וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את המבנה הייחודי הזה שיוקם בחולון לא תוכלו לפספס: למה הוא מיועד?

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 12:45

מונומנט ישראלי: סיפורה של קהילה שלמה. 30 שנה חלפו מאז הבטחתו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין להקים מרכז למורשת יהדות סוריה, וכעת, כשרואים את ההדמיות של המבנה, מבינים שהיה שווה לחכות. מה הוא יכלול וכיצד יראה? היכנסו

הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון. רם כרמי אדריכלים,
הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון/רם כרמי אדריכלים

25 שנה הם חיכו לרגע הזה: לפני כמה ימים התבשרה העמותה למורשת יהדות סוריה ולבנון כי תקופת ההמתנה הארוכה הגיעה לסיומה והקמתו של מרכז המורשת בחולון, שינציח את מורשתה של יהדות סוריה, תצא לדרך בעלות של 50 מיליון שקל.

זאת, לאחר שבימים האחרונים בישרה עיריית חולון לעמותה כי העברת הבעלות על הקרקע לידי העמותה מתממשת בימים אלו ובתהליכים אחרונים, כאשר העמותה מתכוונת לצאת בזמן הקרוב למכרז קבלנים ולהתחיל בבנייה.

הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון. רם כרמי אדריכלים,
הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון/רם כרמי אדריכלים

המרכז הייחודי בנוף, שיוקם ליד הקניון החדש בעיר, יכלול בין היתר בית כנסת מרכזי, חדר תצוגות וכן חלק מ-'כתרי דמשק': ספרי קודש עתיקים ונדירים שהוברחו מסוריה.

המרכז הייחודי, שיוקם ליד הקניון החדש בעיר, יעביר את סיפורה של הקהילה באמצעים טכנולוגיים והולוגרמות, חדרי בריחה שיספרו את הסיפור של יהודי דמשק שנרדפו ודוכאו, וצפוי לכלול לוח הנצחה לחברי הקהילה שנפטרו בגולה. בין היתר, המרכז יכלול בית כנסת, בית מדרש, מקווה, חדר תצוגות וכן חלק מ-'כתרי דמשק' - ספרי הקודש העתיקים והנדירים שהוברחו מסוריה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

המבנה ישחזר את בתי הכנסת בסוריה: איך מתכננים כזה מבנה?

רבקה כרמי, האדריכלית האחראית על תכנון המרכז, מסבירה כי "המחשבה בתכנון המבנה יצאה מתוך מטרה להנציח את עברן המפואר של קהילות סוריה על ערכיהן ולשמר את האופי של הקהילה ואת היחסים בין אנשים".

לדבריה, "בסוריה בית הכנסת שימש לא רק כבית תפילה אלא גם מקום של התכנסות והתוודעות -מרכז חברתי, שבו היו חוגגים חגים את כל אירועי הקהילה".

"הבניין בנוי כזרימה ותנועה. כאשר נכנסים לבניין מגיעים לרחבה וממנה יביטו הבאים למעלה אל בית הכנסת שנחשב למרכז הכבוד של המרכז ויבנה מעל לרחבה כאשר רמפה פנימית תחבר בין חול לקודש ולאורכה מתפתח סיפור הקהילה".

"הבניין בנוי משלושה חלקים. חלק עגול בקומה למעלה הוא בית הכנסת עם אור עליון שחודר אליו, גג פירמידה עם מגני דוד מסתובבים. מתחת נמצא אולם בית המורשת ומתחת לכך, יש את המקווה", מסבירה כרמי.

הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון. רם כרמי אדריכלים,
הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון/רם כרמי אדריכלים

המבנה ישחזר את בתי הכנסת בסוריה שהכניסה אליהם לעלם לא הייתה מחזית הרחוב אלא מסמטה צדדית. גם כאן החזית אינה פרונטלית כאשר הדרך המובילה תכוסה בקירות מסך של משרביות.

ייחודיות המבנה שהוא לא מבוסס על עמודים וקורות, מאוד לא רגולרי. המבנה מבוסס על עמודים אלכסוניים עם גביע שמנותק מהעמודים הרגילים.

התכנון האדריכלי, ראשו בשמיים כאשר כל הקומה של בית הכנסת 'מרחפת', באמצעות עמודים ומבטאת את הכמיהה הרוחנית והזהות הדתית והתרבותית של יהדות סוריה. תקרת בית הכנסת צורתה חרוט זכוכית והיא מורכבת מרשת של מגיני דוד דרכם ישתקפו וישברו קרני האור.

הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון. רם כרמי אדריכלים,
הדמיה - מרכז מורשת יהדות סוריה בחולון/רם כרמי אדריכלים

את הקמת המרכז, שעלותו מוערכת בכ-50 מיליון שקל כאמור, מלווה חברת ברק פיננסים אשר תיזום את הקמתו, ומסייעת בימים אלו בגיוס תרומות להקמתו.

לדברי יוסי ברק, מנכ"ל ברק פיננסים העוסקת בתחום ההשקעות האלטרנטיביות בתחומי הנדל"ן והביטוח, אשר התגייס להקמת המבנה: "המרכז ישתרע על שטח של 4,700 מ"ר. מיד עם קבלת ההיתר לפני כמה ימים, גידרנו את השטח ופינינו אותו על מנת להתחיל בהקמת הפרויקט ללא דיחוי. אנו צופים כי בנייתו תארך כשנתיים".

רבין הבטיח לאביו, וכיום הוא מקיים

לדברי הרב בנימין חמרה, בנו של הרב אברהם חמרה וממשיך דרכו כרב הראשי ליהודי סוריה: ראש הממשלה המנוח יצחק רבין הבטיח לאבי, הרב אברהם חמרה ז"ל, שכיהן לרבם הראשי של יהודי סוריה כי יוקם מרכז מורשת בחולון בקרקע שהוקצתה לו לשם כך, שינציח את מורשתם של יהודי מדינות אלה. ההבטחה נתנה בשל הוקרת רוה"מ לפועלו של הרב, שהיה מעורב באופן ישיר במהלכים להעלאת יהדות סוריה לישראל ובהברחת כתרי דמשק לישראל - כתבים בעטיפת עור המכילים קליגרפיה מיקרוסקופית ומעוטרים בעלי זהב, שנכתבו ברובם בספרד ובאיטליה לפני 700 או 1,000 שנים. חלק מהפרטים על המבצע להעברת הספרים נותרו סודיים עד היום. ראשי המוסד באותה תקופה מר אפרים הלוי ומר שבתאי שביט אישרו את מעורבותו של הרב במבצע אך לא מסרו פרטים נוספים".

"לאחר עליית היהודים לארץ, והבאת כתרי דמשק לישראל, החל אבי לקדם את בניית מרכז המורשת, אך נתקל בקשיים מצד גורמים שונים, כמו כן הוגש התנגדות שנידונה בבתי המשפט - על עצם הענקת הקרקע לרב חמרה ואכן נפסק לטובת עמותת המרכז ולעומד בראשה אבי, מה שגם עיכב באופן משמעותי את הקמת המרכז".

"לסיום, אני רוצה להודות לכל מי שעומד לצידי היום בקידום הפרויקט, התורמים הנכבדים חברי הקהילה מנהלי הפרויקט אחים מרגולין ובמיוחד לקבוצת ברק פיננסים ונופך דניאל שבזכותם חזונו של אבא מתגשם ובעז"ה נברך על המוגמר בקרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully