וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזמים רואים אופק? צפו בסרטון: כך מסירים חסמים בתכנון ובנייה

ליעד וכניש

2.7.2023 / 18:03

אירוע מיוחד של נדל"ן מדיה חיבר בשיח פתוח בין צמרת מערכת התכנון והבניה בישראל ובין יזמים בכירים ועסק בשאלות הרות הגורל: איך מסירים חסמים בירוקרטיים, מפחיתים את הרגולציה ומקצרים את משך הזמן להוצאת ההיתר?

כנס "פותחים חסמים" של נדל"ן מדיה/יותם רונן

באירוע חם במיוחד בהפקת נדל"ן מדיה שהתקיים בשבוע שעבר (יום ג', 27/6) בבית ציוני אמריקה בתל אביב, נערך שיח פתוח בין צמרת מערכת התכנון והבנייה בישראל, ובין יזמים בכירים - שבאו בין היתר כדי לשמוע על הנושא שמעסיק אותם הרבה יותר ממה שהם היו רוצים, ולהשמיע את דעתם על הבירוקרטיה והרגולציה בענף התכנון והבנייה בישראל.

אז מה צופה לנו עתיד התכנון והבנייה בישראל?

האירוע נפתח עם דוד יהלומי, המנכ"ל הנכנס של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, שדיבר על תכנון בר קיימא ועסק בשאלה כיצד הטכנולוגיה הולכת לשנות את העולם בכלל ואת עולם הבנייה והתכנון בישראל בפרט.

"הכל הולך להשתנות, כל מה שאנחנו חושבים שהולך להיות בעתיד הרחוק - לא יהיה בעתיד הרחוק, אלא בעתיד הקרוב. אנחנו מתכננים את הערים על פי התפיסה של הצרכים כפי שאנחנו מכירים אותם היום והם הולכים להשתנות כי הטכנולוגיה הולכת לשנות. ככל שנקדים לאמץ אורח חיים בר קיימא, כך נצמצם את הפער בין התכנון למציאות".

דוד יהלומי מדבר על תכנון בר קיימא בכנס של נדל"ן מדיה. באדיבות המצולמים
דוד יהלומי מדבר על תכנון בר קיימא בכנס של נדל"ן מדיה/באדיבות המצולמים

"כך זה גם היה עם המכוניות החשמליות," המשיך יהלומי, "עד לפני כעשור אף אחד לא האמין שזה משהו שהולך להפוך למציאות בזמן הקרוב, מומחים דיברו על שנת 2035 ומעלה, והנה, קם אילון מאסק והוכיח לכולם שהם טועים, שמבחינת טכנולוגיה העתיד הרחוק מעבר לפינה, ויש להתכונן אליו בהתאם".
לדבריו, "אנחנו מתכננים את הערים על פי התפיסה של הצרכים כפי שאנחנו מכירים אותם היום והם הולכים להשתנות כי הטכנולוגיה הולכת לשנות.

"ככל שנקדים לאמץ אורח חיים בר קיימא, כך נצמצם את הפער בין התכנון למציאות. אנחנו צריכים לתכנן היום את מה שנכון לא לעוד שנה שנתיים אלא לשלושת העשורים הקרובים. אין לי ספק שכמות המכוניות בכביש הולכות לרדת ב-90 אחוזים עקב המכוניות האוטונומיות, והמעופפות, שיגיעו גם הן. אנחנו מתכננים כבישים וגשרים והכל כאילו מספר המכוניות על הכביש הולכות לגדול, זה בדיוק ההפך. המכונית החשמלית גם הולכת לשנות את הערים שלנו, היום כבישים מרכזיים שמלאים בפיח הם הנדל"ן של מחר, כשהכבישים האלו יהיו נקיים מזיהום ומרעש הם יהפכו לנדל"ן יוקרתי".

"גם שיטת המיסוי צריכה להשתנות מהסיבה הזו בדיוק. כיום, עיריית תל אביב מכניסה למעלה מ-200 מיליוני שקלים רק מדוחות חניה, הכל הולך להשתנות ואנחנו חייבים להיערך לזה כבר ממחר בבוקר".

איך מחסלים את הבירוקרטיה בישראל?

"אנחנו שמחים לעשות מפגש נוסף בין מחוללי השינויים, ובשביל זה אנחנו פה. אז איך מחסלים את הבירוקרטיה בישראל?" פתח עופר פטרסבורג עם השאלה המרכזית בחלק הבא של האירוע - והעביר את המיקרופון בין צמרת התכנון והבנייה בישראל.

יו"ר מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן, שהיה הראשון לדבר במסגרת הפאנל המרתק עם הכותרת " מדיניות דיור לאומית - מסתכלים קדימה", התייחס לזמן הארוך של הוצאת היתר בנייה בישראל וסיפר על שורה של תיקוני חקיקה משמעותיים שקידם ויקודמו במטה התכנון הלאומי, במטרה לפשט ולקצר את הליכי התכנון.

נתן אלנתן בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן. eclipse media,
נתן אלנתן בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן/eclipse media

לדבריו, אחד ההישגים הגדולים בתחום הוא מסלול "מורשה להיתר", ובו אדריכלים מורשים יוכלו לחתום על בקשות להיתרי בנייה, במקום הוועדה המקומית. למעשה, מורשה להיתר נכנס בנעליה של רשות הרישוי, החל מהגשת הבקשה להיתר ועד למתן תעודת גמר, כאשר שלב המידע מהווה נדבך מרכזי ביצירת וודאות לתהליך. המסלול כיום וולנטרי, אך מנובמבר 2024 יהפוך להיות חובה. משמעות הרפורמה היא קיצור משמעותי מאוד בזמן הוצאת היתר בנייה לכ-6 חודשים, לאחר שמתייתרים השלבים של קליטת הבקשה ובדיקת הבקשה מול הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.

צעד משמעותי נוסף עליו דיבר הרב אלנתן הוא שינוי חישוב השטחים בפרויקטים לפי נפחי הבינוי, כאשר תבוטל החלוקה בין "שטח עיקרי" ל-"שטח שירות". מדובר בחלק בו מודדים כל שטח בתוכנית ומגדירים אותו - והוא נחשב כשלב הארוך ביותר בהליך בקשת ההיתר. ביטול החלוקה היא דרמטית שכן היא תקצר ב-80% את משך הזמן להוצאת היתר.

עובדים על כתיבת חוק התכנון והבניה מחדש

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, התייחס להישג הגדול מבחינתו שעבר בחוק ההסדרים, והוא הקמת רשות רישוי ארצית שתהיה אחראית בין השאר על מתן רישוי לפרויקטים לאומיים, בהם רכבות קלות, מסילות רכבת, מטרו, תחנות כוח, מתקני התפלה, ותשתיות תומכות פיתוח מגורים, ועוד. לדבריו, "הרשות לא באה להחליף את הרשות המקומית, אבל בהחלט איפה שתוכניות יתקעו אנחנו נדאג שיקודמו באמצעות רשות הרישוי ונוציא היתר".

אלמליח הוסיף שאחת המשימות המרכזיות שמתמודד איתן היום מינהל התכנון היא התשתיות. מינהל התכנון מוביל היום לצד התוכנית האסטרטגית לדיור, תוכנית אסטרטגית לתשתיות שתיתן מענה לתכנון תשתיות בטווח המיידי, הבינוני והארוך. בהמשך לשאלה על קידום המטרו, ענה אלמליח "ממשיכים לתכנן את המטרו כרגיל".

רפי אלמליח. יחצ,
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח/יחצ

החלטה דרמטית עליה הודיע אלמליח במסגרת האירוע, כחלק מההתמודדות עם הליכי התכנון, היא שתוכנית שלא תקודם במסגרת 18 חודשים בוועדה המחוזית - תועבר לוועדה מיוחדת במטה מינהל התכנון. כמו כן, חשף אלמליח שנעשית חשיבה עם משרד האנרגיה לשילוב מתקנים פוטו וולטאי ואגירה מעל בניינים במקביל למתווה שיהיה גם כלכלי ליזמים.

בסיום דבריו הכריז אלמליח כי "אנחנו עובדים על כתיבת חוק התכנון והבניה מחדש. נעשה את זה בצורה יסודית, יהיו שולחנות עגולים".

רשות הרישוי הארצית החדשה: מי היא ומה עבודתה?

עוד, באירוע לקח חלק ראש הרשות הרישוי הארצית החדשה, רון רקח, במסגרת פאנל שעסק בנושא צמצום הבירוקרטיה בענף הבניה והתכנון. רקח התייחס לראשונה תהליך העבודה ברשות: "היתר היא זכות מוקנית, רשות הרישוי תעסוק באיך אפשר להוציא לפועל ולא האם צריך", הסביר רקח.

"לצורך הסרת חסמים, תתאפשר הגשת היתרים מיידית לתשתיות תומכות מגורים מכוח תכניות מועדפות לדיור, תוכנית מתאר ארציות, ותשתיות לאומיות". רקח ציין כי ניתן לפנות לרשות רישוי ארצית בבקשה לקידום היתר שלא קודם 8 חודשים משלב תיק המידע עבור - מיזמים חיוניים, קווי תשתית ותשתיות לאומיות, והיתר למעל 80 יחידות דיור. בנוסף, רשות רישוי ארצית תקים פורום גורמים מאשרים בעלי עניין, שיתכנס אחת לחודש-חודשיים לצורך הסרת חסמים למול גומרים מאשרים.

כנס "פותחים חסמים" של נדל"ן מדיה. נדל"ן מדיה,
משמאל לימין: אדר' ארז בן אליעזר, רון רקח, ואדר' סיגי בארי על הבמה בכנס/נדל"ן מדיה

מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר, ישב גם הוא בפאנל השני באירוע והתייחס למתן תוקף לתוכנית גבעת רמב"ם בגבעתיים שכוללת אלפי יחידות דיור בעיר בהתחדשות עירונית: "ציפוף זה דבר טוב כשעושים אותו נכון. הצפיפות בישראל נמוכה בהרבה ממדינות אחרות בעולם, והן עדיין נחשבות למקומות שנעים לחיות בהם. גבעתיים היא אחת הערים החשובות במטרופולין תל אביב במיקום אסטרטגי ואין סיבה שלא נגדיל בה את היצע יחידות הדיור".

עוד, בן אליעזר התייחס לבני ברק שגם היא במחוז תל אביב "בני ברק היא דוגמה מצוינת לעיר צפופה עם עירונית מצוינת. אין בה כמעט רכבים פרטיים והתחבורה מתבססת על תחבורה ציבורית".

מתכננת הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור, אדר' סיגי בארי, השתתפה גם היא בפאנל והתייחסה לפעילות הוועדה שהוקמה כדי לאר תוכניות רחבות היקף בזמן קצר יחסית: "פעילות הותמ"ל מכוונת היום להתחדשות עירונית. אנחנו יודעים לתכנן מהר אבל לא מתפשרים על איכות התכנון. הותמ"ל מחדשת היום הרבה מרכזי ערים בישראל - הן במרכז הארץ והן בפריפריה. אנחנו מביאים את איכות התכנון שיש במרכז הארץ גם לתוכניות שבפריפריה ובכך יוצרים הזדמנויות של מגורים ברמה גבוהה גם בצפון ובדרום הארץ".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully