וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון חירום בכנסת: נמצאו הפתרונות להקלת תשלומי המשכנתאות על הציבור?

דיון משותף בין מספר ועדות בכנסת יעסוק בנייר עמדה מיוחד שנכתב על ידי מומחים בתחום ומכיל מגוון פתרונות אפשריים ומיידיים להפחתת תשלומי המשכנתה החודשיים של אזרחי ישראל. מה מציעים כותבי המסמך?

משכנתא. ShutterStock
נמצאו הפתרונות להקלת תשלומי המשכנתאות על הציבור?/ShutterStock

דיון חירום מיוחד שנקבע ליום ראשון הבא (16.7) ומשותף לוועדת הכלכלה והוועדה המיוחדת לצמצום פערים חברתיים בכנסת - יתכנס במטרה למצוא פתרונות להפחתת נטל תשלומי המשכנתאות החודשיים, המערימים קשיים כלכליים על זוגות צעירים רבים בישראל, המשלמים כיום בממוצע למעלה מ-1,000 שקל יותר בכל חודש, עקב העלאות הריבית בשנה האחרונה.

הדיון יעסוק בנייר עמדה מפורט שנכתב על ידי ד"ר שלמה נס ועו"ד שמעון גרוס, בו הועלו מגוון פתרונות מעשיים להקלה מיידית על תשלומי המשכנתה החודשיים של אזרחי ישראל, משימה אותה הם מגדירים כ-"צורך לאומי דחוף ביותר".

מה מציעים מחברי המסמך?

בין ההמלצות של חברי המסמך:

• לאפשר לבנקים גמישות לגבי משך תקופת הלוואות המשכנתה (במקום ההגבלה הקיימת כיום ל-30 שנים).

• דחיית תשלומי הקרן או הקפאת המשכנתאות - באופן שיקל על האזרח, אך לא יפגע במערכת הבנקאית.

• חיוב הבנקים בהקלת הפרמטרים למתן ריבית זולה יותר.

• חיוב הבנקים לספוג חלק מעליית הריבית, מבלי לחייב את הלקוחות ומבלי להעלות בחלק זה את הריבית על המשכנתאות.

• התערבות של המדינה, באמצעות העמדת ערבויות מדינה לאוכלוסיות מיוחדות/ ספציפיות, לרבות לוקחי משכנתאות המתגוררים באזורים פריפריאליים או כאלה המוגדרים כבעלי עדיפות לאומית עליונה.

• שינוי מבני בהעלאות הריבית והבחנה בין ריבית לטווח קצר לריבית לטווח ארוך.

"אנחנו נמצאים במצב חירום"

כידוע, בתוך פחות משנה העלה בנק ישראל את הריבית מספר פעמים, בעלייה כוללת של כמעט 5%. העלאת ריבית זו מייצרת התייקרות של עלויות המימון על כלל הגורמים במשק, הן במגזר העסקי והן במגזר הפרטי, כאשר אחד התחומים בהם כמעט כל בית אב במדינת ישראל חש בהתייקרות הזו הינו בתשלומי המשכנתאות.

לדוגמה, משכנתא ממוצעת של 800,000 שקל התייקרה בתוך פחות משנה ביותר מ-1,000 שקל לחודש, כשלאורך כל חיי המשכנתה מדובר בעלייה של למעלה מ-300,000 שקל. ד"ר נס ועו"ד גרוס אף מציינים במסמך כי "העלייה בהחזר החודשי קירבה את יחס ההחזר של משקי בית רבים לכ-40% מההכנסה החודשית".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ד"ר שלמה נס. סיגל סבן,
ד"ר שלמה נס/סיגל סבן

ד"ר שלמה נס ציין כי "אנחנו נמצאים במצב חירום, ואסור לנו לשבת מהצד כאשר ישנם פתרונות מיידים שהם בבחינת 'אוויר לנשימה' עבור אזרחי ישראל. בניגוד להוצאות כלכליות אחרות, אותן ניתן להפחית או לצמצם במקרה הצורך, תשלומי המשכנתה הינם כורח על משקי הבית המשלמים אותם מדי חודש, ללא שיקול דעת או יכולת בחירה. דבר זה יוצר מחנק כלכלי ומגיע על חשבון צרכים אלמנטריים נדרשים של הציבור".

כדי למנוע מחנק כלכלי וקריסה חסרת תקדים של משקי בית רבים נדרשת פעולה מהירה, כוללת ורחבת היקף, לצד התנהלות מושכלת, מדויקת וחכמה, ואנו סבורים כי לו יאומצו הפתרונות שהעלינו, כולם או חלקם, נוכל להפחית את ההוצאה החודשית הגדולה והמכבידה ביותר המוטלת כרגע על אזרחי ישראל. זו משימה לאומית ואינטרס משותף לכולם - גם לציבור, גם למערכת הבנקאית וגם למדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully