וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שנים לאחר שנפטרה: גיבורת הפיגוע במלון סבוי תזכה להכרה

עודכן לאחרונה: 5.6.2023 / 15:45

גיבורת הפיגוע במלון 'סבוי', כוכבה לוי, שנפטרה בשנה שעברה מבלי שהכירו בגבורתה, תזכה להנצחה בזיכרון הלאומי, כשמועצת נאות חובב תחנוך מחר רחוב על שמה, לראשונה בישראל

כוכבה לוי ז"ל. באדיבות דובר צה"ל, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
כוכבה לוי ז"ל/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, באדיבות דובר צה"ל

לאחר שהלכה לעולמה בשנת 2019 מבלי שזכתה להכרה המגיעה לה, מועצת נאות חובב מכריזה כי מחר (ג') ייקבע רחוב ראשון בישראל להנצחתה של כוכבה לוי ז"ל, גיבורת הפיגוע במלון 'סבוי'.

במרץ 1975, חדרה חולייה של שמונה מחבלים למלון בתל אביב והחזיקה בני ערובה. בפיגוע נהרגו 3 חיילי צה"ל ו 8 בני ערובה. כוכבה לוי ששהתה במלון ונקלעה לאירוע, הפגינה תושייה יוצאת דופן וגבורה כשהתנדבה לתווך בין החוטפים לבין כוחות הביטחון הישראלים ולתרגם את דבריהם מעברית לערבית. היא הצליחה להסתיר מהמחבלים את היערכות הכוחות ואף שכנעה אותם לשחרר פצוע אנוש והצילה את חייו.

בעקבות רצף של אי הבנות וגישות שוביניסטיות שגם הושמעו בתקשורת על כוכבה (ששהתה באותו לילה עם מי שהיא ניהלה רומן איתו), הדביקו לה את הכינוי - "היצאנית ששהתה במלון". בכך, בעצם במקום להאדיר את גבורתה ומעשיה ההרואיים, היה עיסוק ברכילות הזולה מהפיגוע הנורא. כוכבה התמודדה עם הטראומה לבד, ללא סיוע של המדינה ששכחה אותה. אירוע שמאוד האפיל על חייה.

כוכבה לוי ז"ל. באדיבות דובר צה"ל, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
כוכבה לוי ז"ל/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, באדיבות דובר צה"ל

בשנת 2022, 3 שנים לאחר שכוכבה לוי נפטרה מבלי שהכירו בגבורתה, יצא סרט הקולנוע "סבוי" בבימויה של זוהר וגנר ובכיכובה של השחקנית דאנה איבגי. הסרט, אשר מתחקה אחר פעולותיה ההרואיות של כוכבה ז"ל, עורר דיון ציבורי נרחב בעניין העדרה של כוכבה מהזיכרון הלאומי והמרחב הציבורי בישראל ואף הביא למחאה של ארגוני נשים שדרשו להנציח אותה.

ארז בדש, ראש מועצת נאות חובב, שצפה בסרט, החליט שברגע שתהיה לו הזדמנות הוא ינציח את פועלה. לאחר שהתמנה לתפקיד ראש המועצה, הגיעה ההזדמנות - ועדת שמות רחובות, אישרה את הצעתו ומחר, כאמור, ייקבע רחוב ראשון בישראל להנצחתה של כוכבה לוי ז"ל. הטקס יתקיים בהשתתפות הבת שלה, נכדיה, בני משפחה ובכירים נוספים.

ראש המועצה ארז בדש בירך על המהלך, ואמר באשר לרחוב על שמה של כוכבה לוי ז"ל, כי "לאחר דיון מעמיק בוועדה לבחירת שמות רחובות הוחלט להקדיש לטהר את שמה ולהפוך את זכרה לראוי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
כוכבה לוי ז"ל. אלבום משפחתי, באדיבות המשפחה
כוכבה לוי ז"ל/באדיבות המשפחה, אלבום משפחתי
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully