וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא יעבדו עליכם: הקפאת המשכנתא תעלה לכם יותר, לממשלה יש פתרון אחר

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 9:34

האם הקפאת המשכנתא היא באמת הצעה טובה? האם יש צעד שהממשלה יכולה לעשות כדי להקל על הלווים? לקראת עלייה נוספת במדד המחירים לצרכן, פנינו למומחה בתחום המשכנתאות עם כל השאלות הקשות, שיעשה לנו קצת סדר

כסף משכנתא. freepik,
הקפאת המשכנתא תעלה לכם יותר, לממשלה יש פתרון אחר/freepik

בשנה ורבע האחרונות עלו החזרי המשכנתא בצורה דרסטית בשל עליות תכופות של ריבית בנק ישראל. גובה רכיב הפריים לבדו קפץ מרמה של 1.6% לרמה שלא הכרנו הרבה שנים, של 6.25%.

לאחר עלייה של 0.8% שנרשמה בחודש אפריל האחרון וסימנה עלייה שנתית של כ-5%, העלייה הקרובה הצפויה במדד המחירים לצרכן היא מכה על מכה שמצמצמת משמעותית את השכר הריאלי של מרבית העובדים במשק, שלא לדבר על לווי המשכנתאות שמשלמים אלפי שקלים יותר בחודש - תוך שנה אחת בלבד.

המהלך של בנק ישראל להעלאת הריבית, שמעלה באופן דרמטי את המחירים במשק, נועד אמנם להגביל את שגרת הצריכה, ולהוביל להורדת מחירים בטווח הארוך. בינתיים חלפו מספר שנים מההעלאה הראשונה - והירידה, עם זאת, לא נראית באופק.

גרף הריבית עולה. shutterstock, עיבוד תמונה
ריבית הפריים עלתה בכמעט 5% תוך שנה אחת בלבד/עיבוד תמונה, shutterstock

נזכיר כי כשנה לפני תחילת עליות הריבית האחרונות, התקבלה ההחלטה בבנק ישראל לאשר בניית תמהיל משכנתה של 66% מגובה סכום ההלוואה הכולל.

לדברי נועם עמית, מנהל פיתוח עסקי ב-'אלדר משכנתאות', "באותה תקופה זה בהחלט היה יעיל, אך כיום מדובר בבעיה רצינית שמשפיעה על הכיס של כולנו. ההערכות הן שרכיב הפריים לבדו גרם לעלייה בהחזרים החודשיים, בסכומים של כ-1,000 עד 2,500 שקל בממוצע למשפחה".

אז איך ניתן להתמודד עם טירוף המשכנתאות? שאלנו את נועם עמית.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

לאחרונה הבנקים החלו להציע אפשרות ל-"הקפאת המשכנתא", זה כדאי?

"מדובר בהלוואה נוספת שנצטרך לקחת על עצמנו. הרי כל תשלום ריבית שאנחנו מקפיאים נאגר אל תוך החוב שלנו ומגדיל אותו בהתאמה. מצד שני, סך ההלוואה מתחלק לסך השנים שנותרו להלוואה, ואז העלייה בהחזרי המשכנתא קטנה יחסית, אבל עדיין החוב שלנו גדל וממש לא מדובר ב-"פתרון קסם", כמו שנוהגים להציג את זה".

"הציבור חושב שקיבל הפסקה מתשלומי המשכנתא, אלא שהחוב גדל וכמובן שזה מגדיל את רווחי הבנקים ואת התלות של הלקוחות בהם. במילים אחרות, העשירים נהיים עשירים יותר והעניים עניים יותר".

אז איך ניתן להתמודד באמת עם החזרי המשכנתא הגבוהים?

"אצל הבנקים הגדולים ניתן למצוא מוצר שנקרא "מל"צ 5" או במילים אחרות משכנתא לא צמודה לחמש שנים. מוצר זה יכול לשמש תחליף ראוי לריבית הפריים ועשוי להקל מאוד מבחינה כלכלית. לדוגמא, אם על מסלול הפריים משלמים בממוצע נכון להיום כ-6% ריבית (פריים מינוס 0.25), במסלול המל"צ נשלם כ-4.8% ריבית. איך זה קורה? הבנקים קונים את הכסף דרך אגרות חוב ממשלתיות בעליות גיוס של 3.8% ריבית, וכך נוצר מרווח רווח של אחוז אחד לבנק".

האם יש איזה צעד שהממשלה יכולה לעשות כדי להקל?

"חשוב לציין, שהבנקים לא יוותרו על שורת הרווח שלהם כל כך מהר, לראיה הדו"חות הכספיים שלהם לרבעון הראשון של שנת 2023. אז מה כן אפשר לעשות? במקום פוליטיקה קטנה, הנה הצעה אטרקטיבית לממשלה: סבסדו את עלות האג"ח שדרכו הבנקים מגייסים את הכסף, כך שהבנקים יקנו את אגרות החוב ב-3% ריבית במקום ב-3.8% ריבית ויוכלו לקחת עוד מרווח מקסימלי של אחוז שלם.

"מהצד השני, נוטל המשכנתא יוכל לקבל את המל"צ בריבית בגובה של כ-4% במקסימום. במצב זה אנו מדברים כבר על פער של כ-2% בממוצע לעומת מסלול הפריים הרגיל".

מה היתרונות בהצעה לסבסוד אג"ח ממשלתיות?

"היתרונות בהצעה רבים: ראשית, נראה הקלה משמעותית בהחזרים החודשיים: כ-500 שקל על כל חוב של כ-500 אלף שקל בריבית פריים ל-20 שנה. שנית, לנוטל המשכנתא יהיה 'שקט נפשי' ל-5 השנים הראשונות וביטחון בהחזר קבוע, מבלי לחשוש מעליות ריבית נוספות. בנוסף, ישנו יתרון הגמישות: לאחר חמש שנים יש לנוטל המשכנתא תחנת יציאה מובטחת ללא קנסות, בה ניתן יהיה לחזור למסלול הפריים או לכל מסלול מועדף אחר. כך גם לא נחשוש מתחושת "פספוס", אם במקרה תחול בשנים הקרובות ירידה של ריבית הפריים".

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90;ללא, עיבוד תמונה
"בנק ישראל צריך להתערב"/עיבוד תמונה, פלאש 90;ללא

"לסיכום, בנק ישראל צריך להתחיל להתערב, בדיוק כמו שהתערב בקניית 60 מיליארד דולר בשנים 2019-2021 בשביל לתמוך ביצואנים. ציבור משלמי המשכנתאות מבקשים את התערבותכם בעלות המימון של אגרות החוב הממשלתיות לבנקים. יחדיו נוכל להשפיע על גובה ריבית המשכנתא הלא צמודה ל-5 השנים הקרובות. מסלול זה עשוי להוות פתרון משמעותי בהקלה על יוקר המחייה של כל משפחה בישראל", מוסיף נועם עמית, מנהל פיתוח עסקי ב'אלדר משכנתאות'.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully