וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישת העובדים בענף: הגבירו את הפיקוח על העסקת מנופאים

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

6.7.2023 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, פועל במשך שנים על מנת להסדיר את העסקת העובדים בענף המנופאים, שלטענתו הגיע לשפל

עגורן צריח. ShutterStock
עגורן צריח/ShutterStock

כבר הרבה שנים אני דורש את הגברת הפיקוח והאכיפה של העסקת מנופאים בענף הבניין. חברות כח אדם השתלטו על תחום העסקת המנופאים, וחברות הבניה מסירות מעצמן אחריות לבדיקת רישיונות המקצוע, מיומנות המנופאי ועל כל נושא הבטיחות כי כביכול המעסיקה היא חברת כח אדם העסקה אינה ישירה גורמת לפרצות בחוק במקום שיש העסקה ישירה הדברים כמעט שלא קורים.

בפועל - מנופאים מועסקים ללא בדיקת תעודות מקצוע, כמעט ואין פיקוח ואכיפה על שעות עבודה, יש הרבה רישיונות מזויפים וגם ההכשרות נעשות במקרים רבים בצורה לא מקצועית.

כעת, מצטרפת לדרישה גם התאחדות מעסיקי המנופאים. מנכ"ל התאחדות מעסיקי המנופאים, רו"ח אדי בן ליש, פנה לחזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, ואליי ודרש את הגברת הפיקוח על העסקת מנופאים. דרישתו באה בעקבות אין ספור פניות שלנו אל משרדי הממשלה, ועדות הכנסת וכל גורם ממשלתי שנוגע בדבר.

"מאז חקיקת החוק משנת 2019, ענף העסקת המנופאים הגיע לשפל" כתב בן ליש לשוורצמן ואליי, "בהעדר הרתעה, פיקוח וענישה רוב החברות עובדות בניגוד לחוק תוך כדי סיכון נפשות ברמה היומית".

מנופאי בפעולה. ShutterStock
מנופאי בפעולה/ShutterStock

לצערי, גם לאחר העברת מידע מדויק, על חברות שרומסות את החוק ואת זכויות העובדים ומפרות באופן משמעותי את הוראות הבטיחות, ועובדים שפועלים בניגוד לחוק תוך כדי סיכון בטיחות חיי עובדי אתר הבנייה ואזרחים חפים מפשע, ועל אף אימות מידע זה על ידי מפקחים של זרוע העבודה - חברות כח אדם להעסקת מנופאים ממשיכות לעבוד באתרים כרגיל, ללא שום פעילות ענישה אפקטיבית וללא שום הרתעה, ממשיכות ורומסות את החוק ברגל גסה.

אין ספור פעמים פניתי ודרשתי בכל במה אפשרית, בכל מפגש, בכל ועדה ובכל מכתב להגדיל בצורה משמעותית את גובה הערבויות שניתנות לחברות כח אדם המפרות את החוק לסכום שלמעלה ממיליון שקל, מאחר וכיום אין כל הרתעה כלפי אותן חברות/ תאגידי כח אדם, ושום דבר לא מונע מהן לעבור על החוק.

הערבות כיום היא בגובה של 40 אלף שקל וזה מתייחס על אי תשלום שכר מינימום. בסכומים כאלו, אין כל סיכון להמשיך ולעבור על החוק. סכום כזה אינו גורם הרתעה ומאחר ואין הרתעה - תאגידי כח אדם שמעסיקות מנופאים צצות כמו פטריות ועושות כל העולה על רוחן באין מפריע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

במקביל להעלאת גובה הערבויות, יש להגביר באופן רציני את הפיקוח בפועל על העסקת מנופאים ועל אותן מפרי חוק במגוון תחומים: אכיפת רישיונות מזויפים, שעות עובדה ולחייב בתקנות את התקנת מערכת פיקוח ושליטה/בקרה על עגורן צריח.

ענף המנופאים הינו ענף שמשפיע רבות על הבטיחות וחיי עובדי אתר הבנייה ועל אזרחים חפים מפשע.
לצערי מאז חקיקת החוק וקביעת התקנות, הבטיחות בענף מפעילי עגורן צריח בפרט וענף הבנייה בכלל נמצאת בשפל של שנים רבות.

אי אכיפה מספקת על חברות כח אדם שמעסיקות מנופאים, אי אכיפה ואי ענישה מרתיעה ומשמעותית על ידי משרדי הממשלה האחראים לכך - מביאה לכאוס בענף ולסכנה ברורה ומיידית שיכולה בכל יום לגבות מחיר של חיי אדם.

במכתבים ששלחתי הן לשר העבודה והן לשר האוצר, שר הפנים, שר הכלכלה, שר המשפטים ויו"ר ועדת העבודה ולכל גורם שיכול להתערב, הדגשתי כי חייבים להעביר בהוראת שעה או בחקיקה להגדיל את גובה הערבות הניתנים לתאגידי כח אדם מפרי חוק למעלה ממיליון שקל. רק זה ירתיע אותן מלהתעלל בעובדים ולהפר את זכויותיהם ואת כללי הבטיחות.

במשך שנים פעלתי ואני עדין פועל על מנת להסדיר את העסקת המנופאים, ולכן אני מאמין כי הגדלת הערבות תחזיר את הענף למסלולו ולהעלאת רמת הבטיחות באתרי הבנייה.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully