וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשזה נוגע לרכישת דירה, האם אנחנו מקבלים החלטות רציונליות?

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 15:04

כיצד נדע האם זהו זמן טוב לקנות דירה או דווקא לשבת על הגדר ולחכות? ומה המשקל של התקשורת על ההחלטה שאנחנו מקבלים? פנינו לשרון דידי, מומחית להשקעות נדל"ן בישראל, כדי שתעשה לנו קצת סדר

מכירת דירה. ShutterStock
כשזה נוגע לרכישת דירה, האם אנחנו מקבלים החלטות רציונליות?/ShutterStock

עולם הנדל"ן חווה מאז ותמיד עליות וירידות. תחושת חוסר הוודאות מרחפת כל הזמן מעל רוכשי הדירות - כשהשאלה האם המחירים ימשיכו לעלות או שהמגמה תשתנה, תמשיך להטריד אותנו תמיד, ככל הנראה.

גיא אריאלי היה זה שהוכיח בספרו "לא רציונלי ולא במקרה" כי כשמדובר בקבלת החלטות בחיינו, נדמה לנו שאנחנו בשליטה, שאנחנו מקבלים החלטות נבונות ורציונליות. עם זאת, ברוב המקרים, ההחלטות שאנחנו מקבלים מבוססות על המון דעות, ידיעות והשערות שאנחנו שומעים, רואים וקוראים.

כדי להבין האם השיקולים והלבטים שלנו בקנית דירה הם רציונליים או מבוססים בעיקר על רגש, פנינו לשרון דידי, מומחית להשקעות בתחום הנדל"ן.

שרון דידי, מומחית השקעות בנדל"ן בישראל. יח"צ,
שרון דידי, מומחית השקעות בנדל"ן בישראל/יח"צ

"אצל מרבית האנשים בעולם, ההחלטה האם לרכוש דירה תהיה מבוססות על רגשות ואמוציות, הרבה יותר מאשר על נתונים סטטיסטיים ומספרים. בנושא הזה, נכנס רובד אחר שלא מדברים עליו מספיק - התקשורת והמשקל שלה על ההחלטות שלנו ועל תנודתיות השוק," אומרת שרון דידי.

"האם הבחנתם שכאשר התקשורת מדברת על עליות מחירים - המחירים עולים, וכשהיא מדברת על ירידות, המחירים נעצרים והשוק נכנס למעין קיפאון, המתנה גורפת לירידה שלא מגיעה?"

"חשוב לציין שהתקשורת לא אומרת דברים לא הגיוניים, היא הרי משקפת לנו את המציאות - עם זאת, היא גם יוצרת מציאות. התקשורת מעלה תרחישים שעדיין לא קרו ויוצרת את הציפייה שדברים אלו יקרו בעתיד הקרוב, מה שגורם לחלקנו לעצור את העשייה ולשבת על הגדר בהמתנה לתרחיש שציירו לנו בכתבה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אז איך נקבל החלטות רציונליות כשזה נוגע לנדל"ן?

"למטבע יש שני צדדים. לכן, חשוב מאד לקבל את האינפורמציה מהתקשורת באופן ביקורתי, לדעת לעבד אותה ולהבין מה נכון עבורנו ומה פחות, שהרי כל אדם נמצא בצומת אחר בחיים. כך, על כל אחד מאיתנו לעשות את הבדיקות בעצמו ולהחליט האם נכון לו להשקיע, או לחכות".

"מהניסיון שלי, אני יכולה לומר שהמצב, כפי שהוא כיום, לא מבשר טובות. הגידול הצפוי במבקשי הדיור בשנים הקרובות, בשילוב עם החוסר העצום בהיצע עקב ההאטה בהתחלות הבניה, מובילים לדבר הגיוני אחד - עליית מחירים. אנחנו בסוג של גלגל, שלצערנו, לא עוצר".

וכעת, לשאלה הגדולה: האם זה נכון להשקיע עכשיו, כשהריביות גבוהות, או שעדיף לחכות?

"כשאני מסתכלת מהצד על מה שקורה היום, אני נזכרת בתקופת פוסט-קורונה. גם אז הייתה תקופה של חוסר וודאות, אנשים כבר הספידו את הנדל"ן, דיברו על ירידת מחירים, ואחרי כמה חודשים של ישיבה על הגדר, הופ עלית מחירים דרמטית".

אז נכון, המצב היום מורכב יותר, אבל גם לזה יש פתרונות. תכנון נכון של רכישת דירה יכול להסב לרוכש הזדמנות טובה להיכנס לעולם הנדל"ן - דווקא היום, כשהריבית גבוהה והקבלנים ממונפים ולחוצים למכור".

"פתרון אחד הוא לרכוש דירה "על הנייר", עם פריסת תשלומים שמתאימה ליכולת אישית של הרוכש. כאשר מנתבים את התשלומים, כך שהחזר המשכנתה יתחיל בעוד שלוש שנים, כלומר בגמר הבניה, הדבר צפוי להקל על הרוכשים בעניין הריבית - שעל פי כלכלנים, עתידה לרדת בתחילת 2025".

זיכרו - דווקא כשכולם עוצרים ולא עושים, זה הזמן לעשות, למצוא את ההזדמנויות. גם כשהשוק עולה וגם כשהוא יורד - ההזדמנויות קיימות, צריך רק לחפש ולמצוא.

הטיפ שלי: אל תמתינו לקנות נדל"ן, תקנו נדל"ן ותמתינו.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully