וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צאצאי הפלסטינים שהתגוררו על אדמת הקיבוץ דורשים לשוב לנחלותיהם

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 11:17

מאוימים וחוששים, תושבי קיבוץ מגידו מתמודדים בשבועות האחרונות עם הפגנותיהם של תושבי ואדי ערה שמעוניינים לשוב לאדמותיהם ההיסטוריות שנכבשו ב-48'. המפגינים מצדם גורסים שלא יוותרו על דרישותיהם, ומעוניינים לבנות מסגד במקום. "חשבו שנשכח"

עצרת הנכבה עצמאות 2023 אזור קיבוץ מגידו. קב"ט קיבוץ מגידו,
עצרת הנכבה עצמאות 2023 אזור קיבוץ מגידו/קב"ט קיבוץ מגידו

בשבועות האחרונים מגיעים עשרות ערביי ישראל, תושבי ואדי ערה הסמוכה, להפגנות וקריאות להשבת הכפר ההיסטורי, תוך הנפת דגלי פלסטין;

בשישי בשבוע שעבר התקיימה תפילה המונית סמוך לבית הקברות של הכפר לג'ון, הנמצא ממש צמוד לקיבוץ. זאת, בנוסף לעצרת הנכבה הגדולה שנערכה ביום העצמאות האחרון באזור הקיבוץ ובהשתתפות 6,000 איש, שכללה תהלוכה גדולה של סוסים צמוד לגדר הקיבוץ.

בקיבוץ מגידו אמנם מודעים לכך שיש מצב בסיסי בו צאצאי הפליטים של הכפר לג'ון, שגרים בואדי ערה ויש להם זיקה לשטחי הכפר ההיסטורי ולבית הקברות, רוצים את אדמותיהם בחזרה. עם זאת, בעקבות האלימות המתגברת בחברה הערבית, ואוזלת היד של המשטרה בנושא, טוענים הקיבוצניקים, רובם מצביעי מרכז ושמאל, כי הם חשים מאוימים וחוששים מפעולת תגמול, בזמן שהמשטרה לא מתגברת כוחות אלא מוקפצת לכל אירוע ספציפי.

צומת מגידו, מבט מצפון. אלי אשכנזי
צומת מגידו, מבט מצפון/אלי אשכנזי

מוחמד תושב אום אל פאחם, חבר המפלגה האיסלאמית, מסביר את הפעילות האחרונה במגידו: "גאוגרפית, קיבוץ מגידו הוא חלק מיישובי ואדי ערה. חשבו שאנו צאצאי המפונים נשכח וכעת אנו חוזרים לאדמתנו ולא נניח עד שמסגד ייבנה כאן".

בקיבוץ מגידו מודעים לכך שיש מצב בסיסי בו צאצאי הפליטים של הכפר לג'ון, שגרים בואדי ערה ויש להם זיקה לשטחי הכפר ההיסטורי ולבית הקברות, רוצים את אדמותיהם בחזרה.

לדברי איציק חולבסקי, ראש מ.א מגידו, "מועצה אזורית מגידו תמשיך לשמור ולהגן על קיבוץ מגידו ותעשה כל שביכולתה ללחוץ על משרד הבטחון להחזיר לקיבוץ את מרכיבי הבטחון ותדרוש מהמשטרה לטפל בכל איום והפרת סדר באזור. אני דורש ממערכת הבטחון להכיר במורכבות ובאתגרים של קיבוץ מגידו ולהחזיר לו את כל מרכיבי הבטחון שהיו לו עד לפני כמה שנים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

סיפורו של הכפר ההיסטורי לג'ון

מתוך אתר "אתרי יום העצמאות": לג'ון (השם הערבי למגידו) היה כפר ערבי בשוליים המערביים של עמק יזרעאל ומצפון לפתחת ואדי ערה (עירון). הכפר היה סמוך לדרך הראשית בין עמק יזרעאל ומישור החוף. מצפון לכפר מצוי תל-מגידו (לג'ון) המקראי ומדרום לו בניין משטרה בריטי מדגם 'מצודת טיגארט'.

ב-27 במאי 1948, כוח מגדוד דרור (14) של חטיבת גולני ערך בכפר סיור, שכנראה בעקבותיו נטשו רוב תושבי הכפר. שלושה ימים לאחר מכן, נשלח כוח פלוגתי מהגדוד מתוגבר בשתי מחלקות מגדוד 12, לתפוס את הכפר לג'ון, התל, תחנת המשטרה ומשלטים ממערב ומצפון להם. המשלטים והתל נתפסו לאחר התנגדות קלה, ולאחר מכן נפתחה התקפת נגד של כוח ערבי מקומי על אחד המשלטים.

בנוסף, לאזור הגיעו משוריינים עיראקיים שהחלו בחילופי אש עם הכוח מגולני. במהלך הקרבות נתפסה המשטרה ונהדפו שתי התקפות נגד עיראקיות. בניין המשטרה, התל והכפר נותרו בידי החטיבה, ובהמשך מלחמת העצמאות היו יעד למספר התקפות נוספות. הכפר לג'ון נותר נטוש, וכחצי שנה מאוחר יותר הוקם בסמוך לכפר קיבוץ מגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully