וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין עבר לעתיד: מהמנדט הבריטי ועד המונומנט החדש בציר ז'בוטינסקי

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 13:04

מגדל האחדות על ציר ז'בוטינסקי ברמת גן, אחד ממגדלי המגורים המרשימים שנבנים בישראל בימים אלו - משלב בין חדשנות והיסטוריה. איך מתכננים מגדל כזה, תוך הליך שימור קפדני? בדקנו

מגדל האחדות ברמת גן. CityBee,
מגדל האחדות ברמת גן/CityBee

בימים אלה נמצא בשלבי בנייה סופיים אחד המגדלים המרשימים שנבנים כיום בארץ - מגדל האחדות על ציר ז'בוטינסקי ברמת גן. מדובר בפרויקט יוצא דופן המשלב מגורים, עירוב שימושים, מבנה ציבור ומסחר, כיכר עירונית בשטח של 1.3 דונם וכן תחנת משטרה מימי המנדט שעברה שימור קפדני.

במגדל 36 קומות מעל הקרקע שכוללות שש דירות בכל קומה, ובסך הכל 200 דירות. במפלס הקרקע 600 מ"ר של מסחר, וחניון תת קרקעי בן חמש קומות, הכולל גם חניון עירוני לטובת הציבור.

בנוסף, הפרויקט כולל שימור וחידוש מבנה ייחודי (יש בודדים כאלו בארץ) בסגנון "טיגארט", אשר שימש את המשטרה הבריטית בתקופת המנדט, ונבנה בסביבות שנת 1940.

הפרויקט, המשתרע על מתחם של 12 דונם, ממוקם בלב רמת גן, במרחק הליכה ממרכזי התעסוקה והמע"ר המטרופוליני ועל ציר הרכבת הקלה. הבניין בנוי כנקודת ציון עירונית, כאמור, על אחד הצירים החשובים ביותר בגוש דן.

האדריכלים ערן שקד וערן לשם, בעלי משרד CityBee. CityBee,
האדריכלים ערן שקד וערן לשם, בעלי משרד CityBee/CityBee

מגדל האחדות הוקם ביוזמת קבוצת רכישה, נבנה על ידי חברת דניה סיבוס, ונמצא כעת זמן קצר לפני האכלוס המיועד שלו. תכנון המתחם נעשה על ידי האדריכלים ערן שקד וערן לשם, בעלי משרד CityBee. כעת, כאשר הפרויקט כבר בנוי וקרוב להשלמתו, מספרים האדריכלים שקד ולשם על החזון שהנחה אותם בתכנונו ועל שביעות רצונם מהתוצאה הסופית.

"ידענו שאנחנו מתכננים מגדל גבוה במיקום אסטרטגי שיהיה דומיננטי בנוף, ורצינו להעניק לו מראה בולט וייחודי. בחרנו בצבעים שחור ולבן בגלל שהם ניגודיים ודומיננטיים ויוכלו להוות נקודת ייחוס והתמצאות לאורכו של הציר. החזית תוכננה כך שתהיה דינאמית ומשתנה כל העת ביחס לנקודת המבט. כך, נהגים, הולכי רגל ורוכבים יוכלו להרים את המבט לרגע ולהבין איפה הם נמצאים על הציר", אומרים לשם ושקד.

"בהתאם למיקום הייחודי של המגרש ברחוב ז'בוטינסקי, שהינו עורק מרכזי ולאורכו עובר הקו האדום של הרכבת הקלה, ניסנו להעניק לבניין משמעות כנקודת ייחוס במרחב. בנוסף, בחזית הבניין ישנה כיכר רחבת ידיים אשר מהווה אתנחתא ברחוב ומזמינה את המשתמשים במרחב העירוני לשהייה ומפגש ומאפשרת מבט מלא על המגדל במלואו".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
האדריכלים ערן שקד וערן לשם, בעלי משרד CityBee. CityBee,
האדריכלים ערן שקד וערן לשם, בעלי משרד CityBee/CityBee

בנוסף, לשם ושקד מסבירים על המראה העגול של הבניין: "המגדל עצמו מרובע לחלוטין והמראה העגול מתקבל ממערכת קורות ועמודים היקפית, אשר יוצרת את עיצוב החזית בהתאם לקווי הבניין העגולים. מערכת הקורות מורכבת משלד פלדה המעוגן למבנה בהמשך ישיר לקווי המרפסות ומחופה אלומיניום לבן על רקע הבניין הכהה. במסגרת תהליך הרישוי, ניהלנו דין ודברים ארוך עם הוועדה המקומית שדרשה התקנה של חבלי כביסה באופן שהיה פוגע בחיצוניות של הבניין. בסופו של דבר הגענו להסכמה בעניין ולא נפגם מראה המגדל. לתפיסתנו, למגדל אין חזית משנית בחשיבותה, הוא נצפה מכל הכיוונים ולכן החזית מדברת בשפה של תבנית עיצובית, דפוס חזרתי בעל מקצב, שלא מסגירה את השימושים מאחוריה".

לדברי לשם ושקד, תהליך שימור בניין המשטרה המנדטורי היה את גר בפני עצמו, "מדובר במבנה Tegart שהיה שייך למשטרה הבריטית, יש מספר מבנים כאלה בארץ שנבנו בנקודות אסטרטגיות במדינה, למשל בלטרון, בפתח תקווה ועוד. רבים מהם שרדו כי הם עשויים מבטון מזוין. המבנה עצמו דומה למצודות היסטוריות, מבנה משוריין בצורת ח'.

"השימוש בו היה דומה מאוד לשימוש המקורי, תחנת משטרה על כל המשתמע. המבנה עבר שימור בהתאם לכללים המחמירים ביותר וגם לדרישות המשטרה שאמורה לחזור לשם, עם צרכים של אבטחה וביטחון, מקום לכלי רכב כבדים ועוד".

"שימור מבנה המשטרה בשימוש המקורי שלו מבטיח המשך תחזוקה של המבנה ושימור ערכיו לעוד שנים רבות קדימה. לצד שימור המבנה שומרה גם הסביבה המיידית הטבעית שלו והצמחייה והעיר הרוויחה מרחבים ציבוריים נעימים וירוקים על ציר ז'בוטינסקי".

למבנה ישנן זכויות נוספות וייתכן ובעתיד יתווספו בו שימושים ציבוריים לרווחת תושבי העיר. אדריכל השימור הוא אמנון בר אור. ניהול הפרויקט נעשה על ידי חברת ונטורה ג'נריישן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully