וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שומרי ישראל: היכן התושבים הכי מעורבים במאבק בתאונות עבודה?

11.7.2023 / 10:29

מדד המוסד לבטיחות ולגיהות חושף: אלו הן הערים עם התושבים המעורבים ביותר במאבק בתאונות העבודה באתרי הבניה בישראל. מעורבות התושבים נמדדת בזיהוי סיכונים ודיווח עליהם לשם הצלת חיים ומניעת תאונות עבודה

דוגמאות להפרות בטיחות שדווחו ברחבי הארץ. תושבים מדווחים, תמונות גולשים
דוגמאות להפרות בטיחות שדווחו ברחבי הארץ/תמונות גולשים, תושבים מדווחים

המוסד לבטיחות ולגיהות פרסם השבוע דו"ח מיוחד - המסכם את מעורבות התושבים במאבק בתאונות העבודה באתרי הבניה בישראל. מעורבות התושבים נמדדת על פי מספר הדיווחים שהגיעו למוקד הלאומי 'קו החיים' מאז הקמתו בשנת 2019, במטרה למנוע את תאונת העבודה הבאה, ולהציל חיים.

על פי הדו"ח, בהסתכלות רחבה על 4 השנים האחרונות, בתל אביב התקבלו כ-1,320 דיווחים של תושבים שזיהו סיכונים ומפגעים באתרי הבנייה, בירושלים התקבלו כ-962 דיווחים, בחיפה כ-451 דיווחים, ברמת גן כ-450 דיווחים, בבני ברק כ-410 דיווחים, בראשל"צ כ-394 דיווחים ובאשדוד כ-303 דיווחים.

בחציו הראשון של שנת 2023 התקבלו בת"א 171 דיווחים על הפרות בטיחות לקו החיים, בירושלים ורמת-גן 94 דיווחים בראשל"צ 56, בני ברק 52 אשדוד 46 ואת השביעייה הפותחת מסיימת חיפה עם 30 דיווחים ב-2023.

יש לציין כי בהתאם לקצב הדיווחים מתחילת החציון, נראה כי חלה עליה קלה במעורבות של תושבים במאבק בתאונות באתרי הבנייה.

מהי הפרת הבטיחות הנפוצה ביותר באתרי הבנייה?

הפרת הבטיחות הנפוצה ביותר היא עבודה לא בטוחה בסולמות ובעבודה בגובה בכלל; אחריה, היעדר ציוד מגן אישי לעובדים באתרי הבנייה; הימצאות פיגומים לא בטיחותיים; עבודה לא בטיחותית בעגורנים ומנופים; היעדר שילוט וגידור, וכן הימצאות בורות לא מתוחמים וסכנות חשמל.

המוקד הלאומי 'קו החיים' מאפשר לכל אזרח שמזהה סיכון באתר הבנייה ללא ידע מקצועי לפתוח דיווח במרושתת או בנייד. המדווח למוקד יכול לבחור לדווח באופן אנונימי או להזדהות בפרטיו, לרוב המדווחים מצרפים תמונה או בסרטון לתיעוד של הסיכון.

דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ. צילומים ששלחו תושבים, תמונות גולשים
דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ/תמונות גולשים, צילומים ששלחו תושבים

המוקד מפנה אל כל דיווח את מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות שמגיעים למקום הדיווח לצורך ביצוע אבחון סיכונים והדרכת המנהל במקום בדרכי פעולה למזעור הסיכונים ושיפור תנאי הבטיחות במקום.

במידת הצורך, כאשר אין במקום בעל תפקיד ניהולי או שהמנהל במקום מסרב לשתף פעולה, המוקד מעביר את הדיווח להמשך טיפול של מפקחי העבודה של מינהל הבטיחות שבמשרד העבודה האחראי על אכיפת דרישות החוק בכלל נושאי הבטיחות בעבודה.

דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ. צילומים ששלחו תושבים, תמונות גולשים
דוגמאות להפרות בטיחות ברחבי הארץ/תמונות גולשים, צילומים ששלחו תושבים

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: "מברך על העלייה במעורבות התושבים שמצילה את חייהם של עובדים באתרי הבניה מדי יום. כולנו צריכים לפעול יחד במאבק להצלת חיים ומזעור הסיכונים והפגיעה בציבור הרחב סביב אתרי הבנייה. ברשות מקומית שבה התושבים מאמינים בכוח שלהם להשפיע ולהיות מעורבים בנעשה בעיר, אנו רואים ערנות גוברת לזהות סיכונים ומפגעים ולדווח עליהם למוקד הלאומי 'קו החיים'. הגדלת קצב הבנייה מחייב שעוד ועוד תושבים ירתמו למאבק לשהות סיכונים ולדווח עליהם כדי שנוכל להציל עוד עובד רגע לפני התאונה".

"המבצעים, הקבלנים ומנהלי העבודה צריכים לתכנן את העבודה לאור הסיכונים במטלה המתבצעת באותו יום עבודה. דו"ח המוס"ל מסייע לראש העיר ולמנהלי יחידות ההנדסה והפיקוח ברשות להכיר אלו סיכונים ומפגעים באתרי הבנייה מאבחנים מדריכי המוס"ל ולפעול כבר בשלב אישור הבנייה ואישור התחלת עבודה בדרישה למזעור סיכונים אלו, מתן הגבלות ודרישות בטיחות שיחייבו את מבצעי הבנייה כדי לשמור על שלום הציבור בסביבת אתרי הבנייה ובאכיפתם ע"י הפיקוח במהלך הבנייה. לקראת הבחירות המוניציפליות, השמירה על הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית במקומות העבודה בעיר, צריכה להיות בראשו של כל ראש עיר וכל מועמד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully