וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה העתיד: איזה פרויקט זכה בהאקתון בניה ירוקה?

29.6.2023 / 15:42

מתוך עשרות הפרויקטים שהוגשו על ידי יזמים ואנשי אקדמיה במסגרת האקתון ייחודי לקידום הקיימות בתעשיית הבניה, ושישה שהגיעו לגמר, פרויקט מנצח אחד זכה ויבצע פיילוט עם חברת שפיר בשווי של עד 100 אלף שקל. מה הוא מציע?

בנייה ירוקה. ShutterStock
זה העתיד: איזה פרויקט זכה בהאקתון בניה ירוקה?/ShutterStock

אוכלוסיית העולם גדלה בקצב של 80 מיליון בני אדם בשנה וצפויה לעמוד על כ-9.8 מיליארד בני אדם עד לשנת 2050. מגמה זו צפויה להוביל לעלייה משמעותית בביקוש עולמי לבנייה למגורים ולתשתיות תומכות, בהיקף מוערך של 10-30 מיליון יחידות דיור חדשות בשנה.

לצד זאת, תעשיית הבנייה נחשבת לאחת מהמזהמות בעולם ונראה שמגמה זו רק תלך ותחריף. הזיהום נובע, בין היתר, מהישענות של שיטות בנייה מיושנות וכתוצאה משימוש גובר בחומרי גלם מזהמים. בטון, החומר הנצרך ביותר בתעשיית הבנייה, הוא דוגמה טובה לכך משום שבתהליך הייצור הוא פולט פחמן דו חמצני בכמויות שמגיעות ל-8-9% מסך פליטות הפחמן הדו חמצני בעולם. ענף הבנייה לבדו מנצל למעלה מ-32% ממשאבי הטבע הנחצבים בעולם בשנה.

על רקע הנתונים הללו, ‏Access, מרכז החדשנות של קבוצת שפיר, ערך השבוע את אירוע סיום ההאקתון לקידום הקיימות בתעשיית הבנייה, שנועד לתמוך בפיתוחים וטכנולוגיות כחול לבן. במשך החודשים האחרונים הוגשו עשרות פרויקטים על ידי יזמים ואנשי אקדמיה, כאשר לגמר נבחרו שישה פרויקטים מובילים.

מה הרעיון שזה במקום הראשון?

למקום הראשון הגיעו קבוצת חוקרים מולטי דיציפלינארית מהטכניון. החוקרים הציעו גישה הוליסטית לבניית אלמנטים אדריכליים מולטי-פונקציונליים אשר מבוססת על טכנולוגיית הדפסה תלת ממד בקנה מידה גדול.

בטכנולוגיה החדשנית שמפתחים החוקרים נעשה שימוש בחומרי לוואי ופסולות בניין ממוחזרת תוך אופטימיזציה של גיאומטריית הרכיבים המודפסים בהיבטים מכניים ותפקודיים. שיטה זו מאפשרת חיסכון בחומרי בנייה על ידי התייחסות הוליסטית לתהליך הבנייה, מבחינת חומר, צורה ותהליך היצור, במטרה להפחית בכ-50% את השימוש בחומרי גלם וצמצום זמן בתהליך הבנייה.

בפרויקט זה נעשה שימוש בחומרי לוואי ובחומרים ממוחזרים, להקטנת טביעת הרגל הפחמנית וזאת הודות לפוטנציאל הקיים בהדפסה תלת ממד המתבססת על גיאומטריות דקות. מעבר לכך היכולת לממש גיאומטריה מורכבת בהדפסה, כפי שהמיזם מציג, מייצרת חופש פעולה לתכנן מבנה אופטימלי מבחינת תפקוד מכני ופיזיקלי בד בבד עם חיסכון אנרגטי.

אירוע סיום האקתון פתרונות בניה ירוקה. יח"צ,
אירוע סיום האקתון פתרונות בניה ירוקה/יח"צ

המחקר מתבצע במרכז לייצור מתקדם בבנייה כחלק ממכלול המכון הלאומי לחקר הבנייה, בהובלת פרופ' אהרון שפרכר (ראש אקדמי), ארנון בנטור ועודד אמיר. את הפרויקט הנבחר מוביל אליעד מיכלי וצוות המחקר הכולל את עופר אסף ופבל לריאנובסקי מהמרכז לייצור מתקדם בבנייה והמעבדה למחקר טופולוגיות חומריות בטכניון.

הרעיון נבחר על ידי פאנל שופטים מהמובילים בארץ בתחום היזמות והבנייה. בחבר השופטים השתתפו פרופ' עלוה פלד, ראש המחלקה להנדסה אזרחית וסביבתית באוניברסיטת בן גוריון, הילה חדד-חמלניק, לשעבר מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, פרופ' רפאל זקס, מומחה להנדסה אזרחית בטכניון וראש המכון הלאומי לחקר הבניה, ירון פלינט, מנהל חדשנות והטמעה של טכנולוגיות חדשנות ב-Stanley Black & Decker ודורון אלתרמן, מהנדס אזרחי בשפיר הנדסה.

הפרויקט יזכה לביצוע פיילוט בשווי של עד 100,000 שקל ויכלול את כל הכלים הדרושים להגשמת הרעיון - ליווי וייעוץ עסקי, ליווי מקצועי בידי מיטב אנשי המקצוע של שפיר, כמו גם גישה למתקנים ולפרויקטים של שפיר לצורך ביצוע וולידציה.

"רעיונות פורצי דרך, אשר יהפכו לנורמות החדשות של התעשייה בארץ ובעולם"

ד"ר ריקרדו אוסירוף, מנכ"ל Access, מרכז החדשנות בשפיר: "קבוצת שפיר מובילה בחדשנות ונוקטת בצעדים מעשיים כדי להיענות לאתגר הסביבתי במטרה לפתח את האקו-סיסטם המקומי והעולמי. אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להגיע למטרה הזו היא באמצעות שיתופי פעולה עם עולמות האקדמיה וההייטק. האקתון זה הוא אחד מהרבה דרכים בהן אנחנו מנסים לגלות רעיונות פורצי דרך, אשר יהפכו לנורמות החדשות של התעשייה בארץ ובעולם".

מפרופ' אהרון שפרכר ומר ארנון בנטור, ממובילי המיזם: "אנחנו במרכז לייצור מתקדם בבנייה מקווים לשיתוף פעולה עם חברת שפיר בעקבות הזכייה בתחרות. מחקר משותף מסוג זה יאפשר להוביל את היכולות הטכנולוגיות של ישראל בתחום הבינוי. אנחנו סבורים שהחזון המשותף שלנו, המשלב את האקדמיה והתעשייה, יתרום רבות לפתרונות סביבתיים הכרחיים בתעשיית הבנייה הישראלית והעולמית".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully