וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לראשונה מאז קום המדינה, הגיעה העת להקים עיר ערבית מודרנית"

21.5.2023 / 16:18

כיצד מצוקת הדיור, הצפיפות והפשיעה משפיעה על החברה הערבית בפרט והישראלית בכלל? ומה הממשלה צריכה לעשות? פנינו לאחמד איאד, מרצה בכיר לכלכה במכללת ספיר

כפר קאסם יום לאחר העוצר הלילי בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
כפר קאסם יום לאחר העוצר הלילי בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה 9 בספטמבר 2020/ראובן קסטרו

לא משנה איפה אתה ממקם את עצמך על המפה הפוליטית בישראל, אתה ככל הנראה תסכים עם המשפט הבא: מצוקת הדיור, הצפיפות הקיימת, התשתיות המוזנחות ועליית הפשיעה ביישובים הערביים מצריכות טיפול מידי.

כיצד מצוקה זו משפיעה על החברה הערבית בפרט והישראלי בכלל? ומה הממשלה צריכה לעשות כדי לפתור אותה? עם השאלות הללו פנינו לאחמד איאד, רואה חשבון ומרצה בכיר לכלכלה במכללת ספיר.

לדבריו, "החברה הערבית, המהווה כ-21% מתושבי המדינה, סובלת ממצוקת דיור וצפיפות והעדר תשתיות. מצוקה זו ייחודית ושונה ממצוקת הדיור הכללית בארץ, כי בנוסף לעלייה החדה בשנים האחרונות במחירי הקרקעות ובעלויות הבנייה, בחברה הערבית קיים גם מחסור במקורות מימון שאינו מאפשר להתחייב למשכנתאות, וכן העדר תשתיות מתאימות כגון אזורי תעשייה מפותחים, מרכזי תרבות ופארקים".

"אף שקצב הגידול בחברה הערבית גדל פי שבעה מאז 1948, לא הוקם אף יישוב ערבי חדש"

"כל מי שביקר אי פעם ביישוב ערבי, ובמיוחד בתוך השכונות הוותיקות, נחשף לבעיית הצפיפות שבאה לידי ביטוי בכבישים צרים המקשים על התנועה, פקקי תנועה קשים והיעדר מקומות חניה. אף שקצב הגידול בחברה הערבית גדל פי שבעה מאז 1948, לא הוקם אף יישוב ערבי חדש בגליל או במשולש, מה שגרם למחסור גדול ועלייה מתמשכת במחירי הקרקעות".

"כך, לדוגמה, מחירו של דונם אדמה ביישובים ערביים מסוימים יכול להגיע ל-2 מיליון שקל ויותר, ולכן זוגות צעירים אינם יכולים להגשים את החלום לקנות בית משלהם, ורבים מהם נשארים לגור בבית ההורים. כתוצאה מכך, מחמירה הצפיפות והתופעה של היעדר מקומות חניה, כאשר שולי הכביש השכונתי הופכים למקומות חניה. עימותים על מקומות חניה לצד הצפיפות הקיימת, הם אחד הגורמים לעלייה באלימות ובפשיעה במגזר הערבי".

גרפיטי בטייבה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
גרפיטי בטייבה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

"היעדר התכנון והמחסור במרכזי תרבות וספורט, ומיעוט הפעילות הלא פורמאלית לילדי בתי הספר לאחר שעות הלימודים, דבר שהינו חשוב ומשמעותי לבניית הדור החדש, גורם לפליטת חלק מהצעירים לעולם הפשע. בהתאם לנתונים שפרסמה משטרת ישראל, שיעור עבירות הרצח וההריגה אשר בהן היו מעורבים נערים מהחברה הערבית בין השנים 2019-2021 עמד על 68%, משמע יותר משלושה משיעור ייצוגה של החברה הערבית בכלל האוכלוסייה בישראל. הנתונים הנ"ל ממחישים את גודל המצוקה הקיימת אצל הצעירים בחברה הערבית".

אז מה הפתרון?

"שילוב טוב יותר של החברה הערבית בכלכלת המדינה יכול להוות מנוע צמיחה אדיר למשק הישראלי, אלא שתחילתו בהשקעה בדור הצעיר בחינוך, בתרבות ובספורט. העלייה המבורכת בשיעור החברה הערבית בהשכלה הגבוהה תרמה הן לחברה העברית ולא פחות למדינה, חיזוק החיים המשותפים בין כל שבטי תושבי המדינה יביא בתועלת חברתית וכלכלית לכלל תושבי המדינה".

"ללא ספק, מצוקת הדיור והצפיפות הקיימת ביישובים הערביים מצריכות טיפול מיידי. על השלטון המרכזי בחברה הערבית למפות את החסר ולרכז מאמץ מול משרדי הממשלה השונים לפתרון הבעיה, אם בהרחבת יישובים, ואם בעידוד בנייה של יחידות דיור להשכרה שתוכל לפתור את מצוקתם של זוגות צעירים בתחילת דרכם".

"ואולי, הגיעה העת להקים עיר ערבית מודרנית עם תשתיות ראויות. דבר זה יהיה פתרון יעיל ומשמעותי בהפחתת מצוקת הדיור, כי הוא יהווה גם פתרון למחסור במימון דרך המשכנתאות, מה שיאפשר לבנקים במקרה זה להיות גורם מממן".

אחמד איאד, רו"ח ומרצה במחלקה לכלכלה במכללה האקדמית ספיר. באדיבות המצולמים
אחמד איאד, רו"ח ומרצה במחלקה לכלכלה במכללה האקדמית ספיר/באדיבות המצולמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully