וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר לאומי בשוק הדיור: מאות קבלנים יעצרו פעילות עד סוף השנה

עודכן לאחרונה: 15.6.2023 / 17:28

בעקבות עליית הריבית ומדיניות הממשלה, עולה תמונת מצב קשה על פיה נוצר גידול של 40% במספר הקבלנים שנקלעו לקשיים במחצית הראשונה של השנה | שליש מהקבלנים מדווחים על קושי בקבלת אשראי | קבלנים מזהירים: אין פרויקט נדל"ן אחד שלא מעורב בו הפשע המאורגן

הועדה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת. ארן דולב,
הועדה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת/ארן דולב

אנחנו בעיצומו של משבר לאומי בענף הבנייה: כ-700 קבלנים יעצרו פעילות עד סוף השנה, גידול של 40% במספר הקבלנים שנקלעו לקשיים במחצית הראשונה של השנה, ומסקר הקבלנים עולה תחושת משבר קשה: 64% צופים ירידה נוספת ברווחיות, 60% ממכרזי המינהל נותרים ללא דורש.

‎תמונת המצב העגומה הזו עולה היום (ד') מנתוני התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, בוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת, הנוצרת לתחושתם בעקבות עליית הריבית ומדיניות הממשלה.

"פחות ופחות דירות מיוצרות בימים אלו, לצד גידול שנתי במשקי בית של 2.4% עם ירידה בהתחלות הבניה ל-60 אלף דירות, פיחות של 20%. המצב קטסטרופלי, תכניות לא ברורות בהתחדשות עירונית שמהווה חמישית מהתחלות הבניה בישראל, וכאילו כל זה לא מספיק, ישנו גם מחסור חמור בכח האדם בענף הבנייה, בהיקף עשרות אלפי משרות", מזהיר דוד יהלומי, המנכ"ל הנכנס של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, שהחל את תפקידו לפני כחודשיים.

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לפיתוח ועידוד ענף הבנייה בישראל. ארן דולב,
דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לפיתוח ועידוד ענף הבנייה בישראל/ארן דולב

לדבריו, "הקיפאון בבנייה ובתשתיות יפגע אנושות במשק. אם הממשלה לא תתעשת - היא תפסיד השנה הכנסות עצומות מנדל"ן. הצפי לפגיעה מהרפורמה המשפטית הוא פחות מחצי מסכום זה. ללא התערבות הממשלה צפויה העמקת הקיפאון בשוק הדיור והתשתיות".

הוועידה הלאומית לבנייה ותשתיות באילת מתקיימת, נזכיר, במקביל לפרסום נתוני למ"ס על ירידה חדה של 50% במספר עסקאות המכירה של דירות חדשות על ידי קבלנים בחודש אפריל, לעומת חודש מרץ שקדם לו. מגמה הנמשכת מתחילת השנה ורושמת שפלים חדשים, שנראו רק בתקופת הקורונה.

המצב הזה גורם באופן טבעי לקבלנים לעצור מלהתחיל בניה של דירות חדשות. מחירי הדירות הפסיקו אמנם לעלות לבינתיים, אך עוד שנתיים שלוש, כשהריבית תרד והביקוש יחזור, נמצא עצמנו בהיצע נמוך משמעותית. לדברי הקבלנים, "הממשלה חייבת לחזור לימי שרון ולתת ערבות לרכישת דיור, וכן רשת ביטחון לקבלנים בפריפריה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

התוכנית של סרוגו לחילוץ הענף מהמשבר

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר בפתח הוועידה כי "המשבר בענף הבנייה והתשתיות מסכן את המשק כולו בישראל. בשנה האחרונה נרשמה צניחה של 43% בהכנסות הממשלה הישירות מנדל"ן. על בסיס נתוני תחילת 2023 אנו צופים ירידה של כ-33% נוספים השנה, כלומר ירידה של כ-15 מיליארד שקל בהכנסות ממסי הבניה שאליהם התרגלה המדינה, וצניחה של כמעט 40% בהכנסות הכוללות של המדינה מהענף יחד, כולל מכירת קרקע. מדובר באבדן הכנסות עצום למדינה, של 32 מיליארד שקל ממסי נדל"ן".

כמו כן, סרוגו הציג בכנס תוכנית לחילוץ הענף מהמשבר, שמציעה התאחדות הקבלנים למדינה: "התוכנית כוללת עסקאות חילוף (קומבינציה) שיתניעו את הבנייה והתשתיות ויניבו עשרות אלפי דירות לדיור בר השגה. ההתאחדות דורשת רשת בטחון של המדינה, שתבטיח כי הממשלה תרכוש דירות שיזמים לא יצליחו למכור, בדגש על פריפריה; תוספת מכסה מיידית של 30,000 עובדים זרים במקצועות שישראלים לא מבצעים; פריסת תשלומים של היזמים עבור קרקע ופיתוח במכרזי רשות מקרקעי ישראל; הפחתת עלויות פיתוח של יזמים, ופרסום מכרזי תכנן ובנה".

התכנית של ראול סרוגו ליציאה מהמשבר בענף. הועדה הלאומית לבנייה ותשתיות,
התכנית של ראול סרוגו ליציאה מהמשבר בענף/הועדה הלאומית לבנייה ותשתיות

עוד, בכנס, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, יגאל סלוביק הציג נתונים מקיפים על מצב הענף ובין השאר הדגיש: "בשנה האחרונה זינקו הוצאות המימון בענף פי 4 ובמקביל נחתך ב-25% מספר היקף התחלות הבנייה. לאור זאת, זינק המחסור בדירות למשק ל-228 אלף יחידות דיור. ההשקעה בתשתיות הגיעה לשיא שלילי של עשור, המחסור בעובדים הקפיץ את הזמן הממוצע לבניית דירה עלה ל-31 חודשים, מרכזי קרקע נכשלים בהיקף הולך וגדל ואין תוכנית ממשלתית מסודרת לטיפול בענף".

"מאז שהועלה מס הרכישה על משקיעים, בסוף 2021, נגרעו מהמשק 7,700 דירות להשכרה. התחלות הבניה בתחום הזה בקיפאון לכן קצב התייקרות שכר הדירה זינק השנה ב-9% עבור שוכרים חדשים. אנחנו מדברים על העתיד של מדינת ישראל ושל תושבי ישראל ואין תוכנית ואין שום עשייה שתסייע להם".

הצעה נוספת שעלתה בכנס היא הפחתת המע"מ ל-16%. מדובר בעלות של 4 מיליארד שקל שיתקזזו בהחייאת ענף הנדל"ן ויותירו רווחים רבים למדינה.

קבלני הביצוע בסיכון קיומי

תהילה ינאי, מנכ"לית חברת המידע העסקי Cocface BDI, הציגה תמונת עגומה של מצב קבלני הביצוע. לדבריה, "אנחנו צופים גידול של 8% ברמת הסיכון המשוקללת בענף ב-2023. ראינו שחיקה ברווחיות הקבלנים מאז אמצע 2021. בחצי הראשון של שנת 2023 זינק מספר הקבלנים שנקלעו לקשיים ב-40% ואנחנו צופים את הפסקת פעילותם של 680 קבלנים השנה".

"בנוסף, מהסקר השנתי שלנו בקרב מנהלי חברות הבנייה עולה כי 55% מהם צופים ירידה משמעותית בפעילות הענף השנה לעומת 7% בלבד שהעריכו כך אשתקד. שליש מהם כבר מדווחים על קושי לקבל אשראי לביצוע הבנייה".

הועדה הלאומית לבנייה ותשתיות. הועדה הלאומית לבנייה ותשתיות,
תחושת משבר בענף הבנייה/הועדה הלאומית לבנייה ותשתיות

בתגובה לנתונים, אמר צביקה דוד, סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר אגף תשתיות: "אנחנו במשבר עולמי של עלויות בחומרי הגלם ובמדדים תשומות שמזנקים בעקבותיו, יחד עם קשיים פיננסים. על המדינה לבטל את החרגת עבודות הנדסה בנאיות בחוק מוסר תשלומים שקובע תשלום תוך 45 יום מתום חודש העבודה. צריך לערוך חוזים בין הקבלן, מזמין בנייה ציבורי, וגוף פיננסי המלווה את הקבלן, והחוזה ישמש כבטוחה למימון התזרימי של הפרויקט".

עוד, מוסיף צביקה דוד כי: "המדינה גם חייבת לחסל בפעולה מיידית את הפשיעה הכלכלית. ארגוני פשע כבר לא מסתפקים בפרוטקשן, אלא משתלטים על חוזי בנייה של המדינה. הממשלה הנוכחית הבטיחה הבטחת בחירות בעניין הזה. אני בא מהשטח, אני אומר לכם - איבדנו שליטה לגמרי. שרים יקרים תתעוררו. אתם תשאירו לנו מדינה אחרת - שחלק לא קטן ממנה לא בשליטתנו".

חייבים להתחיל כבר אתמול את ההכנות לדור עתיד

סגן נשיא ויו"ר אגף יזמות ובניה של ההתאחדות, חיים פייגלין: "המדינה תגיע ל-20 מיליון תושבים בדור הנוכחי, אך מקדמת כל שנה בניית 100-200 אלף יחידות דיור ובכך מסכנת את כולנו. ניתן היה לצפות לתוכנית מתאר ל-40 שנה קדימה לכל הפחות ו-5 מיליון דירות עם תשתיות, שטחי התעסוקה ומסחר.

"רק כך ניתן לתקצב, לתכנן ולבצע את התשתיות הנדרשות בזמן. יש לתכנן כעת שתי מטרופולינים חדשים בנגב ובגליל בנוסף לעיבוי ערים קיימות".

השוכרים ודיירי והפריפריה ללא מענה

רוני בריק, נשיא הכבוד של ההתאחדות ויו"ר ארגון הקבלנים בשרון: "התחדשות עירונית מחזיקה כיום מעל חמישית (20.9%) מהתחלות הבנייה בישראל והפוטנציאל הוא אדיר. ראינו גידול של 40% בהתחדשות העירונית ב-5 השנים האחרונות. הרוב בתמ"א 38 של הריסה ובניה מחדש. זהו זינוק של 300% בחמש השנים, 9,200 דירות. למרות זאת, המדינה ממשיכה לתכנן חיסול של התמ"א. עיריות נמצאות לפני בחירות וצריכות להגיע להסכמה פנימית על תוכנית התחדשות לעיר שבלעדיה - תיעצר התמ"א אצלן. זה לא יעבוד".

אלי אביסרור, ממלא מקום נשיא ההתאחדות ויו"ר ארגון הקבלנים בנגב, הוסיף גם הוא בנושא: "מדברים בממשלות על קידום הפריפריה וזה נשאר על הנייר. צריכה להיות תוכנית מסודרת שתבטיח הגירה חיובית לפריפריה ותמנע עוד זינוק במחירי הדירות בכל הארץ. היא חייבת לכלול תמריצים בדרום ובצפון. בבאר שבע למשל צריך לתת תמריצים שהדרום מקבל והיא החורגה מהם. התוכנית חייבת לכלול רכבות מהירות של 35 דקות לבאר שבע ולצפון, הרחבה של כביש 6 בנגב, הקמת שדה תעופה נוסף בנבטים ובתי חולים חדשים. בבאר שבע כבר אושרה תב"ע כזו, אחרי שנים של בית חולים אחד ל-700 אלף תושבים".

הועידה הלאומית לבנייה ותשתיות. הועידה הלאומית לבנייה ותשתיות,
ירידה דרמטית ברכש דירות עקב עליית הריבית/הועידה הלאומית לבנייה ותשתיות

לדברי גזבר התאחדות הקבלנים וממלא מקום יו"ר ארגון קבלני ירושלים, אילן גורדו: "לפי נתוני האוצר, מחוז ירושלים הוא היחיד שבו לא פחתו השנה מכירות הדירות. ירושלים צמחה בתוך 20 שנה ב-300 אלף תושבים וצפויה לגדול בחצי מיליון בעשור הקרוב. העיר צומחת לאור מדיניות הפחתת רגולציה, ההפוכה מברוב חלקי המדינה, ולאור השקעה מאסיבית בניקיון ופיתוח סביבתי, יחד עם מהפכה תחבורתית אמיתית, ותפיסה שמוביל ראש העירייה של קידום ציפוף בבנייה לגובה לצורך פגיעה מינימאלית בשטחים פתוחים בעיר. אפשר אחרת".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully