וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלני השיפוצים לבן גביר: "עובדי הצמתים" גומרים על הענף

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 11:08

על פי ההערכות בענף, "עובדי הצמתים" הפלסטינים תופסים למעלה מ-15 אחוז מעבודות קבלני השיפוצים, עובדים ללא ביטוח או היתר עבודה ומהווים סכנה בטיחותית; "הענף גוסס"

עובדים פלסטינים בסיום יום עבודה, מעבר אייל, מאי 2015. שלומי גבאי
עובדים פלסטינים בסיום יום עבודה, מעבר אייל, מאי 2015/שלומי גבאי

במכתב ששיגר הבוקר (א') יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, לשר הפנים, ח"כ איתמר בן גביר, קורא סיב לנקיטת צעדים למניעת תופעת "עובדי הצמתים" הפלסטינים, הנכנסים לישראל עם היתרים לא מתאימים או ללא היתרי עבודה כלל ומחכים לעבודה בצמתים. לדבריו, תופעה זו, איתה מתמודדים כבר שנים רבות בישראל, הולכת וגוברת באופן משמעותי - גם בגלל יוקר המחייה.

על פי הערכות, הנגיסה של "עובדי הצמתים" הפלסטיניים בישראל מהווה למעלה מ-15% מעבודות קבלני השיפוצים, הבאים לידי ביטוי בכ-40 אלף בתים בשנה, אשר משופצים על ידי העובדים שאוחזים בהיתר למסחר או להיתר עבודה חוקי רק אצל קבלן בניין או שיפוצים, ואף לעיתים שב"חים שנכנסים לישראל בדרך לא חוקית, דרך הגדרות וללא היתר.

מעבר לסכנה הבטיחותית הברורה, הדבר מהווה גם תחרות בלתי הוגנת לקבלני השיפוצים הרשומים, אשר מעסיקים עובדים באופן חוקי, עוברים הכשרות מקצועיות ומשלמים מיסים כדין. תופעה זו מובילה למחסור חמור בעבודות בענף, לדברי סיב, שהחל עוד בפסח האחרון שהיה לתקופת השיפוצים החלשה ביותר מזה שנים, דווקא בעונת השיא. "הדבר גורם להפליה מול קבלני השיפוצים הישראלים, ומוביל להפסדים גדולים לקבלני שיפוצים רבים, לענף כולו וגם למדינת ישראל".

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. ינאי דיטש,
ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים/ינאי דיטש

לאחרונה, אומר סיב, "אנו אף מזהים עלייה באחוזי קבלת תלונות על עבודה לא מקצועית, על עובד פלסטיני שברח באמצע ועוד. אותם עובדים מהווים סכנה ביטחונית ובטיחותית חמורה בכניסתם לבתים, הן מבחינה מקצועית כאשר לא ידוע על כל הסמכה מקצועית והם אינם מבוטחים בעבודתם ועובדים ללא השגחה".

בסיום המכתב, כותב סיב, כי "בחודשים האחרונים יש תחושה שענף השיפוצים גוסס. אנו והמכות לא מפסיקות ליפול עלינו. את תופעת עובדי הצמתים אנו מכירים ופועלים בערוצים המקובלים כבר מספר שנים, אך בחודשים האחרונים גם בגלל עליית הריבית, ישראלים רבים מנסים לחסוך את הגרוש ללירה בעקבות המצב ומסכנים את עצמם, את משפחתם וביתם כדי לחסוך עוד כסף. הגיע הזמן שמדינת ישראל תילחם בתופעה ויפה שעה אחת קודם".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully