וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהם עיקרי התיקונים בחוק מיסוי מקרקעין - ואילו עוולות לא תוקנו?

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 10:21

חוק ההסדרים לשנת 2023-2024 כולל תיקונים נוספים, מיחזור של רעיונות, בלי שמישהו יודע לומר מה ירוויחו אזרחי וכלכלת ישראל. אז מהם התיקונים האחרונים בחוק מיסוי מקרקעין, ולא פחות חשוב - מה הם העוולות שלא תוקנו? בדקנו בסיוע רו"ח דורית גבאי, בוגרת רשות המסים

מסים. ShutterStock
מסים/ShutterStock

חקיקת המיסוי בישראל כבר מזמן אינה בידיים של כנסת ישראל, אלא בידי רשות המסים. מעל שני עשורים שרשות המסים, שאמונה על גביית מס אמת, היא זו שמקדמת את חקיקת המס בכלל, ומיסוי מקרקעין בפרט.

"דרך המס" היא הדרך שבה ממשלות ישראל בוחרות לנהל את שוק הנדל"ן, ולמרות שאין שום אינדיקציה לשיפור, או מדידה שמראה כי חקיקת מס שנועדה לבלום או להאיץ פעילות נדל"נית אכן משיגה את מטרתה ועובדת - השיטה ממשיכה להתקיים, והציבור, כרגיל, סופג הכל.

בכל פעם מחדש, כאילו אין למידה של העבר, רשות המיסים "פותרת" לשר אוצר זה או אחר את הגרעון בתקציב, או מציגה בפניו "טריקים" שיביאו לעידוד הפעילות או בלימתה - תלוי באיזו שנה נבחר שר האוצר.

והנה, שוב, חוק ההסדרים לשנת 2023-2024 כולל תיקונים נוספים, מיחזור של רעיונות למתן הטבות מס, או הכבדת מס - בלי שמישהו יודע לומר, באמת, מהי העלות התקציבית, ובמקרה הזה, מה ירוויחו אזרחי וכלכלת ישראל.

אז מה הם התיקונים העיקריים שיש לשים לב אליהם, ולא פחות חשוב, אילו עוולות לא תוקנו? דורית גבאי, רו"ח המתמחה במיסוי מקרקעין, מסבירה, ולא מקלה על הממשלה.

לדבריה, יש לשים לב למועדי התוקף של השינויים. מעניין מאד מדוע יש הבדלים והתיקונים אינם חלים מיום 1.6.2023 ואילך באופן גורף לכל החקיקה.

להלן עיקרי התיקונים:

תקופת החלפת דירה בדירה קוצרה, והיא מיום 01.06.23 ועד 31.05.25, כלומר 18 חודשים בלבד;

חישוב לינארי מוטב על מכירת דירת מגורים מזכה, יישאר בעינו, במידה ובמועד רכישת הקרקע או ביום 01.06.23 הייתה קיימת על הקרקע דירת מגורים או כאשר הושלמה בניית דירת מגורים עד 31.12.30 - חשוב לחותמי חוזים מול קבלנים, כדי להבטיח שיעמדו במועד;

רכישת "דירת מעטפת" תיחשב כרכישת "דירת מגורים" לצורכי מס רכישה. תיקון זה יחול לרכישות מיום 01.01.24; הוראת שעה להפחתת מס למוכרי קרקעות פנויות, אשר קיימת לגביהן תוכנית המתירה לבנות 8 דירות מגורים ומעלה (מכירה במזומן או בקומבינציה), שיום הרכישה של הקרקעות הוא בין אפריל 1961 לנובמבר 2001;

עשרות תיקונים נוספים בתחום ההתחדשות העירונית;

מה לא נמצא בחוק החדש?

ביטול עוולות מעיקות המייקרות את המיסוי. כך למשל, לא עדכנו את תקרת הפטור במכירת דירה יחידה - והיא נותרה מוצמדת למדד, בעוד השוק עלה בעשרות אחוזים. אין בחוק עדכון הסכומים בסעיף 49ה (מכירת שתי דירות וקניית שלישית תחתן).

בנוסף, לא ביטלו את העוול - הטלת מס רכישה על העברות נדל"ן בין בני זוג, לעומת אלה המתגרשים או מורישים, כי שם אין חבות במס רכישה כלל. נראה כי רשויות המס ממש מעודדים להתגרש.

לסיכום, מכירים את המשפט "נתנו לחתול לשמור על השמנת"? - כאשר רשות המיסים אמונה על חקיקת המס וגם על גבייתו, אין מדויק ממנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דורית גבאי, רואת חשבון המתמחה במיסוי מקרקעין. באדיבות המצולמים
דורית גבאי, רואת חשבון המתמחה במיסוי מקרקעין/באדיבות המצולמים
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully