וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות של שינוי: כיצד מגיב שוק המשכנתאות להקפאת הריבית?

10.7.2023 / 16:47

החלטת נגיד בנק ישראל להקפיא את הריבית לראשונה מאז אפריל 2022 הביאה לאנחת רווחה בשוק המשכנתאות ולתגובות חיוביות אצל מומחי המשכנתאות בישראל, שמשערים כי מדובר בתחילתה של מגמה חדשה

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90, פלאש 90
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון/פלאש 90, פלאש 90

אוויר לנשימה: החלטת נגיד בנק ישראל היום (ב') להותיר את הריבית על כנה, העלתה תגובות חיוביות בשוק המשכנתאות, כעבור 10 חודשים של העלאות ריבית רצופות שייקרו את ההחזר החודשי של משכנתה ממוצעת בכ-1,200 שקל. האם מדובר בתחילתה של מגמה חדשה?

לדברי מנכ"ל רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות, מאור אוחנה, "מדובר באנחת רווחה לבעלי המשכנתאות לראשונה מאז אפריל 2022. על פי כל ההערכות הריבית במשק נמצאת כעת בשיא או כמעט בשיא. כעת, נוטלי המשכנתאות נמצאים בעין הסערה, בחודשים הקרובים ייתכן ותהייה עוד עליה קלה, אבל ככל הנראה במחצית הראשונה של 2024 נתחיל לראות ירידות ריבית, וזאת נקודת אור גם עבור בעלי המשכנתאות, וגם עבור רוכשי הדירות".

אוחנה ממשיך ואומר כי "מי שרוכש דירה היום צריך לבחון היטב את המסלולים, לא להימנע מנטילת מסלולים בריבית פריים או ריבית משתנה על מנת לא לקבע ריבית גבוהה לאורך זמן. גם לבעלי המשכנתאות ששוקלים היום האם כדאי לקחת עוד משכנתה על הנכס או למחזר משכנתה קיימת, כדאי לנסות ולהחזיק עוד מספר חודשים על ידי צמצום הוצאות ולדחות את כל האפשר לקיחת משכנתה נוספת או נטילת הלוואות יקרות שעלות המימון שלהן לאורך השנים הבאות תהיה גבוהה מאוד, כיוון שירידה הריבית הצפויה בשנה הבאה תפחית את ההחזרים החודשיים".

תקופת ביניים: זה מה שצריך לקרות בשביל שהקפאת הריבית תישמר

גם מנכ"ל אלדר משכנתאות, עדי ניניו, התייחס להקפאת הריבית ואמר כי "הירידה החדה בכמות העסקאות בשוק הנדל"ן והקיטון היחסי במדד המחירים לצרכן, לצד הקפאת ריבית בנק ישראל, מתחילים לבשר לנו על רוחות של שינוי ביחס לקצב עליות הריבית הבאות. לצד זאת, השוק מגיב לריבית הגבוהה במבצעים ייחודיים, שנועדו לעזור לציבור רוכשי הדירות לממש את חלומם לרכישת דירה, תוך הסתכלות רחבה לטווח הארוך בנוגע לתשלומי משכנתה. לאחר הלחץ הפוליטי, הגיעו גם ההכרזות האחרונות של הבנקים על שיפור בתנאי הריבית בחשבונות העו"ש. ההטבות ללקוחות בשוק הבנקאי, והלחץ הפוליטי, מעידים על כך שבנק ישראל בוחן את ההשלכות הכוללות של עליות הריבית האחרונות".

"החשש של בנק ישראל הינו שהשוק יחזור לקצב הוצאות גבוה ועליות מחירים נוספות. בתרחיש כזה, בנק ישראל יצטרך להמשיך בקצב עליות הריבית. עליה כזו תמשיך לבלום את השוק, להקטין את האינפלציה ותוביל להורדת מחירים, אך בו זמנית תשפיע בצורה קשה על שוק הנדל"ן, שנמצא כעת דווקא בסימני התאוששות קלה. סביבת הריבית הגבוהה מייצרת גידול נוסף בתשלומי משקי הבית הקיימים ומכבידה עוד יותר על יוקר המחיה, זאת לצד המשך הקפאת שוק הנדל"ן מצד קבלנים ויזמים, שימשיכו בינתיים לשבת על הגדר וימתינו לשינוי המגמה".

"לבינתיים, נראה כי הפעם בנק ישראל בחר בגישה המקלה והקפיא את עליית הריבית ובכך נכנסנו ל-'תקופת ביניים', בה תגובת השוק הכלכלי והנדל"ני ייבחנו בזכוכית מגדלת. אם קצב האינפלציה יישמר, המדד לא יקפוץ וגם הדולר ישמור על ערכו, ניתן יהיה להתחיל ולחלום על יציבות בגובה הריביות, תוך התמודדות אמיתית עם סביבת הריבית הנוכחית".

"זה היום שבו הלקוחות יחלו לרדת מהגדר"

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת שניר, צופה כי "היום שבנק ישראל הותיר את הריבית על כנה זה היום שבו הלקוחות יחלו לרדת מהגדר"

לדבריו, "החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה אחרי 10 העלאות ריבית רצופות משמעותה שבנק ישראל מאותת לשוק כי האינפלציה תחת שליטה. ההשפעה של שוק הנדל"ן היא משמעותית. בשנה האחרונה אנשים רכשו הרבה פחות דירות כי המשכנתאות התייקרו בצורה משמעותית, שכר הדירה זינק וקצב העסקאות ירד לרמות של 30 אחוז עסקאות לעומת שנת 2022 שהייתה שנת שיא בנדל"ן. ברגע שבנק ישראל מותיר את הריבית על כנה, הוא מאותת לשוק הנדל"ן כי הריבית הקיימת בשוק היא הריבית הנכונה לשוק, ובכך ישנה ודאות לשוק הנדל"ן, שמתחיל להתרגל לעידן של ריבית קיימת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully