וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה הקלה משמעותית לטובת העסקים הקטנים בענף התכנון והבניה

ההקלה שאושרה תקצר את הליך שינוי השימוש של עסק טעון רישוי עסקים בענף התכנון והבנייה באופן משמעותי, לכ-30 ימי עבודה בלבד. מדובר בבקשות שאינן כוללות היתר בניה

מיכאל פישר בנייה. ShutterStock
הקלה משמעותית לטובת העסקים הקטנים בענף הבניה/ShutterStock

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות הרב נתן אלנתן, המליצה לשר הפנים לאשר תקנות שקידם מינהל התכנון, לטובת העסקים לרבות הקטנים. ההקלות הנוגעות להליך של שינוי שימוש עסק קטן, יקצרו באופן משמעותי משך זמן ההליך מכ-180 ימי עבודה (לפני התיקון בחוק) לכ-30 ימים בלבד. מדובר בבקשות, שאינן כוללות עבודות הטעונות היתר בניה, או לטובת מפעל תעשייתי, תוספת שטחים או שינויים בפתחים.

סעיף 145ה לחוק התכנון והבניה קבע הליך ייחודי, קצר וממוקד, שמאפשר שינוי שימוש שתואם תוכנית, אך אינו תואם היתר בניה לטובת עסקים. התקנות שאושרו משלימות את החוק שהגדיר לוחות זמנים קצרים של המסלול, והן מפרטות את התהליך עצמו, לרבות המסמכים הנדרשים להגשה, מסלול העבודה והצורך במשלוח הודעות לבעלי הזכויות במקרקעין.

המועצה הארצית בהחלטתה הבחינה בין עסקים טעוני רישוי עסקים לבין עסקים שאינם טעוני רישוי עסקים. עסקים טעוני רישוי לא ידרשו לרגולציה כפולה ואישור נוסף של הגורמים המאשרים (כגון כיבוי אש, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות), שכן עסקים אלו נדרשים לאישור אותם הגורמים במסגרת הליך של רישוי עסקים. בכך המועצה הארצית הביאה לאיחוד תהליכים ולהקלה משמעותית בנטל הרגולציה על עסקים ומנעה כפילות מיותרות בתהליכים.

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "מדובר בהקלה משמעותית בבירוקרטיה לעסקים. המועצה הארצית בהחלטתה הבחינה בין עסקים טעוני רישוי עסקים לבין עסקים שאינם טעוני רישוי עסקים, ובכך הביאה לאיחוד אישורים ותהליכים במסלול שהוא טעון רישוי עסקים. עסק טעון אישור עסקים יצטרך לבקש את האישור של הגורמים הרלוונטיים פעם אחת בלבד".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון פועל כל העת על מנת להפחית רגולציה ועל מנת לפשט הליכים בתחום התכנון והרישוי. הפעם הבאנו למועצה הארצית, אחרי עבודה מקצועית מאומצת, תקנות שיקלו משמעותית על עסקים בממשק שלהם עם הליכי התכנון והרישוי".

סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ: "החלטת המועצה הארצית היא בשורה משמעותית לשוק. אני מודה למרכז שלטון מקומי ולאיגוד מנהלי רישוי עסקים על העזרה הרבה בחשיבה ובדיוק של התהליך כך שמתאפשרת ההקלה הרגולטורית הנכונה והראויה".

יו"ר איגוד רישוי עסקים ושילוט ארצי, נפתלי קאיקוב, מוסר כי החיסכון הצפוי למשק בגין שינוי ותיקון התקנות לעסקים טעוני רישוי הוא של כ-150 מיליון שקל בשנה.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully