וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיע הישראלי גילה את האי השכן קפריסין

בשיתוף Ewave Nadlan

13.7.2023 / 11:34

שוק הנדל"ן הקפריסאי נהנה מהפריחה של מגזר ההייטק באי. מאות חברות טכנולוגיה בוחרות בו ועושות אליו רילוקיישן. "קפריסין עלתה על מסך הרדאר של משקיעי הנדל"ן, והמשקיע הישראלי מגלה מחדש את היתרונות של השקעה באי הסמוך", מציין אסף כהנר, מנכ"ל חברת Ewave Nadlan

הישראלים אוהבים את קפריסין – מטוס אל על בנחיתה באי השכן. Vladislav Len בפורטל Unsplash,
הישראלים אוהבים את קפריסין – מטוס אל על בנחיתה באי השכן/Vladislav Len בפורטל Unsplash

שוק הנדל"ן הקפריסאי בפריחה, ואחת הסיבות המרכזיות היא בום ההייטק שהאי השכן חווה. בשקט-בשקט, הרחק ממסך הרדאר הישראלי, עולה ופורח לו בקפריסין מרכז הייטק חדש, מרחק של שעת טיסה בלבד מנתב"ג. ממשלה המעודדת רילוקיישן של חברות לאי, מדיניות המעודדת הגירת עובדי הייטק ומשפחותיהם ומיסוי ידידותי משכו לאי השכן מאות רבות של חברות טכנולוגיה - מסטארט אפים ועד חברות עולמיות - ועשרות אלפי עובדי הייטק, מ-35 מדינות, שנטעו באי הרגוע את ביתם. על פי נתונים של ממשלת קפריסין - כ-9,800 עובדי הייטק קיבלו רישיון עבודה בקפריסין במהלך שנת 2022 לבדה, ואליהם הצטרפו גם 8,100 בני משפחה.

עשרות אלפי עובדי הייטק מכול העולם עוברים לעבוד בקפריסין (אילוסטרציה). Austin Distel בפורטל Unsplash,
עשרות אלפי עובדי הייטק מכול העולם עוברים לעבוד בקפריסין (אילוסטרציה)/Austin Distel בפורטל Unsplash

את הפריחה הזו זיהו גם משקיעים ישראלים, שבתקופה האחרונה מתעניינים בהשקעות נדל"ן בחו"ל בכלל, ובקפריסין בפרט. "כבר כמה שנים שמשקיע הנדל"ן הישראלי זיהה את הפוטנציאל האדיר של השוק הקפריסאי", מציין אסף כהנר, מנכ"ל חברת Ewave Nadlan, המפעילה בשש השנים האחרונות זרוע לייזום פעילות נדל"ן ומלונאות באי הקפריסאי, "אבל שום דבר לא הכין אותנו למבול הפניות שאנו חווים בתקופה האחרונה. ישראלים רבים מעוניינים לגוון את השקעתם עם נכס בחו"ל - וקפריסין עלתה על המדגם. הקרבה הגיאוגרפית, ההיכרות של ישראלים רבים עם המקום, העידוד של הממשלה הקפריסאית, השייכות לאיחוד האירופאי - כול אלה נותנים לישראלים את הביטחון לבצע את השקעתם באי. זה בא לידי ביטוי בהתעניינות רחבה, בכמות פגישות שגדלה בין לילה, וכמובן בכמות המכירות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מפרץ ההייטק

בבסיס ההגירה של אנשי הייטק לקפריסין עומדת תכנית ממשלתית סדורה שמטרתה לשים את קפריסין על מפת הטכנולוגיה העולמית. הקפריסאים מיתגו את האי שלהם בשם - Tech Island - והם פועלים בכול דרך אפשרית כדי לעודד את המעבר של חברות טכנולוגיה בכול גודל או סוג אליהם לאי. התוצאות לא מאחרות לבוא, כ-500 חברות טכנולוגיה הציבו נוכחות באי הקפריסאי - בהן גם חברות טכנולוגיה רב-לאומיות מובילות, דוגמת: מיקרוסופט, אורקל, סאפ, יבמ, אמדוקס הישראלית, ועוד חברות רבות נוספות. מדי חודש עוד ועוד חברות מודיעות על המעבר של משרדיהן או מרכזי המו"פ שלהם לקפריסין, וזה כולל מעבר של כול העובדים, משפחותיהם ומטלטליהם.

בישראל אנו קוראים לזה עלייה, בקפריסין זו הגירה, אבל התוצאה דומה - גידול ניכר באוכלוסייה. מנתונים שפרסמה לשכת הסטטיסטיקה הקפריסאית לשנת 2021 עולה כי אוכלוסיית האי עמדה על 918,000 תושבים - מתוכם 193,300 תושבים היו בעלי אזרחות זרה המתגוררים בקפריסין - שיעור מדהים של 21% מהאוכלוסייה. אם ניקח את ההשוואה הישראלית, הדבר היה דומה לכך ש-1.99 מיליון מתושבי המדינה היו זרים, נתון כמעט בלתי מתקבל על הדעת בעין ישראלית. כמו כן, אם נשווה את הנתונים לשנת 1992 - הרי שאז עמד שיעור הזרים המתגוררים בקפריסין על 4.2% בלבד.

התוצאה של ההגירה לקפריסין היא שאוכלוסייתה גדלה בין השנים 2011 ועד 2021 בשיעור כולל של כ-10 אחוזים. זאת למרות שיעור הילודה הנמוך בקפריסין עצמה - ממוצע של 1.3 ילדים לאישה, נתון נמוך שאלמלא ההגירה לאי היה גורם לכך שאוכלוסיית קפריסין הייתה מצטמקת, ולא גדלה.

חוף בקפריסין. ShutterStock
מפרץ ההזדמנויות – 500 חברות הייטק התמקמו בקפריסין ונוספות בדרך/ShutterStock

שוק נדל"ן גואה

הגירת ההייטק העולמית יכולה לתת הסבר לפחות חלקי של השגשוג בשוק הנדל"ן הקפריסאי. מדד מחירי הנכסים בקפריסין של RICS בשיתוף עם פירמת KPMG מראה כי מחירי דירות בקפריסין עלו במהלך שנת 2022 בשיעור של 11.94%, ומחירי בתים פרטיים עלו בשיעור לא מבוטל של 8.99%.
את הגאות הזו בשוק הנדל"ן זיהו משקיעי נדל"ן מתוחכמים מכול רחבי העולם, וביניהם, איך לא - גם המשקיע הישראלי. אם בשנת 2020 נקנו בקפריסין 2,432 נכסים על ידי אזרחים זרים, הרי שבשנת 2022 המספרים זינקו בצורה דרמטית ועמדו על 4,123 נכסים, גידול של כמעט 70 אחוזים.

לדעתם של אנשי תעשיית נדל"ן קפריסאים ההגירה לאי הינה גורם משמעותי בעליית מחירי הרכישה והשכירות של נכסי מגורים. אוכלוסיית האי גדלה כתוצאה מהעידוד והתמריצים של ממשלת קפריסין להעביר לאי אוכלוסייה של אנשי עסקים ומקצועני הייטק. חברות מכול רחבי העולם מעבירות לקפריסין פעילות עסקית, והתוצאה היא אלפי משפחות המגיעות להשתקע באי מדי שנה. אנשים אלו צריכים לבסס את חייהם באי, וזה כולל בין השאר מגורים בדירות או בתים נאותים. המהגרים לקפריסין הינם בעלי כוח קנייה חזק, והדרישה שלהם היא מגורים בנכסים שיהלמו את כוחם הכלכלי. שכונות מגורים שלמות בערים מרכזיות של קפריסין נבנו בשנים האחרונות כדי לענות על הביקושים של מהגרי העבודה שהגיעו לאי. הדגש הוא על שכירות נכסים, והצפי של ממשלת קפריסין הוא שגל ההגירה למדינה אף ילך ויתחזק בשנים הקרובות.

זו לא דרום תל אביב, זו לרנקה – קפריסין מזכירה לישראלים את תל אביב של פעם. Davit Margaryan בפורטל Unsplash,
זו לא דרום תל אביב, זו לרנקה – קפריסין מזכירה לישראלים את תל אביב של פעם/Davit Margaryan בפורטל Unsplash

Ewave Nadlan שהקימה כבר לפני שש שנים זרוע עצמאית ביזום נדלן ומלונאות בקפריסין זיהתה את הפוטנציאל הזה ויזמה את בנייתן של מאות יח"ד באי השכן. החברה גם יזמה שלושה מתחמי מלונאות המופעלים תחת המותג LIV הזוכים לדירוג מוביל באתר Booking.

כהנר מסכם: "שיחות שלנו עם משקיעים מציפות את האהבה של הישראלים לקפריסין - הקרבה הפיזית, האסתטיקה היפה, הקולינריה הטעימה, והצמיחה הכלכלית שחווה האי. בערך מחצית מהרוכשים ביצעו השקעתם לצורך עירוב מטרות - הן כדירת נופש לצרכיהם הפרטיים והמשפחתיים, והן לצורך של השקעה והשכרה לטווח קצר".

לסיכום, האי הקפריסאי היה תמיד קרוב ומעניין, אבל שילוב של כלכלה בצמיחה, תמרוץ ממשלתי אינטנסיבי, ואווירה של חו"ל בטיסה קצרה - מושכים את הישראלים לקפריסין, כמו גם חברות ומשקיעים מכול העולם. הביקוש לאי מצוי בגדילה, ומייצר הזדמנויות ראויות, שמצריכות לכול הפחות מחשבה על כניסה לפוזיציית השקעה באי השכן.

בשיתוף Ewave Nadlan
  • עוד באותו נושא:
  • קפריסין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully