וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בענף התשתיות, המדינה מחפשת את המחיר הזול, והציבור משלם ביוקר"

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 8:36

בעיני דוד יהלומי, עולם המכרזים והחוזים בענף התשתיות בישראל משול למגדל בבל, לכל מזמין עבודה שפה ותנאים שלו, מה שפוגע באיכות של פרויקטים, שהמדינה רואה אותם דרך המחיר בלבד | "ישראל צריכה לאמץ את המודל הבריטי"

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לפיתוח ועידוד ענף הבנייה בישראל. ארן דולב,
דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לפיתוח ועידוד ענף הבנייה בישראל/ארן דולב

אם זה עובד בבריטניה "הקטנה", זה יעבוד גם בישראל: דוד יהלומי, המנכ"ל הנכנס של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה ויו"ר מטה התשתיות, מדמה את ענף התשתיות בישראל למגדל בבל. "בישראל כיום אין מחירון אחוד, אין חוזה סטנדרטי, אין מנגנונים אחידים, עולם המכרזים והחוזים בענף התשתיות משול למגדל בבל. לכל אחד מהעשרות הרבות של מזמיני העבודה שפה משלו ותנאים משלו".

על פי יהלומי, הפתרון הוא סטנדרטיזציה בתחום המכרזים והחוזים, כפי שנהוג כיום במרבית מדינות אירופה והעולם. לדבריו, ישראל יכולה וצריכה לאמץ את המודל הבריטי מבלי לחזור לימי המנדט: חוזה אחיד בריטי (NEC) של המדינה מול הקבלנים. "וראו זה פלא, יש בניה בבריטניה וכל הצדדים נהנים מפרויקטים איכותיים יותר ויעילים יותר", אומר יהלומי.

"במגדל בבל הישראלי, לצערנו, אין ראייה מערכתית של הפוטנציאל המבוזבז. יש חוסר הבנה משווע בקרב מרבית הרגולטורים, שאם לא נשנה את הדרך, נמשיך לדשדש בביצה של פרויקטים באיכות ירודה שרואים אותם דרך המחיר בלבד. וכשהמדינה מחפשת את המחיר הזול, כידוע, הציבור משלם מחיר כבד", אומר יהלומי.

מגדל בבל צייר גוסטב דורה. ויקיפדיה, Creative Commons
מגדל בבל צייר גוסטב דורה/Creative Commons, ויקיפדיה

לדבריו, יש לאמץ את המודל העולמי גם בישראל. כך, גם לכל מדינות האיחוד האירופי קיים מרכז בוררות אחד ליישוב סכסוכים, וגם שם נהוג חוזה אחיד. הנתונים מלמדים שזה מונע ריבוי של הליכים משפטיים ארוכים, מעלה את היעילות והתפוקה של הפרויקטים וחוסך מיליארדי אירו בכל שנה.

"ורק בישראל 'הגדולה' כל מזמין עבודה ממשלתי, כל רשות מקומית, כל תאגיד עירוני בטוח שאין תחליף לשיטה שלו. זה בדיוק מגדל הבבל של ענף הבניה והתשתיות", אומר יהלומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

הפשיעה הכלכלית היא מגיפה המאיימת על ענף הבנייה

יהלומי הזהיר בוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת, שהתקיימה בסוף השבוע האחרון (15-17.6) מפני הפשיעה הכלכלית, שפושה כמגיפה בענף ומאיימת על קיומו.

"אני לא מדבר רק על פרוטקשן. אני מדבר על גורמי פשיעה שמשתלטים על מכרזים בהיקפים עצומים כאמצעי לעשיית הון קל וגם כאמצעי להלבנת הון. אסור שמצב זה יימשך, נדרשת מלחמת חורמה בכל האמצעים וללא פשרות".

ענף הבניה והתשתיות בישראל מהווה את אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק, ואחראי על 13.6% מהתל"ג, בהיקף של 234 מיליארד שקל. הענף מהווה כ-16% מהכנסות המדינה ממיסים בהיקף של כ-83 מיליארדי שקל, ו-22% מסך האשראי במשק.

"עם נתונים אלה, כאשר הענף שרוי במשבר דיור ותשתיות עמוק ומתמשך, ההשפעה על כלל המשק ועל כל אזרח ואזרח היא כבדה מנשוא", אומר יהלומי.

"בשלוש השנים האחרונות, הוכפל מספר החברות שנגרעות מהשוק, כשיותר ויותר חברות קבלניות נקלעות לקשיים פיננסיים. על פי קצב גידול האוכלוסייה, בשלושת העשורים הקרובים, המדינה תידרש לבנייה של 3 מיליון יחידות דיור ובניית תשתיות בהיקפים עצומים של מאות מיליארדי שקלים," מסכם יהלומי.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully