וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקועה במרכז: מדוע ההאטה בשוק הדיור מורגשת פחות בפריפריה?

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 16:32

נתוני הכלכלנית הראשית באוצר מצביעים על ירידה שנתית חדה של 46% במכירת דירות במרץ האחרון לעומת מרץ אשתקד - כשרוב הירידה הייתה במרכז הארץ; האם מדובר במגמה המעתיקה את רוכשי הדירות לפריפריה? שאלנו מומחים

הנתונים שפרסמה אתמול הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, מצביעים על אחד החודשים החלשים ביותר בהיקף מכירת הדירות בשני העשורים האחרונים, בו בוצעו 6,785 עסקאות לרכישת דירה חדשה ויד שניה - נתון המהווה ירידה של 46% לעומת חודש מרץ אשתקד.

עם זאת, במבט כלל ארצי, הירידות בצפון ובדרום היו מתונות יותר מאשר בתל אביב ובמרכז. מהסקירה של הכלכלנית עולה כי העלאת הריבית משפיעה בעיקר על דירות יקרות, ובמרכז הארץ.

הכלכלנית הראשית ציינה כי "בולטת התעצמות משמעותית בשיעורי הירידה במכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודשים האחרונים באזורי הביקוש במרכז הארץ, בעוד התמתנות בשיעורי הירידה בפריפריה ממתנת את שיעור הירידה הארצי".

מדוע זה קורה? מומחים בתחום הנדל"ן מנתחים:

העיר קריית גת. ShutterStock
העיר קריית גת/ShutterStock

"מה שיקר למעמד הביניים במרכז, הוא יכול להרשות לעצמו בפריפריה"

רז שרייבר, בעלי של חברת אינהאוס שיווק פרויקטים למגורים: "אין ספק שהפריחה המחודשת בפריפריה הינה בזכות ההתייקרות הדרמטית בשוק הדיור. לבסוף, בפריפריה אפשר למצוא דירות במגוון רב יותר מאשר במרכז שמיועדות למעמד הביניים ומה שיקר למעמד הביניים במרכז, הוא יכול להרשות לעצמו בפריפריה".

"אנחנו רואים דוגמה לכך במספר ערים, ביניהן בקריית גת ושכונת כרמי גת. בעשור האחרון, נסק המחיר בשכונה בלמעלה מ-80% ואנחנו צופים שהמחיר ימשיך לעלות, ככל שהמגמה בשוק הנדל"ן תמשיך בסטטוס קוו. ישנה חשיבות רבה בפיתוח אזורי מגורים מחוץ לתל אביב והפריפריה בפרט, ובהחלט רואים שיש לכך ביקוש גבוה".

"זוגות צעירים ומשפרי דיור רבים התעייפו מההמתנה לירידת מחירים"

דרור תורן, מנכ"ל אמריקה ישראל השקעות: "עכשיו זה רשמי, ההאטה בשוק הדיור מורגשת באופן מתון יותר בפריפריה מאשר באזור המרכז, שם מחירי הדיור גבוהים מאוד. בערי פריפריה רבות, ובפרט באזור הצפון נחתמות עסקאות, אם כי בהיקף קטן יותר מאשר לפני כשנה. חוסר הוודאות במשק ועליית הריבית משפיעים על הרוכשים ובעיקר על המשקיעים, אולם ישנם זוגות צעירים ומשפרי דיור רבים שהתעייפו מההמתנה לירידת מחירים".

"הרוכשים האלו הגיעו למסקנה שעליהם לנצל את העובדה שהמחירים לא עולים מזה מספר חודשים, וכאשר הביקושים הכבושים יתפרצו, צפויה עליית מחירים מחודשת. לצד זאת, יש תחרות בבנקים למשכנתאות על כל לקוח, כך שהם מסוגלים לקבל תנאי מימון המתאימים לצרכיהם".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

משפרי דיור יכולים לרכוש בפריפריה דירה גדולה יותר בלי להגדיל את המשכנתה בצורה דרמטית"

תומר בוחבוט, זכיין אנגלו סכסון באר שבע: "הנתונים משקפים את מה שאנו חשבים בשוק מזה תקופה. תכניות ממשלתיות כמו 'דירה בהנחה' משפיעים על מחירי הדירות החדשות. מצד אחד הן מושכות את הממוצע כלפי מטה, אולם מצד שני מושכות רוכשים צעירים שלמעשה הם משקיעים שמשכירים את הדירה וממשיכים להתגורר במרכז".

"באר שבע עדין מהווה יעד אטרקטיבי למשקיעים סולידיים. יש היצע דירות בעיר במחיר של כ-600 אלף שקל ועד מיליון שקל שמניבים תשואה של כ-4%, יותר מכפול מאשר באזורי הביקוש. משפרי הדיור יכולים לרכוש בבאר שבע דירה גדולה יותר בלי להגדיל את המשכנתה בצורה דרמטית, ולכן עדין רואים יותר עסקאות מאשר במרכז".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully