וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: האם עיריית תל אביב הסתירה תכנית בינוי גדולה מהתושבים?

28.6.2023 / 13:16

גילו בזום: לתושבי שכונה גדולה בתל אביב נודע כשבוע לפני העלייה על הקרקע על כוונת העירייה להתחיל מיידית בעבודות בניה מאסיביות מתחת לבית שלהם, ללא שיתוף ציבור וללא חשיבה סביבתית ותחבורתית | חוות הדעת קובעת: העירייה סטתה מהפרוגרמה | מצורפת תגובת העירייה

עיריית תל אביב הסתירה תכנית בינוי גדולה מהתושבים?. אתר עיריית תל אביב, צילום מסך
עיריית תל אביב הסתירה תכנית בינוי גדולה מהתושבים?/צילום מסך, אתר עיריית תל אביב

לאחרונה, נודע כי עיריית תל אביב החליטה להקים בית ספר תיכון אזורי בתוך שכונת המגורים הצפופה "נוף ים" ובסמוך לשכונה חדשה שתקום עם 16 אלף בתי אב. עם זאת, דבר אחד חשוב העירייה שכחה - את שיתוף התושבים.

לתושבי השכונה נודע אך ורק כשבוע לפני העלייה על הקרקע על כוונת העירייה להתחיל מיידית בעבודות הבנייה המאסיביות, ללא שיתוף ציבור, ללא מחשבה סביבתית חברתית ובמיוחד תחבורתית. בנוסף, העירייה הבינה שהיא טעתה בפרוגרמה ומבצעת החלטה בדיעבד על מנת להגדיל את כמות הכיתות.

העותרים טוענים: "עיריית תל אביב יפו תכננה הקמת תיכון אזורי, ללא שיתוף ציבור ובסטייה ניכרת מהפרוגרמה כשיש אופציות קיימות".

על פי הפרוגרמה לשכונת נופי ים בתל אביב, נמצא כי חזוי בשכונה ביקוש כך שרק כשני שליש מהקיבולת של התיכון העתידי ישרת את השכונה. לטענת העותרים, תפיסה תכנונית איכותית דוגלת בפיזור תחומי לימוד בין בתי ספר שונים במיקומים שונים ולא מרכזת את משקל הכובד בתוך שכונה צפופה.

קריית חינוך קיימת צפונית לאתר שבמחלוקת. יח"צ,
קריית חינוך קיימת צפונית לאתר שבמחלוקת/יח"צ

עורך דין אמיר דנוס: ""על פי הפרוגרמה לשכונת נופי ים, נמצא כי חזוי בשכונה ביקוש רק לשני שליש מהקיבולת המתוכננת ויתר הקיבולת מיותרת וסוטה באופן ניכר מהפרוגרמה. ההחלטות לוקות בשלל פגמים והנן בלתי סבירות בעליל".

"העוררים אינם מתנגדים להקמת בית ספר בשכונה, אשר ישרת את השכונה, אולם הם מתנגדים להקמת מתחם מפלצתי, שישרת שכונות אחרות ויגרום צרות צרורות לתושבי נופי ם וסכנה של ממש לתלמידים. וכל זאת, כאשר כלל לא נבחנו אלטרנטיבות תכנוניות אחרות, אשר הנזק בצידן מועט למדי, אם בכלל".

עורך דין שירלי גרוס: "ההחלטות נעשו בהסתר, בחוסר שקיפות ומתוך כוונת מכוון לכפות על תושבי שכונת נופי ים, "הר כגיגית" ולאלץ אותם לקבל בהכנעה את רוע הגזירה. ההחלטות נעשו בלא הליך של שיתוף הציבור. רק על מנת לצאת ידי חובה, נעשתה שיחת זום שהוגדרה כהליך של ידוע הציבור, ובה לראשונה הודיעו נציגי העיריה לתושבים שהשתתפו בשיחה כי כבר חודש יוני 23 יחלו עבודות הבנייה של הקומפלקס הענק הזה. יש לציין שבאותו יום של הידוע ציבור 21 במאי היום שבו נערך הידוע ציבור כבר הוגשה בקשה להיתר לחפירה ודיפון מה שמוכיח את הפעולות שנעשו בהסתר".

למחרת יידוע הציבור בזום, בוצעה פנייה לעירייה מטעם תושבים ועורך דין תושב השכונה בדרישה להקפיא את ביצוע העבודות ולקיים הידברות מקצועית ועניינית שתוביל לפתרון שיהיה שקול וראוי ויענה לצרכי העירייה ותושבי השכונה. עד כה לא נתקבלה תגובה.

עו"ד גרוס מוסיפה כי: "את כל זאת עשתה הועדה המקומית, כאמור, בהיחבא, בהליך של "מסלול ירוק" ברשות הרישוי. יתרה מכך, גם את תוכנית העיצוב האדריכלית הסתירה הועדה המקומית מעיני הציבור, ועד היום לא העבירה אותה לעיון התושבים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"העירייה מתנהלת מול התושבים כאילו היו נתינים שלה"

תמי חזני, פעילה חברתית בשכונת "נופי ים", טוענת כי "לאורך כל הדרך, העירייה הסתירה את האינפורמציה מאתר העירייה בניגוד לחוק חופש המידע. העירייה מתנהלת מול התושבים כאילו היו נתינים שלה. כל מסמך שמבחינתם יכול להוביל להתנגדות מוסתר, ומופיעה הודעה כי 'המסמך הינו חסוי מטעמים של בטחון הציבור'. כתושבי העיר הפכו אותנו למחבלים, במקום לשתף ולמצוא פתרונות משותפים. 180 תושבים שלחו בקשות לתשובות אך עד היום לא טרחו לענות להם, כמו גם לבקשות של פעילי השכונה במהלך השנתיים האחרונות, הכל מתנהל באופן חד צדדי".

"בנוסף, העירייה מגבה את עצמה משפטית על כל טיעון שיוגש בהתנגדות מצד התושבים, לדוגמה תוכנית צ' מאפשרת לעירייה לבנות כל מה שהיא רוצה בשטחים חומים באופן חד צדדי. כשפונים למבקרת העירייה היא טוענת שזה לא מתפקידה לבקר את העירייה בנושאים הללו, אלא פניות הציבור. פניות הציבור לא טורחים לענות מיד וכשאין ברירה פונים גם ליועצת המשפטית אולי משם תבוא הישועה".

"לא יתכן ששכונה כמו שלנו עם 1300 בתי אב הופכת לנותנת השירות של 16 אלף בתי אב בשכונה העתידית בשדה דב . לעירייה יש 800 דונם בשדה דב במקום לבנות מוסדות חינוך העירייה מעדיפה לבנות מגדלי משרדים כי הארנונה היא מקור הכנסתה ואין דגש על הצרכים של החינוך בעיר. המלצתי לבנות שלושה תיכונים בתחומים שונים כמו פקולטות באוניברסיטה בקרית החינוך הקיימת או בשטח שדה דב. לצערי אין עם מי לדבר ולא קבלתי תשובה הגיונית אחת".

"מתעלמת בכוונה מאופציות קיימות אחרות"

לדברי העותרים, העירייה מתעלמת משני מיקומים: האחד בשטח חום שנמצא קילומטר מן האתר שבמחלוקת ואשר ממקום סמוך לתחבורה ציבורית, השני מקריית חנוך שלמה צפונית לשכונת נופחי יחם וקיימים בה מוסדות חינוך כמו "תיכונט" וחטיבת ביניים "עמוס עוז" ואשר כל מטרתה הינה להכיל קמפוס מעין זה.

תושבי שכונת נופי ים מתכוונים להגיש תביעת ענק לפיצויים, על פי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה בגין כל הנזקים שנגרמים להם עקב אישור בנייה מזיקה כל כך והסתרת הדבר על ידי הועדה המקומית לתכנון ובנייה, תל אביב.

שטח חום גדול יותר קילומטר צפונית לאתר שבמחלוקת. יח"צ,
שטח חום גדול יותר קילומטר צפונית לאתר שבמחלוקת/יח"צ

עו"ד דנוס טוען כי "ההחלטה פגומה מכמה סיבות, גם בשל התעלמות מכך שבשכונת "נופי ים" חסרים כ-4.2 דונם שטחי שצ"פ ובמקום מוצעים דרכי גישה על חשבון השצ"פ, בעיית הנגישות לתיכון אזורי, העדר איזון והימנעות הועדה המקומית משקילת שיקולים מהותיים בדבר ההשפעות הסיבתיות של בית ספר תיכון אזורי בתוך השכונה".

כאילו לא מספיק: אין התייחסות תכנונית ראויה לתחבורה

על פי מהנדסת התנועה והתחבורה, אריאלה אושפיז M.S.c., "מהניתוח התנועתי של הדרישות התחבורתיות, כפי שהן מוגדרות בהנחיות של משרד התחבורה וכפי שהן נצפות בבתי ספר קיימים, מתקבל שהצרכים של בית הספר המתוכנן עתידים לייצר פעילות תחבורתית גדולה שחלקה המשמעותי יעמיס את הרחובות בשכונת נופי ים, ויגרום לפגיעה בזרימת התנועה ביציאות ובכניסות לשכונה וכן להפרעות ולפגיעה באיכות החיים של הגרים בה".

לדבריה, בנוסף להעמסת צמתי הכניסה והרחובות, צפוי גם שכל התנועות הנ"ל יגרמו להפרעות תנועה ובטיחות משמעותיות בתחום השכונה, כמו חיפוש ותפיסת מקומות חניה ציבוריים בתחום השכונה של צוות מורים והורים, וזאת מאחר ולא ניתן מענה תכנוני מספק לביקוש זה במסגרת חניון בית הספר, או כמו הפרעה לזרימת התנועה ויצירת מפגעים בטיחותיים בתחום השכונה של אוטובוסים, וזאת מאחר ולא תוכנן בסמוך לבית הספר אזור מתאים להורדת והעלאת תלמידים מהם.

"אין ספק שבמסגרת התכנון וההחלטה על גודל בית הספר לא ניתנה התייחסות תכנונית ראויה למענה לכל הצרכים התחבורתיים של בית הספר, תוך בחינה אם קיימת אפשרות פיזית לספק את הצרכים התחבורתיים במסגרת שטח בית ספר הנתון ועבור גודלו המתוכנן, וכן לא ניתנה כלל התייחסות להשלכות התחבורתיות של הקמתו וגודלו על שכונת נופי ים", אומרת אושפיז.

פקק בנתיבי איילון. ShutterStock
פקק בנתיבי איילון/ShutterStock

"הפגיעה באיכות החיים של התושבים תקבל יתר עוצמה בשלב מידי. אין ספק שהמהלך המתבקש הוא עצירת קידום הקמת בית הספר גלבוע ועריכה מחדש של נספחי התנועה, הן עבור שלב מידי והן עבור שלב סופי. וזאת באופן שהם יכללו פתרונות תחבורתיים לכל הצרכים התחבורתיים וגם יגדירו מערך קוים ומיקום תחנות, אשר עונים על דרישות השרות של התחבורה הציבורית את בית ספר גלבוע".

תגובת העיריה לטענה שצפויים עומסי תנועה בכניסות לשכונה ובשכונה, הייתה כי "לא צפויים עומסים כאלה, כיוון שהגעת תלמידים, מורים והורים היא בתחבורה ציבורית, אופניים ורגלית. הנחה זו של העירייה לא תואמת גם לא את דרישות התכנון של משרד התחבורה ובעיקר לא את אשר קורה במציאות. לדוגמה: פיצול ההגעה ל-'תיכונט' הסמוך היא 30% הגעה בהסעות הורים ו-50% בהסעות באוטובוסים ובתחבורה ציבורית, וזאת כאשר קיים בסמוך לו שרות תחבורה ציבורית טובה, בניגוד למצב בשלב מידי של הקמת בית ספר הגלבוע שבו לא קיים שרות תח"צ. בנוסף, מגיעים בתקופת הלמודים עוד 100 אוטובוסים להסעות לטיולים ולפעילויות חוץ".

תוספת כיתות מעבר לפרוגרמה מחייבת בדיקה תכנונית מקיפה

לדברי ד"ר אביגיל דולב, מתכננת ערים: "נראה שעיריית תל אביב, הכינה בדיעבד פרוגרמה עבור השטחים הציבוריים נכח הבנייה הצפויה סביב שכונת נופי ים. בתכנון בדיעבד זה, מתכננת הועדה המקומית תיכון מרכזי אחד במרכז שכונת נופי ים המונה 42 כיתות, על מנת שייתן מענה לאזור כולו. תכנון זה אינו סביר ומעמיס על השכונה בכללותה. תוספת של 14 כיתות מעבר לפרוגרמה אינו סביר, ומחויבת בדיקה תכנונית מקיפה, הבוחנת לעומק את יכולת המתחם לשאת כמות גדולה של רכבים ותלמידים בשכונת נופי ים".

"על מחלקת ההנדסה לתכלל את כלל ההשלכות של גידול כה משמעותי בכיתות הלימוד, של למעלה מ-28 כיתות, הן מבחינת נראות המבנה בשכונה, עומס תחבורה ואיכות החיים. יש לפזר את העומס של באי התיכון בין השכונות הסמוכות וליצור מוקדי מבני תיכון נוספים על מנת להפחית את עומס התנועה בהתחשב בעובדה שהאופציות קיימות היום. תפיסה תכנונית איכותית, אינה מעמיסה על שכונה אחת את מרכז הכובד, אלא מאפשרת ראיה הוליסטית לגבי פיזור תחומי לימוד בין בתי ספר שונים במיקומים שונים".

"התוכנית המוצעת גורעת מאיכות הפארק הלינארי שתוכנן לאורך שטחי הציבור, כך שהשטח מופר על ידי מערכת דרכים המשרתות את מבני הציבור לאורך רחוב בתיה, וללא רצף איכותי של הלכתיות ושבילי אופניים. בנוסף, על פי הפרוגרמה לשטחי ציבור של תכנית תא/4096, מצוין כי קיים מחסור שצ"פ פר נפש בשכונה. יש להתייחס לחשיבות השטחים הפתוחים האיכותיים באותה הרצינות ובאותה הנכונות כמו לצורך שטחי מבני ציבור, שכן בעיקר בשכונה בעלת בניה רוויה, ולאחר תקופת הקורונה, יש חשיבות רבה לשטחים הפתוחים בעיר, הן מבחינה קהילתית, בריאותית ובהיבט של שינויי האקלים", אומרת ד"ר דולב.

תגובת עיריית תל אביב-יפו

"ביחס לטענות הפונים הוגש ערר ועמדת העיריה והוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב-יפו תובא במסגרת התשובה שתוגש לוועדת הערר. נבקש להבהיר כי מדובר בבית ספר על יסודי שעתיד לתת מענה בעיקר לתלמידי תושבי רובע 1 ולשכונות בקרבת בית הספר - צוקי אביב, רמת אביב ג' נווה אביבים ורמת אביב. כמו כן, מספר התלמידים הצפוי בתפוסה מלאה הינו כ-1,500 תלמידים. מבחינה תחבורתית, תוספת התנועה הצפויה בשל הקמת בית הספר, אינה כזאת אשר לא ניתנת לנשיאה על ידי רשת הדרכים הקיימת והמתוכננת בסביבת בית הספר. בנוסף, צפוי כי ההגעה לבית הספר תיעשה בעיקר על ידי הליכה, רכיבה ושימוש בתחבורה ציבורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully