וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי הבניין מדווחים: אנו חשופים לשמש רוב שעות היום, ללא מיגון ראוי

ליעד וכניש

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 14:47

מחקר חדש שבוצע בסימן שבוע המודעות למאבק בסרטן העור, חושף תמונת מצב מדאיגה: מרבית המעסיקים לא מספקים הגנה ראויה לעובדיהם מפני חשיפה לשמש באתרי הבנייה | עוד, בכתבה: טיפים למלעבודה נכונה בשמש

עובד בענף הבנייה מתוסכל. ShutterStock
עובדי הבניין מדווחים: אנו חשופים לשמש רוב שעות היום, ללא מיגון ראוי/ShutterStock

מחקר חדש של המוסד לבטיחות ולגיהות, שבוצע בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן העור לרגל שבוע המודעות למאבק בסרטן העור, חושף תמונת מצב מדאיגה לעובדים באתרי הבניה:

פחות משליש (28.3%) מהעובדים חושבים שמקום העבודה שלהם מקפיד על הגנה ראויה על עובדיו מפני חשיפה לשמש, כשכמעט מחצית מהם דיווחו שהמעסיקים לא מספקים להם כובע או מחסה מפני עבודה בשמש, וכ-70% דיווחו שהמעסיקים לא מספקים להם קרם הגנה בזמן העבודה בשמש - מצרך אשר בשימוש יום יומי יכול להגיע לסכומים גבוהים במיוחד בהוצאה עונתית.

מדוח רשם המחלות התעסוקתיות במשרד הבריאות 2017 עולה כי 89.4% מהמקרים של גידולים ממאירים, שהוכרו כסרטן ממקור תעסוקתי, היו מקרי סרטן העור. לפי הספרות, חשיפה לשמש שכיחה וגבוהה בעבודות בנייה, גינון, פיקוח עירוני, ניקיון ברחובות, תחזוקת מבנים ועבודות חקלאות. בעבודות אלה יש שיעור סרטן תעסוקתי גבוה יחסית למקצועות אחרים;

שמש. Iakov Kalinin, ShutterStock
השמש היא הגורם העיקרי לסרטן העור/ShutterStock, Iakov Kalinin

מטרת המחקר בו השתתפו 345 עובדים מכלל העיסוקים במשק הישראלי, הייתה לבחון את התנהגות ההתמגנות של עובדים ועובדות בישראל מפני השמש ותמיכת המעסיקים במניעת החשיפה.

העובדים נשאלו על מידת ההתמגנות שלהם על ידי לבוש, משקפי שמש ושימוש בתכשיר הגנה. רק 59% מהעובדים דיווחו כי הם נושאים אמצעי הגנה מפני השמש לרוב או תמיד. האזור החשוף ביותר בקרב העובדים היה העורף ולאחריו הכתפיים והחזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

האם האחריות נמצאת אצל העובד בלבד?

האחריות לשמירה על בטיחות העובדים מפני קרינת השמש אינה רק באחריות העובד, אלא מוטלת גם במעסיק. במחקר, נמצא שבמקומות עבודה בהם הקפידו המעסיקים על הסברה ומתן אמצעי מיגון מפני השמש לעובדים, אחוז השימוש בציוד המיגון היה גבוה יותר.

כמחצית מהמשיבים (49.6%) ציינו כי הם מקבלים הדרכה שנתית על סיכוני החשיפה לשמש, 22.3% קיבלו הדרכה בעבר ו-28.2% לא קיבלו כלל הדרכה לגבי סיכוני החשיפה לשמש.

על פי הסקר, עובדים שמקבלים הדרכה קבועה שומרים באחוזים גבוהים יותר (בין 8% בהגנה על הראש ל-33% בהגנה על כפות הידיים) מאשר עובדים שלא קיבלו הדרכה כלל. בקרב עובדים שדיווחו כי מעסיקיהם סיפקו להם כובע, היו אחוזים גבוהים יותר של הגנה על הראש (91.4% לעומת 72.0% בקרב מי שלא סופק כלל), העיניים (62.1% לעומת 56.0%) והאוזניים (13.8% לעומת 12.0%).

שיעור גבוה יותר של עובדים שדיווחו כי מעסיקיהם סיפקו תכשיר הגנה דיווחו על שימוש בתכשיר הגנה, אולם, ראוי לציין כי אחוז גבוה של עובדים שלא סופק להם קרם הגנה השתמשו בלבוש ארוך כהגנה מקרינת שמש, אפילו כשמעסיקיהם סיפקו תכשיר הגנה או חלופה כספית.

טיפים למעסיקים: כך תשמרו על בטיחות העובדים מפני עבודה בשמש

המוס"ל פועל רבות להגברת תודעת המעסיקים והעובדים לסכנות אלה, ומציע דרכים רבות ומגוונות לשמירה על סביבת עבודה בטוחה, ביניהם:

תספקו עזרים פשוטים להגנה מהשמש: ביגוד ארוך, משקפי שמש, כובע ומסנני קרינה.

תתכננו נכון של שעות הפעילות עשוי להפחית משמעותית את החשיפה לשמש.

תהיו מודעים לגורמים מסרטנים כימיים ואחרים לשם בקרה ומניעה של חשיפה ככל האפשר לגורמים אלה בתהליכי עבודה.

תבצעו ניטורים במקומות העבודה, במטרה לאתר סכנות העלולות להזיק לעובדים.

בצעו הדרכות ומעקב רפואי: אבחון וטיפול מוקדם מאפשרים סיכויי ריפוי גבוהים. לכן חשוב להדריך את העובדים לא רק בהגנה מפני השמש, אלא גם כיצד לבצע בדיקה עצמית לאבחון המחלה, והכרת הסימנים הראשוניים.

במקרה של קרינה בלתי מייננת - תפעלו להגדלת המרחק מגורם הקרינה, הגבלת משך השהות לגורם הקרינה, תוך הקפדה על תפעול נכון של הציוד בהתאם להוראות היצרן.

בצעו הדרכה שנתית לעובדים בדבר הסיכונים, החשיפה אליהם והשפעתם על בריאותם התעסוקתית.

סרטן העור. ShutterStock
שבוע המודעות לסרטן העור/ShutterStock

"המחקר שלנו מוכיח שבישראל יש פחות מודעות תעסוקתית לסכנות השמש והשפעת הקרינה האולטרה סגולה", מסבירה ענבל כהן תובל, מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור, "במדינה כמו שלנו, כשרוב ימות השנה שטופות שמש בעלת קרניים אכזריות, ראוי ונדרש שכל מי שיוצא מפתח ביתו יתמגן, על אחת כמה וכמה אלה שרוב היום שלהם תחת כיפת השמיים. אלה שחשופים לשמש חייבים להתמגן בכל האמצעים הקיימים, להקפיד ללבוש ביגוד שיכסה את כל הגוף, כולל שרוולים ארוכים, כובע רחב שוליים, עם הגנה לעורף, בנוסף להקפיד על הפסקת מנוחה בשעות בהן הקרינה גבוהה ביותר. כשמדובר במקדמי הגנה יש להתמגן כל שעתיים. יש להתמגן גם באזורים כמו הצוואר, העורף, מאוחרי האוזניים. אדם מבוגר צריך למרוח כפית אחת של קרם הגנה באזור הפנים הצוואר והעורף ולחדש את המריחה מידי שעתיים. מחקרים בינלאומיים מוכיחים כי 90% ממקרי סרטן העור נגרמו בשל חשיפה לא מבוקרת לשמש, ארגון שלא מקפיד על מיגון עובדיו, פוגע בהם באופן ישיר".

ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות וגהות: "המודעות לסכנת העבודה בשמש בקרב המנהלים אינה טובה. הנתונים במחקר המוס"ל מחייבים את כולנו לשנות את החשיבה ולהתחיל לפעול כדי להגן על העובדים שלנו מפני החשיפה לשמש. עובדים שנחשפים לקרינת השמש עלולים לחלות בסרטן תעסוקתי, להיעדר מהעבודה לזמן ממושך, לפגוע בפריון וברווחי הארגון מצד אחד ובחיים האישיים והמשפחתיים מצד שני".

ד"ר יוסי רחמים, הקריה האקדמית אונו, מומחה לדיני עבודה: הוראות חוק 'הזכות לעבודה בישיבה ובתנאים הולמים', חל רק על העסקתם של מאבטחים, ופקודת הבטיחות בעבודה מחייבת מעסיקים לספק תנאי עבודה הולמים רק לעובדי כפיים במפעל. אולם, בית הדין לעבודה הקיש מהוראות חוק אלה על הדין הרצוי ועל חובותיהם של כלל המעסיקים כלפי עובדיהם. בית הדין לעבודה קבע שיש לראות בזכותם של העובדים לקבלת תנאי עבודה הולמים כזכות יסוד, הנגזרת מחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. זכות אשר הפרתה עשויה לזכות את העובד הנפגע, ובנסיבות העניין, בפיצויים. מכאן, ניתן ללמוד על חובתם של מעסיקים להעניק לעובדיהם סביבת הגנה בטוחה ותנאי עבודה הולמים, לרבות הגנה מפני הסיכונים הכרוכים בחשיפה לשמש.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully