים

האי השוכן כמה מאות ק"מ ספורים צפונית-מזרחית לישראל - קפריסין - זיהה את הפוטנציאל שבעידוד קהילת הנוודים הדיגיטליים להגיע אליו. מזג האוויר מאיר הפנים, הנופים היפים, חופי הים הכחולים, השילוב של ישן וחדש, טבע ועירוניות, לצד האופי הנעים של הקפריסאים, הקצב המתון של החיים על האי, ויוקר מחיה מהנמוכים באיחוד האירופאי - מושכים אל האי מספר הולך וגדל של נוודים דיגיטליים, כשאלו מגיעים לאי לפרקי זמן שנעים בין מספר שבועות ועד כמה חודשים.

עוד בשנת 2021 השיקה ממשלת קפריסין תכנית פיילוט של 100 ויזות לנוודים דיגיטליים, שהורחבה בשנת 2022 לכדי 500 ויזות ייעודיות. הויזה מאפשרת שהייה של עד שנה באי, ואפשרות להאריך את השהייה בשנתיים נוספות. אלא שהמספרים הם גדולים הרבה יותר, הערכות מדברות על כך שאלפים רבים של נוודים דיגיטליים הגיעו בשנים האחרונות לקפריסין ונטמעו באי כתיירים. זה לא יהיה קשה, שכן בשנה ממוצעת מגיעים לקפריסין כ-4 מיליון תיירים לקפריסין, והאי הופך למגנט מושך תיירים מהעולם כולו.

אסף כהנר, מנכ"ל Ewave Nadlan, חברת נדל"ן ישראלית הפועלת בשש השנים האחרונות באופן נרחב בקפריסין, מספק כמה תובנות: "אחד הדברים המושכים בקפריסין הוא היכולת לשלב בין חיים פרטיים ועבודה - באנגלית זה נקרא Work Life Balance. זה אטרקטיבי במיוחד לנוודים הדיגיטליים, שמחפשים בדיוק כאלה מקומות לשילוב בין קריירה וחיים. אפשר לזהות אותם כמעט בכול מקום - הם יהיו בדרך כלל צעירים עם לפטופים פתוחים, וכאשר מתחילים איתם שיחה בדרך כלל תגלה ששפת אימם אינה יוונית, והם אינם ילידי המקום".

המגורים של חברי הקהילה הזו בקפריסין יהיו בדירות AIRBNB מושכרות או באכסניות ובתי מלון עירוניים קטנים. המשותף לכולם - חיבור חזק ויציב לאינטרנט. הכתובות מועברות מפה לאוזן בעמודי קהילה ייעודיים ברשתות החברתיות, והביקושים מגיעים יחד איתם. בקפריסין עיקר הנוודים הדיגיטליים מצטופפים בערים ניקוסיה, לרנקה, לימסול ופאפוס. מדובר על פי רוב בערים בטוחות, המספקות תשתיות תקשורת טובות, חללי עבודה איכותיים ושפע של אטרקציות.

"הפופולריות של קפריסין בקרב קהילת הנוודים הדיגיטליים העולמית היא חלק ממגמה בה קפריסין הופכת למוקד כלכלי ועסקי איזורי", מסכם אסף כהנר, "זה נכון במיוחד בקרב ישראלים - תיירים, משקיעים וחברות. הביקוש לאי מצוי בצמיחה, הוא מייצר הזדמנויות חדשות, ואלו מצריכות לכול הפחות מחשבה על כניסה לפוזיציית השקעה באי השכן".

בשיתוף Ewave Nadlan
  • עוד באותו נושא:
  • קפריסין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully