וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יפצה את העובדים הנאלצים להיעדר מעבודתם עקב מבצע צבאי?

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 14:07

ההסדר החוקי כיום קובע פיצוי רק למעסיקים הנפגעים כלכלית במהלך מבצע צבאי, ואינו מחייב תשלום שכר לעובדים שנאלצים להיעדר מעבודתם עקב החלטות פיקוד העורף או סגירת מוסדות חינוך | ארגון קו לעובד קורא למדינה לייצר הסדר פיצויים מקיף

יירוטי כיפת ברזל במהלך חץ ומגן, אשקלון. 10 במאי 2023. רויטרס
יירוטי כיפת ברזל במהלך חץ ומגן, אשקלון. 10 במאי 2023/רויטרס

המדינה שוכחת את העובדים השכירים: ארגון קו לעובד קורא למדינה לייצר הסדר פיצויים עבור עובדים שכירים הנפגעים פיזית וכלכלית במהלך שעת חירום, מבצעי לחימה וכו'.

לדברי הארגון, בימים אלו מתקיימים דיונים הבוחנים מה יקבלו המעסיקים בעקבות הנזק שנגרם להם במבצע מגן וחץ - תוך התעלמות מוחלטת מהנזק הכלכלי שנגרם לעובדים השכירים בזמן המבצע. "זו ההזדמנות של המדינה לפרוש רשת הגנה מעל העובדים והמעסיקים מעתה ואילך", אומרים בקו לעובד.

כאמור, ההסדר החוקי כיום קובע פיצוי למעסיקים בלבד, ואינו מחייב תשלום שכר לעובדים שנאלצים להיעדר מעבודתם בשעת חירום, עקב החלטות פיקוד העורף ו/או סגירת מוסדות החינוך.

בנייר עמדה מפורט שכתב הארגון בנושא, ושלח לועדת כספים בכנסת, מציין הארגון כי ההגנה היחידה במסגרת החוק לה זכאים עובדים בשעת חירום הינה איסור לפטרם במידה ולא יתייצבו לעבודה, אך הגנה זו אינה נאכפת ועובדים חוששים להיעדר מעבודה פן יפוטרו. כמו כן, בהיעדר מנגנוני פיצוי בזמן אמת, עובדים רבים נאלצים לעבוד למרות הוראות פקע"ר מחשש לאבדן הכנסות.

נייר עמדה מפורט של קו לעובד. קו לעובד,
נייר עמדה מפורט של קו לעובד/קו לעובד

עוד, כותב הארגון, כי עד כה המדינה נמנעת מלהידרש לסוגייה זו. ההסדרה היחידה לה נדרשת המדינה היא מסלולי הפיצוי למעסיקים שהכנסותיהם ו/או עסקיהם נפגעו בזמן הלחימה באופן ישיר או עקיף, בין ששילמו שכר לעובדיהם ובין שלא, מסלולים שאף הם נקבעים תמיד בדיעבד ובאופן אד-הוק לכל סבב.

"על אף פניות חוזרות ונשנות של ארגונינו," נכתב בנייר העמדה של קו לעובד, "המדינה נמנעת מלהידרש לסוגיית שכר העובדים, ומותירה אותה כפתוחה למשא ומתן בין המעסיקים לעובדים, לכל סבב לגופו, ובדיעבד. גם במסגרת הדיונים על הסדרי הפיצוי למעסיקים, נראה כי ההסדרים המתגבשים אינם רואים לנגד עיניהם את צרכי העובדים בהכרח, אלא את צרכי המעסיק בלבד"

בסיכום נייר העמדה, קורא ארגון קו לעובד למדינה לגבש הסדר לפיצוי הוגן בזמן אמת, אשר יוודא שעובדים לא יצאו לעבוד בשעת חירום על רקע החשש מפני אבדן פרנסה. כמו כן, במסגרת הסדרת מנגנון הפיצוי למעסיקים, יש להתנות את הפיצוי הכספי למעסיק בתשלום שכר לעובדים, כאמור, גם אלו שלא הגיעו לעבודה עקב המצב הביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully