וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברחוב צל הגבעה, על צלע גבעה: סיפורו של הבניין הכי מיוחד ברמת גן

עודכן לאחרונה: 23.5.2023 / 9:21

מונומנט ישראלי: צורתו עגולה והמרפסות בנויות בזוויות שונות, הוא עשוי מחומרים זולים ונראה כאילו לא סיימו לבנות אותו מעולם, בכוונת המשורר. סיפורו של בית הספירלה ברמת גן - הבניין שבלתי אפשרי להתעלם ממנו

מונומנט ישראלי: בניין הספירלה ברמת גן. אריה אשכול, מערכת וואלה
מונומנט ישראלי: בניין הספירלה ברמת גן/מערכת וואלה, אריה אשכול

ברחוב צל הגבעה ברמת גן, על צלע גבעה בין בניינים סטנדרטיים, מתבלט מבנה מגורים סוריאליסטי יוצא דופן: זהו בית הספירלה, אותו תכנן האדריכל צבי הקר, ואף זכה ב-1999 בפרס רכטר על עיצובו.

הבניין, שנבנה בשנים 1990-1984, ייחודי לא רק בצורתו אלא גם בחיפוי שלו. מבנה הבטון העגול שנראה לא גמור ונתפס כמפלצתי בעייני רבים, מוקף במרפסות לא מקורות ובגרם מדרגות חיצוני שמתפתל סביבו.

בליבו של המבנה יש חצר פנימית אליה פונות כל הדירות. הבניין מחופה בחלקו בטיח ובחלקו באבן דקה בצבע ורוד, בשברי זכוכיות ובפח גלי. הקר אמר שהשילוב בין החומרים מסמל בעיניו את הניגודים בחברה הישראלית.

מראה והשתקפות לניגודים בחברה הישראלית

הקר נתפס אדריכל־אמן. הוא משתמש באדריכלות גם ככלי הבעה וביקורת על החברה. בבית הספירלה בחר הקר להשתמש בחומרים שנראים זולים וגולמיים בחלקם, המקנים לו מראה של עבודה לא גמורה. יש הטוענים כי זו מחווה וקריצה לבנייה הנהוגה בכפרים הערביים בישראל.

הקר אמר לא אחת כי הפרויקט הזה משמש עבורו מראה והשתקפות לניגודים בחברה הישראלית. כך פח, בטון ואבן ירושלמית משתלבים זה עם זה, כאילו היו מגרש גרוטאות מעוצב. "כמו החברה הישראלית, גם הבניין מורכב מרבדים רבים. כל דירה שונה מקודמתה בזווית שאליה היא פונה וביחס לנוף ולדירות האחרות", אמר הקר באחד מראיונותיו.

בניין הספירלה ברמת גן בעיצובו של האדריכל צבי הקר. אריה אשכול,
בניין הספירלה ברמת גן בעיצובו של האדריכל צבי הקר/אריה אשכול

מחירי הדירות באזור האמירו ואף הוכפלו בעשור האחרון. לאורך השנים נראה שהיו מי שהיו מוכנים לשלם יותר בשביל הזכות להתגורר בבית הספירלה, לעומת כאלה שנרתעו מחריגותו ומההגבלות שנוצרו בעקבות התכנון, כמו המרפסות החשופות של דייריו.

סמוך לבית הספירלה נמצא בית דובינר, שגם אותו תיכנן הקר ואף התגורר בו במשך שנים עד שעבר לברלין. בית דובינר עשוי בטון ומשופע זוויות חדות וייחודיות, ונראה כאילו הוא לובש דמות גברית וגסה. יש הסבורים שבית הספירלה המעוגל והמתוכשט, הוא הגרסה הנשית והמשודרגת של בית דובינר.

בניין הספירלה ברמת גן בעיצובו של האדריכל צבי הקר. דוברות עיריית רמת גן,
בניין הספירלה ברמת גן בעיצובו של האדריכל צבי הקר/דוברות עיריית רמת גן
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully