וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דימונה על המפה: איזו רשת גדולה רכשה קרקע למסחר ב-30 מיליון שקל?

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 11:01

דימונה מתעוררת? בנוסף לדיווחים על ביקושים מפתיעים לשטחים במרכזים מסחריים חדשים בעיר, רשת קמעונאות ענק מדווחת לאחרונה על רכישת קרקע למסחר ב-30 מיליון שקל; האם מדובר במגמה כלל ארצית?

פסלו של הרצל בכניסה לדימונה 29
23 ביולי 2020. ראובן קסטרו
פסלו של הרצל בכניסה לדימונה עם הכיתוב "אם תרצו אין זו אגדה"/ראובן קסטרו

דימונה מתעוררת? ענקית הקמעונאות, רמי לוי, מדווחת בימים האחרונים על רכישת קרקע למסחר ב-30 מיליון שקל.

זאת, בנוסף לדיווחים על ביקושים מפתיעים לשטחים במרכזים מסחריים חדשים המתוכננים בעיר, כאשר יזמים מדווחים לאחרונה על חתימת הסכמי שכירויות במחירים גבוהים מהצפוי, עוד טרם סיום התכנון וקבלת היתרים.

לדברי קבוצת ברזילי, שזכו במכרז קרקע למרכז מסחרי שכונתי בעיר לפני פחות משנה, "כבר שליש מהמרכז הושכר בהשכרה מוקדמת במחירים גבוהים ממה שציפינו, ללא עלויות פרסום ושיווק, עם התחייבות למסירת הנכס רק בעוד 3 שנים. בטווח של 3-4 שנים, אנו מעריכים כי הביקושים להשכרת שטחים יהיו אפילו עוד יותר גבוהים. במרכז דמרי סנטר, לדוגמה, שנמצא בכניסה לדימונה, אין שטחים להשכרה והמחירים מאוד גבוהים, זה משקף את המצב".

מרכזי מסחר שכונתיים כובשים את שוק הקמעונאות בישראל?

המרכזים המסחריים הפכו בשנים האחרונות למרכז הבילוי הפנאי והקניות, יחד עם פיתוחן של שכונות גדולות, בעיקר בערים פריפריאליות, החזירו אותנו, גם פסיכולוגית וגם מעשית לרצון לבצע כמה שיותר פעולות ליד הבית, במיוחד קניות ובילויים.

הגידול המשמעותי בשכונות החדשות הביא לצורך מעשי למרכזי מסחר שכונתיים שיתנו מענה גבוה יותר מבעבר, מבחינת תמהיל החנויות שלהם. לא רק מכולת ובית קפה, אלא תמהיל שכולל מעדניות, מסעדות גורמה ורשתות אוכל וביגוד מובילות ואף מרפאות ומשרדים.

גם הנתונים העולים מ-RIS - מערכת מובילה בישראל להשוואה ומדידת ביצועים בתחום הקמעונאות, מראים כי המרכזים השכונתיים צמחו יותר מהקניונים בשנתיים הראשונות של הקורונה (2019-2021), עם שיעור צמיחה במכירות של 10% במרכזים השכונתיים לעומת 7% בלבד בקניונים. מי שהציג שיעור חד אף יותר היו הפאוור-סנטרים - עם עלייה של 17.5% במכירות בשנתיים האחרונות.

מרכז מסחרי פעיל בדימונה. יח"צ,
מרכז מסחרי פעיל בדימונה/יח"צ

קבוצות נדל"ן, אנשי עסקים ויזמים רבים הבינו מאז הקורונה כי המרכזים המסחריים הפכו להשקעה אטרקטיבית ביותר ופועלים להוסיף לסל ההשקעות שלהם גם את הסגמנט הזה.

החברות הגדולות קונות במאות מיליוני שקלים מרכזים שכונתיים רבים, בעיקר באזורי הפריפריה, היכן שלא מעט שכונות חדשות נבנו או נבנות והיישוב מכניס אליו תושבים חדשים ומראה הגירה חיובית - תושבים שיצטרכו בקרוב מאוד חנויות מתחת לבית. הכניסה של יותר חברות ומשקיעים לתחום הזה הביאה על פי RIS לעלייה של כ-25% במחירי השטחים במרכזים השכונתיים ביחס למחירי טרום קורונה.

אחת הדוגמאות המרכזיות היא מכרזים של רמ"י, שנסגרו בחודשים האחרונים על אף עליית הריבית בעשרות מיליוני שקלים לקרקעות עם זכויות בניה למרכזים מסחריים שכונתיים באופקים, נתיבות ודימונה.

דמרי סנטר דימונה. יח"צ דמרי,
מרכז דמרי סנטר, שנמצא בכניסה לדימונה: "אין שטחים להשכרה והמחירים מאוד גבוהים, זה משקף את המצב"/יח"צ דמרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully